למיצובישי הייתה היסטוריה מפוארת בשוק המקומי. האם יש לכך עדיין השפעה ולמה היא ירדה?
"מיצובישי הובילה שנים רבות את השוק בכמויות וכמותג עם תדמית טובה, שתוגברה מהשטח ומדגמי הספורט. באמצע שנות האלפיים היצרן עשה שינוי בתמהיל המוצרים ואז גם הגיעה הירידה. חלק ממנה נבע מחוסר במוצרים לתקופה מסוימת. כעת אנחנו רואים את ההתחלה של השינוי שהוא עשה, ונראה יותר מזה בשנים הבאות. נראה קו של מוצרים שמתרחב וגם מתקדם. היצרן שם לעצמו יעד שעד 2020 כ-20% מהייצור שלו יהיה דגמי PHEV או EV (חשמלי)".
לפני מספר שנים נראה היה שמיצובישי נעלמת, האם חשבתם שתוכלו לחזור ולטפס מעלה?
"לא היה לנו ספק שנוכל לצמוח שוב. הכלים של מיצובישי היו ידועים באמינות ובקדמה טכנולוגית, ועל שמה רשומים שורה של פטנטים בעולם. לקוחות זוכרים להם חסד נעורים והרבה מהם חוזרים כעת הביתה. מבחינתנו, כל הדרך ידענו שהיצרן מפתח קו מוצרים חדש והיה לנו ברור שנגיע לשם".

מה היה הדבר החשוב בקאמבק?
"החלק הראשון במשוואה הזו הוא הקשר עם היצרן והאמון ההדדי. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מאוד רציף. מסיבה זו המשכנו להשקיע בשיווק ובתדמית המותג, מתוך אמונה שיש יצרן שיעשה את השינוי הנדרש. הצד השני של המשוואה היה פשוט מאוד הכלים החדשים: מיצובישי אאוטלנדר, הספייס סטאר והאטראז'".

האם מיצובישי יכולה לחזור ולהיות שחקן דומיננטי בשוק המקומי?
"השאיפה היא להתברג כמה שיותר גבוה, ולהתבסס כמותג דומיננטי וחשוב, אבל אנחנו מעדיפים להיות זהירים ולא לצאת בהצהרות. זה שהיצרן פורץ דרך בתחום ההנעה האלטרנטיבית, והרחבת היצע הכלים הטכנולוגיים, אומרת שהמוצרים יתחזקו".
על הקו עם ליאור הולצמן / ראיון
צילום: מנהל
האטראז' מסייעת למיצובישי להציג נתוני מכירות נאים
לאן אתם יכולים להגיע מבחינת מכירות?
"נראה שכמו ב-2103, גם השנה נמשיך להיות המותג הצומח ביותר בישראל, ונקווה להיות בעשיריה הראשונה עם מכירת 12,000-10,000 כלים. אני לא רוצה להתנבא לטווח הארוך אבל נהיה מותג חשוב".

היפנים מבטיחים דגמי פנאי ומיניוואן חדשים, מה עם התחום המשפחתי?
"יש לנו לאנסר, אבל התחרות בתחום קשה מאוד. יש לנו יתרונות יחסיים אבל ברור שצריך לחזק את הנקודה הזו. אנחנו מאמינים שעל ציר הזמן זה יקרה"

אתם מתחילים בשיווק ה-PHEV האם אתם רואים בו כלי אסטרטגי?
"כן. זה רכב שפורץ דרך טכנולוגית עם תפישה שלא הייתה קיימת (טויוטה הציעה בארץ את הפריוס פלאג-אין עוד לפני כן. א.ש). זו החוליה החסרה באבולוציה החשמלית. אנחנו מציגים כאן רכב שמבטל את חרדת הטווח ומציע חווית נהיגה, אבזור עשיר והנעה כפולה. מבחינתנו הוא נדרש לטיפול שונה, שישפיע הן על המותג והן על המוצר. כמו חברת טלפונים שמתחילה למכור סלולאר. זה לא משפיע מיידית על כל הפעילות, אבל הוא חייב אותנו להיערך לפעילות מתאימה בטווח של כמה שנים.

הכמויות הראשוניות לא יהיו גדולות, והוא מכוון אל מי שמבין את הטכנולוגיה ומודע סביבתית. יש דברים שצריכים להיפתר כמו תשתיות, ולכן ככל שיותר יצרנים יכנסו לתחום זה יעזור. הכמויות הן לא הדבר החשוב כרגע, אלא ההשפעה הגדולה על המותג".

עד כמה מאתגר שיווק רכב כזה?
"יש כאן תהליך מכירה שנערכנו אליו בצורה שונה לגמרי מכל רכב אחר. הדיאלוג עם הלקוח שונה לגמרי. הוא מבוסס על הניסיון להבין אם המוצר מתאים לו, לאופי הנסועה שלו. צריך לבדוק אם הבית שלו מתאים לעמדות הטענה. יש תשתית שלא ייצרנו באף כלי אחר, ויש כאן לקוחות שלפעמים יודעים יותר מאנשי המכירות שלנו. זה תהליך שמנוהל כירורגית. האתגר הוא גם לגרום לצרכן להבין שהרכב הוא חשמלי אבל לא מגביל בשום צורה".
על הקו עם ליאור הולצמן / ראיון
צילום: מנהל
מיצובישי GC. ה"בקרוב" לפאג'רו החדש
כמה רחוק תלכו עם הנושא החשמלי?
"זה נמצא גבוה על סדר היום. בשנתיים הקרובות מיצובישי תציג טכנולוגיה דומה בכלי הפנאי והקרוס-אוברים העתידיים שלה, ה-ASX והפאג'רו, שיצטרפו לאאוטלנדר. מיצובישי היא היום יצרן מאוד שאפתני ו"רעב", אבל יש מגבלות בתהליך ואנחנו עוד לא יודעים מתי בדיוק כל מוצר יגיע".

סיפרתם על הקמת אתר לטיפול בסוללות הרכב. האין זה צעד גדול מדי?
"אנחנו מקימים מכון שיפוצים לסוללות, שיאפשר לתת מענה ללקוחות שלנו. כאשר כלמוביל עושה צעד היא מנסה לעשות זאת באופן מושלם. השקת הרכב נעשתה עם מחויבות מלאה של כל החטיבות, כולל השירות, ויצאנו לדרך רק אחרי שידענו שאנחנו מוכנים בכל הפרטים. אנחנו גם פועלים בהתאם לצפי של חמש שנים קדימה".

מיצובישי הפכה למתחרה בתחומים הזולים של הקטגוריות, האם אתם מרגישים שרכב כזה, שהינו יקר יחסית, מתחבר ליתר המבחר?
"לרב היבואנים יש מבחר גדול של מחירים וצריך ללמוד לנהל את תיק המוצרים בהתאם לסוג הלקוח. מיצובישי יודעת לנהל מוצרים כמו סופרמיני לקהל שלה, פנאי לקהל שלו ו-PHEV לקהל שלו. המחיר דומה לגרסת הדיזל, ששם כל מה שהזמנו נמכר. אתה מדבר על רכב עם מרכיבים יקרים ועם אבזור עשיר. אם תשווה לכלים בקטגוריה שלו, עם אותו אבזור וללא הטכנולוגיה, תגלה שהוא לא יקר מהם".

ובכלל יש תחושה שמיצובישי יורה לכל מיני כיוונים מנוגדים. מה הכיוון העתידי?
"צריך לענות על כך מתפישת היצרן. מיצובישי מבססת את עצמה על חווית נהיגה, שמירה על הסביבה ומיצוי טכנולוגיות קיימות וחידושן. הדוגמא הפשוטה לכך היא ה-PHEV, והמורכבת היא מיצובישי ספייס סטאר בו הם הציגו רכב קל, מאוד חסכוני ואירודינאמי, עם ביצועים טובים במחיר נמוך. הם התבססו על טכנולוגיה קיימת אבל לקחו אותה לקצה".
על הקו עם ליאור הולצמן / ראיון
צילום: מנהל
מיצובישי XR קונספט. יחליף את ה-ASX ויגיע אלינו

האם אינכם פוחדים שבכלים כמו האטראז' והספייס סטאר אתם מקריבים תדמית עבור כמויות?
"לטעמי השאלה אינה נכונה. מדובר בכלים שמציעים חבילות נכונות. מיצובישי מתאימה את התמהיל לדרישות הלקוח. הספייס סטאר מציע צריכת דלק ואבזור במחיר מצוין. האטראז' מציע מידות נדיבות עם אבזור נדיר ביחס לקבוצה. אנחנו חייבים היום להפנים שתהליך קניית רכב חדש עבר שינוי. הלקוח לא מסתכל על הרכב רק בצורה אמוציונאלית אלא גם רציונאלית והוא בוחן אלמנטים של אבזור ותמורה לתשלום. להגיד לעם ישראל 'אני יודע לתת פיתרון כלכלי הולם' זה לא דבר רע. מצד שני, האאוטלנדר הוא לא רק רכב שנמכר הרבה אלא גם מקדם תדמית, והוא הקטליזטור לצמיחה של מיצובישי בשנים האחרונות".