מי צריך הנעה כפולה? שלג אין לנו. מה לנו ולשוויץ. בוץ יש רק בעמק. אבל בואו נודה על האמת, כמה מאתנו מגיעים לעפולה? נשארו השבילים בדרך לקמפינג המשפחתי ולטפס על המדרכה ליד בית הקפה. בשביל זה אין צורך בהנעה כפולה ותג מחיר גבוה – מספיק מרווח גחון קצת יותר גבוה, וזה בדיוק מה שמציעים היום רכבי הפנאי הפופולאריים. אבל עכשיו באים סובארו והופכים את הקערה על פיה עם גרסת ה-1.6 ליטר של סובארו XV במחיר של 136,000 שקלים. פתאום לא צריך לשלם יותר בשביל יכולת שטח בסיסית.
 
 
לא נכנע למטרוסקסואלים
ה-XV לא זכה לעיצוב מוחצן ואופנתי כמו כמה מחבריו לקטגורית הפנאי, וזה עומד בעוכריו בעולם המטרוסקסואלי של זמננו. מה שיש זה חישוקים נאים בגודל מכובד ("17), מרווח גחון מרשים, מסילות מטען על הגג ומרכב המבוסס על רכב משפחתי (בניגוד לרב הקטגוריה, שמבוססת על סופרמיני). אני מוצא את זה נאה. מצד שני, אני הולך יחף עם מכנסיים קצרים רב הזמן.
 
סובארו XV (מנוע 1.6): מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
כל עוד תמשיך להיות בתנועה, ה-XV יעבור מכשולים בקלילות
 
תא הנוסעים נאה ובסיסי. גם כאן לא תמצאו עיצוב מלוקק אלא בסיסי ויעיל. החומרים איכותיים בחלקו העליון ופחות ככל שיורדים מטה. אנחנו קיבלנו תא נוסעים שחלקו העליון כהה וחלקו התחתון בהיר, זה נאה ומעניק קורטוב חיים, אך יש לזכור שבהיר מתלכלך. איכות ההרכבה טובה, הגימור פחות. כיוונון ההגה ומציאת תנוחת הנהיגה (טובה, אגב) חשפה ברזל בין חובקי ההגה ללוח המחוונים. זה, בשילוב חישור הגה עשוי פלסטיק, מעניק תחושה ספרטנית. מצד שני, הנטייה של סובארו לצבוע חלקים רבים בכסוף כמעט ונעלמה. וזה טוב, אם כי נשארו שרידי "אלומיניום" פה ושם. במרכז הדשבורד ניתן למצוא צג מידע גדול השולט, בין היתר, על מערכת השמע ומשמש גם כמסך למצלמת הרברס.
 
ה-XV מבוסס על האימפרזה, מה שאומר שמרווח הפנים סביר לגמרי, וטוב מהמקובל בתחום. בסיס המושבים מלפנים די רחב ומעניק תמיכה טובה לירכיים. גם מרווח הכתפיים, הראש ובעיקר הרגליים (תודות לקונסולה צרה יחסית) טוב למדי. מאחור המושב טוב פחות, מעט נוקשה וחסרה תמיכת ירכיים ראויה. מרווח הרגליים סביר, אך תעלת גל הינע גבוהה תיאלץ את היושב במרכז לפסק רגליו. תאי אחסון יש למכביר, ותא המטען מציע 380 ליטר סבירים, עם פתח הטענה גבוה וצר.
 
סובארו XV (מנוע 1.6): מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
מנוע 1.6 ליטר ותיבת הילוכים רציפה
 
מושלם להולנד
את יחידת הכח הזו פגשנו כבר באימפרזה – 1.6 ליטר, 114 כ"ס ותיבה רציפה. ההנעה, כמובן, כפולה. ברב הזמן זה בסדר, בעיקר אם אתה גר בהולנד, שם אין עליות. עקיפה בינעירונית, שלא לדבר על אחת כזו בכביש הררי, דורשת תכנון. בנסיעה בשיוט על 100 קמ"ש המנוע נח על 1850 סיבובים רגועים, אך הגעתם לעלייה בינונית? התיבה הרציפה, האטית בתגובתה, גורמת לו להסתובב על לא פחות מ-5500 סיבובים. תתנחמו בזה שבידוד רעש המנוע סביר וצליל יחידת הכח לא צורם. בידוד רעשי הרוח סביר, אך בידוד רעשי הכביש פחות טוב. נתון צריכת הדלק בזמן המבחן עמד על ליטר לכל 10.4 קילומטר בממוצע.
 
נסיעה בכביש עירוני חושפת מתלים רכים, שמצליחים לשכך את מפגעי הכביש הקטנים בצורה טובה, אך מתקשים להתמודד בצורה נאותה עם מפגעים גדולים יותר. רצף מהמורות יצליח להפר את שלוות המרכב. שדה הראייה לפנים מעולה, אך לאחור קורות C עבות מפריעות. תתנחמו במראות צד גדולות ויעילות. בכביש בינעירוני מורגשים המתלים הרכים, אך המרכב לא מתנדנד. בכביש הישר חסרה הייתה לנו בקרת שיוט. בכביש המפותל האחיזה הרשימה, אך הגה קל מדי, בלמים חסרי נשיכה (אך עם עוצמה טובה) וזוויות גלגול גדולות דאגו להרגיע אותנו.
 
סובארו XV (מנוע 1.6): מבחן דרכים
צילום: אלכסנדר סלזניוב
ה-XV מסתכל על עמק החולה מלמעלה
 
בשטח, לעומת זאת, הזכיר ה-XV כמה חשוב הניסיון. ולסובארו יש הרבה ניסיון בתחום. ה-XV לא מתרגש משבילים ומצליח לשמור על קצב מרשים, אם כי סרח העודף מלפנים הוריד את הביטחון. כמו בעיר, הנוחות סבירה אבל רצף שיבושים יבלבל את המתלים. מרווח הגחון מרשים בהחלט, ומערכת ההנעה מייצרת משיכה יעילה, אבל איטית בהתמודדות עם הצלבות.
 
סיכום
יכולת שטח בסיסית, הכוללת הנעה כפולה ומרווח מספק לחמישה, דרשה עד עכשיו רשימת צ'ק של 180,000 שקל, פחות או יותר. לא עוד. המנוע אומנם מעט חלש, אבל מספק רב הזמן, והוא פשרה סבירה בהתחשב בפער מחיר של כ-20,000 שקלים ביחס לגרסת ה-2.0 ליטר. תחשבו על זה – בתוספת קטנה יחסית למחיר משפחתית ממוצעת, אתם מקבלים את ה"פוזה" הקרבית ובעיקר יכולת שטח ממשית. דיל לא רע בכלל.