צריכת דלק: שיא חסכנות בארה"ב, מאזדה ראשונה
לפי דוח הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב שפורסם כעת, 2014 רושמת את שיא הביצועים בתחום החיסכון בדלק וצמצום פליטת CO2
הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב (EPA), פרסמה דוח על מצב פליטת CO2 וצריכת הדלק של צי הרכב האמריקאי. הדוח מביא נתונים ראשוניים לשנת הדגם 2014 וסופיים ל-2013, עוקב אחר השינויים בתחומים אלה בשנים האחרונות ומשווה אותם עד 1975. בנוסף, מפורטים בדוח המכלולים הטכנולוגיים שהשפיעו על שינויים אלה ורמת ההטמעה שלהם בצי הרכב האמריקאי.
בדוח מציינת EPA כי הנתונים הם "נתוני ביצועים מתואמים לאלה של העולם האמתי" הן בצריכת דלק, הן בפליטת CO2. חשוב לזכור כי הנתונים מבוססים על נתוני יצרן עם התאמה (Adjustment) שיצרה EPA, ומתייחסים רק לצי הרכב האמריקאי. בארה"ב הטיה למנועים גדולים, שימוש בהרבה רכב כבד ביום-יום (טנדרים, רכבי שטח ענקיים), אין ייצוג לדיזל במכוניות נוסעים ועוד.
כמה נתונים בסיסיים. צריכת הדלק הממוצעת בפועל בארצות הברית ל-2014 היא 10.2 ק"מ/ליטר ופליטת CO2 הממוצעת היא 229 גרם/ק"מ. מאזדה ראשונה עם 12.2 ק"מ/ליטר ו-193 גרם/ק"מ CO2; הונדה שנייה וסובארו שלישית. אחרונות: פורד, ג'.מ וקרייזלר (האחרונה; 9 ק"מ/ליטר, 262 גרם/ק"מ CO2).
בעובי הקורה: שיאים וחיסכון
צילום: מנהל
הפתעה: מאזדה היא ראשונה בטבלת פליטת CO2 בארה"ב
כמה נתונים מאלפים. ב-1975 עמדה רמת פליטת CO2 של צי מכוניות הנוסעים בארה"ב על כ-420 גרם/ק"מ וצריכת הדלק הייתה 5.7 ק"מ/ליטר. כלומר: בארה"ב, תוך 40 שנה, הצריכה השתפרה פי שתיים, הפליטה פחתה במחצית – וההספק הממוצע עלה ב-70%.
אמריקה כמנהגה. ברשימת ה-11, שלוש המובילות הן ממוצא יפני, שלוש האחרונות הן האמריקאיות שבחבורה. קיה ויונדאי לא נבדקו בגלל בעיית ההצהרה שלהן בדבר צריכה/זיהום.
למידע נוסף לחצו כאן

לא פחות מסוכן
מערכות פיקוד קולי נועדו לצמצם הסחת דעת הנגרמת בגלל יותר מדי כפתורים. הבעיה היא שמערכות אלה גורמות להסחת דעת בגלל בעיות משלהן. אגודת המכוניות האמריקאית, AAA, מפרסמת מחקר
החדשות הרעות: המערכות העכשוויות של פיקוד קולי גורמות להסחת דעת, וחלקן גרועות מאחרות. החדשות הטובות: אפשר לשפר, לשנות ולקבל באמת מערכות בטיחותיות. מה שחשוב הוא שהיצרנים יתייחסו לבעיות שהועלו. אגודת המכוניות האמריקאית היא לא צחוק: נוסדה ב-1902, פעילה בכל ארה"ב ויש לה למעלה מ-50 מיליון חברים. האגודה פעילה בתחומים רבים, גם בבטיחות. המחקר האחרון שפורסם, מתמקד במה שאנשים מפספסים: הסחת דעת דווקא עם מערכות שנועדו למנוע אותה.
"אנחנו יודעים שנהגים מפספסים תמרורים, הולכי רגל ומכוניות אחרות בזמן שהם משתמשים בטכנולוגיות של פיקוד קולי – בגלל שהם אינם ממוקדים במה שקורה בכביש" אומר בוב דארבלנט, המנהל הכללי של AAA. "הבעיה היא שהחסרונות של מערכות אלה גורמים לרמות גבוהות יותר של הסחת דעת". המחקר נעשה באמצעות מכשירים המנטרים דפיקות לב וזמני תגובה והתוצאות שלו מבוטאות בסולם של 1-5 (כמו בהוריקן, מסבירים שם).
הבסיס למחקר היה שימוש במערכת סירי של אפל; חיפוש תחנות ברדיו יוצר הסחה בדרגה 1 ודיבור בסלולרי ללא ידיים גורם להסחה בדרגה 2.
בעובי הקורה: שיאים וחיסכון
צילום: מנהל
גם מערכות פיקוד קולי מסוכנות בנהיגה?
רמת הדיוק של מערכת הזיהוי משפיעה על רמת ההסחה. במערכות בהן רמת הזיהוי נמוכה, נוצרה הסחת דעת ברמה 3 – וזה כבר רע. הכתבת טקסטים לדואר אלקטרוני גרמה אף היא להסחת דעת ברמה 3. הקשבה לטקסטים שנשלחו ומוקראים על-ידי המערכת גרמה להסחת דעת ברמה 2. איכות הקול לא חשובה, אך תמיד מדובר ברמה 2.
בנוסף, נבדקו מערכות המורכבות בדגמים שונים כחלק מאבזור הרכב. המערכות נבחנו בשתי הפקודות הקוליות הבסיסיות והנפוצות ביותר: חיפוש תחנות וחיוג. שש מערכות נבחנו וזה הדירוג, מהטוב לפחות טוב. טויוטה Entune: דרגה 1.7; יונדאי Blue Link: דרגה 2.2; קרייזלר Uconnect: דרגה 2.7; פורד MyFord Touch: דרגה 3.0; מרצדס COMAND: דרגה 3.1; שברולט MyLink: דרגה 3.7.

וולוו: הצפוי והמפתיע
חידושים בבטיחות הולכים עם וולוו; נתוני הספק מופרכים, לא כל כך. קבלו שני פיתוחים
שנת 2020 היא שנת היעד. אז אמורה וולוו להתחיל בשיווק מכונית נוסעים ומשאית שלא הורגת או פוצעת קשה את הנוסעים בתוכה. המערכת, פרי שיתוף פעולה בין וולוו, חברות הייטק וגופים אקדמיים, מבוססת על מערך חיישנים – מצלמות, רדאר, GPS, תת-אדום – המאפשר ניטור של 360 מעלות למרחק של עשרות מטר. כל המידע מצטבר במערכת המסוגלת לזהות מצב של התהוות תאונה. עד כאן הדברים ידועים.
והנה החידוש. אם הנהג לא מגיב בהתאם לתאונה מתפתחת, המכונית לוקחת פיקוד: היא לא רק מנסה למנוע את התאונה באמצעות בלימה, אלא גם באמצעות האצה ו/או שינוי נתיב. חלק זה של הפרויקט שהושק ב-2010 יגיע לסיומו בסוף שנה זו לאחר שהושקעו בו בלבד 80 מיליון קרונות שבדיות (כ-40 מיליון שקל).
בעובי הקורה: שיאים וחיסכון
צילום: מנהל
וולוו ממשיכה לדחוף קדימה בבטיחות
נתון שיא: מ-2 ליטר ו-3 מגדשים מקבלים 450 כ"ס
וולוו הציגה קונספט של מנוע בסדרה E-Drive שנחנכה לפני מספר שנים. למנוע (2.0 ליטר, 4 צילינדרים) שני מגדשי טורבו הפועלים במקביל. הייחוד של המערכת הוא במגדש השלישי המופעל-חשמלית, והוא זה המשגר אוויר לשני המגדשים האחרים. הבנזין מוזרק למערכת באמצעות צמד משאבות היוצרות לחץ של 250 באר.
"יש יישומים אחרים המאפשרים לקבל מטורבו גדול הספק רב ממנוע קטן. העניין הוא בתגובה איטית של המנוע, ופגיעה בחוויית הנהיגה. המורשת שלנו, ואנחנו היינו מהראשונים עם טורבו כבר ב-1981, אמרה שאפשר לשפר משמעותית עניין זה", נאום מיכל פלייס האחראי על הנדסת המנועים בוולוו.
הקונספט הזה מציע על הדרך צמצום בפליטת מזהמים, שיפור בצריכה וישמח את קבוצת המירוצים של וולוו פולסטאר. 225 כ"ס לליטר ממקמים את המנוע בצמרת הביצועים בעולם הרכב. בשלב זה לא ידוע אם מנוע זה יגיע לייצור, ואם כן מתי.
רוצים לדעת עוד על המנוע? בבקשה: