לקראת תערוכת מילנו 2014, מציגה דוקטי מנוע V2 חדש עם ראש מנוע מתקדם ביותר וראשון מסוגו בעולם האופנועים: תזמון שסתומים משתנה גם ליניקה וגם לפליטה (ראו בהמשך). מנוע זה שומר אמונים לשסתומי דסמודרומיק הכה מזוהים עם דוקאטי (אחרי זה).
מנוע זה – TESTASTRETTA DVT ("ראש צר" באיטלקית) – ישרת את מולטיסטרדה החדש, אופנוע הכל בו הגדול של החברה, שיוצג אף הוא בתערוכה. אותו V2 בנפח 1.2 ליטר מייצר הספק מרשים של 160 כ"ס ב-9500 סל"ד – וזה 30% יותר מאשר לגרסה החזקה של ב.מ.וו R1200GS; הפער במומנט – לדוקאטי 13.9 קג"מ ב-7500 סל"ד – גדול אף יותר: 43%. ויש גם חיסכון בדלק, של 8% ביחס למנוע הקודם.
לעניין השסתומים ותזמונם
שסתום היניקה הנמצא בראש הצילינדר מיועד להכניס תערובת דלק/אוויר אליו; שסתום הפליטה מיועד להוצאת הגזים המשומשים מהצילינדר. שני שסתומים לכל פעולה – כל אחד קטן מהשסתום היחיד – מאפשרים יעילות רבה יותר: הם יכולים לנוע מהר יותר וניצול השטח הכולל טוב יותר. אופנועים הקדימו את המכוניות בשימוש המוני בארבעה שסתומים לצילינדר, משהו כמו 15 שנה.
אבל לא רק המספר קובע. תזמון משתנה של פעולת השסתומים – בהתאם למצב ולדרישות – משפר עוד יותר את יעילות פעולתם. עם זאת, בשעה שלאלפא היה סידור (מכני) כבר ב-1980 ולניסאן (אלקטרוני) בסוף העשור, לדו-גלגלי הגיע התזמון המשתנה לייצור המוני רק ב-2002, עם הונדה VFR800. לכולם, עד אז, היה תזמון משתנה רק לשסתומי היניקה.
באותה שנה הציגה ב.מ.וו, במנועי Vanos בסדרה 7, את המילה האחרונה: תזמון משתנה גם לאלה של שסתומי הפליטה.
מה זה דסמו, למה ומה הקטע של דוקאטי
במנוע רגיל, השסתומים נפתחים על-ידי גל זיזים ומנוף ונסגרים באמצעות קפיץ. קפיץ, בסל"ד גבוה, עלול להיות לא אמין. פתרון שהומצא עוד בשנות השלושים ונקרא דסמודרומיק (desmodromic), החליף את הקפיץ המחזיר בגל זיזים ומנוף. בשנות החמישים השתמשה מרצדס במנועים עם תפעול דסמו, וגם דוקאטי הלכה בכיוון זה. מאז סוף שנות השישים שיטת תפעול זו מאפיינת את כל דגמיה.
אז היום אמינות הקפיצים היא סיפור אחר לגמרי, אבל דוקאטי, מאז ועד היום, מתמידה בשימוש בטכנולוגיה זו שהיא כל כך מזוהה אתה; היא ממש לא יחידה בכך שמאפיין טכנולוגי מסוים הוא מסממני המותג. דוקאטי הפגינה נאמנות לדסמו גם ב-1985, כאשר התעקשה ללכת על פתרון מורכב-מכנית זה כדי להיכנס ל"מועדון הארבעה שסתומים לצילינדר" שנוסד על-ידי היפנים עוד ב-1972.
כאמור, זה מנוע אופנוע ראשון עם תזמון משתנה לכל השסתומים, ומבחינה טכנולוגית זהו הישג מכובד ביותר.