הקשר של אלברט בירמאן (Albert Biermann) לסדרת ה-M3 עמוק במיוחד – הוא השתתף בפיתוח הדור הראשון ("מכונית הטורינג המצליחה בהיסטוריה!") ועמד בראש צוות הפיתוח של הדור השלישי, שפותח בחופזה (תוך פחות מחצי שנה) בעקבות דרישה של המפיץ האמריקאי שרצה כלי איתו יוכל להתמודד בסדרת הלה-מאן האמריקאית. לכן כשאני מתיישב איתו לראיון בחדר ההמתנה במסלול אלגרב (Algarve) בפורטוגל כשמסביב רועמים מנועי השש בטור המוגדשים של ה-M3 וה-M4 החדשות. ברור שזה לא עומד להיות ראיון יבש על מספרים ונתוני מכירות, אלא על המהות של M.
 
 
 
מה התכונות הבולטות של ה-M3/4 החדשה, ומה היו נקודות הייחוס שלכם בפיתוח שלה?
"היא קלה יותר, חסכונית יותר ומהירה יותר, וקל יותר לנהוג בה מהר." הוא יורה מיד "נקודת הייחוס בפיתוח הדור החדש הייתה הדור הקודם, ובמיוחד גרסת ה-GTS הקלה והמחודדת. הדור הנוכחי בעל יכולת רבה יותר מה-GTS כבר בגרסת הבסיס."

ולא השוותם למתחרות?
"לא." הוא עונה עם הילה קלה של גאוותנות "אנחנו מסתכלים רק קדימה, ומשווים רק לעצמנו."
 
ראש חטיבת ההנדסה של M בוחר בטורבו / ראיון
צילום: מנהל
"משווים רק לעצמנו"
 
ובמה אתה הכי גאה בדור החדש?
הוא זורח כמו אבא שמספר על הבן הראשון "בדור הזה העלינו את הרמה של נהיגה אמוציונאלית, וה-DNA של עולם המרוצים בולט בהן במיוחד. ויחד עם זאת, יש להן יכולת יום יומית משופרת. הרחבנו את הספקטרום. ה-M3 החדשה היא מכונית לחמישה, עם המון מקום למטען – שעדיין מקיפה את הנורבורגרינג בפחות משמונה דקות! אבל ההישג הגדול ביותר הוא שהצלחנו להפוך את המגמה, ובניגוד לעלית המשקל שמאפיינת את ההתקדמות בדורות, כאן קיצצנו במשקל באופן משמעותי לעומת הדור הקודם."
 
 
האם אתה חושב שיש לה סיכוי להפוך לאיקון כמו ה-M3 המקורית?
"כן. היא עדין מכונית "חיה", ומדגימה את האופי של M כמו כל קודמותיה." הוא עונה בנחרצות "זה קו התפתחות רציף של מכוניות איקוניות, ורמת הביצועים היא עדיין ברמה הגבוהה ביותר. אני חושב שהיא תהפוך לאיקון בזכות הביצועים, שהם טובים יותר משל קודמותיה, ובעיקר בזכות המשקל הקל."

בדרך כלל יש קפיצה בהספק בין הדורות, והפעם נשארתם עם הספק כמעט זהה, ולא גבוה ביחס לנפח – למה?
נראה שאני לא הראשון ששואל את השאלה, והתשובה ניתנת בטון מתורגל ומאומן "רצינו הספק שאנחנו יכולים להתחייב עליו בכל תנאי ובכל מצב - חום, גובה, מאמץ מתמשך. לא רצינו נתון הספק מפוצץ שהושג בתנאים אופטימאליים, אבל במציאות תקבל הספק יותר נמוך בהרבה מהמצבים. לכן הכנסנו הרבה מרווחי ביטחון בתכנון המנוע, שמאפשרים לנו תמיד לעמוד בהספק המובטח." ומוסיף מהנדס המנוע של הפרויקט – "הספק גבוה מדי גם היה דורש מעבר להנעה כפולה כדי לנצל אותו ביעילות, ולא רצינו בזה בגלל תוספת המשקל והפגיעה בהתנהגות."
 
 
ראש חטיבת ההנדסה של M בוחר בטורבו / ראיון
צילום: מנהל 
מכונית לחמישה אנשים עם המון מקום למטען שמצליחה להקיף את הרינג בפחות מ-8 דקות
 
הייתם הראשונים להציג מכונית טורבו סדרתית באירופה – ואז נטשתם את הטורבו לחלוטין. למה חזרתם אליו עכשיו בצורה כל כך מוחלטת?
"בזמנו הטורבו לא היה הפתרון הנכון מכל מיני סיבות. אבל בנקודת הזמן הזו, הטורבו מאפשר לנו להשיג את השילוב הטוב ביותר של ביצועים וזיהום אוויר."

למה לדעתך אנשים כמהים/מתגעגעים למנועים האטמוספריים?
"לדעתי זה קשור למנועים בהם הם נהגו" הוא עונה, רומז לחסרונות המוכרים של השהיה וקוצר נשימה שמאפיינים מנועי טורבו רבים "במנועי הטורבו שלנו יש שילוב של הטוב בכל העולמות - התגובה המידית ויכולת הפעולה בסל"ד גבוה כמו של מנוע אטמוספרי, והמומנט השופע של מנוע טורבו – יחד עם שיפור ענק בצריכת הדלק. מדובר בשיפור של כ-30% ביחס למנוע הקודם. לי יש M3 עם "סטיק" (הביטוי האמריקאי לידני, שיחד עם המבטא מעיד על הזמן הרב שבילה ביבשת החדשה. נ.א), ובימים רגועים אני מקבל כמעט 10 ק"מ לליטר. לא היה לי סיכוי לקבל צריכת דלק כזו בדור הקודם. ויחד עם זאת, אנחנו לא מוותרים על האופי האמוציונאלי – למנועי הטורבו שלנו יש תגובה חדה יותר מלרוב המנועים האטמוספריים"

מה יקר יותר לייצר – מנוע טורבו או אטמוספרי חזק?
"תלוי מה הבסיס שלך" הוא עונה בטון מהורהר "לנו כבר היו טכנולוגיות כמו הדאבל-ואנס והוולווטרוניק, ולכן הפיתוח לא היה יקר יותר. עלות היצור תהיה דומה" הוא מוסיף, ומעיף מבט לאישור אל מהנדס המנועים שיושב איתנו לראיון, "והמשקל גם הוא דומה – המנוע החדש קל ב-10 ק"ג מה-V8 הקודם, כולל כל הציוד ההיקפי של הטורבו".
 
ראש חטיבת ההנדסה של M בוחר בטורבו / ראיון
צילום: מנהל 
מאטמוספרי לטורבו בחמש דורות

האם אנחנו בסוף העידן האטמוספרי?
הוא מהסס, ונותן תשובת מהנדס אופיינית "במצב הנוכחי – כן. אבל יתכן כי בעתיד דברים ישתנו – דרישות רגולציה או גורמים אחרים – והאטמוספרי יחזור. אבל בתנאים הנוכחיים יתרונות הטורבו בולטים"

האם יהיו M היברידיות? הרי לפורשה ופרארי כבר יש...
"תלוי אם הטכנולוגיה תגיע לרמה שתספק אותנו" הוא עונה, ונראה שהוא מתאמץ להתנסח בדיפלומטיות "משמע כזו שאפשר להתחרות איתה יום שלם. וכרגע זה לא המצב, בעיקר בגלל בעיות משקל. המכוניות של פורשה ופרארי הן מכוניות-על, עם מחיר אסטרונומי. אנחנו לא בטריטוריה הזו, אלא מייצרים מכוניות ברות השגה, ולכן צריכים להתחשב גם במחיר – ולכן כרגע, מבחינתנו, אין אפשרות לייצר מכונית היברידית שעומדת בהגדרות שלנו למכונית M".

מה אתה מעדיף, טורבו או אטמוספרי?
הוא יורה מיד, בלי להסס "טורבו, כי זו נהיגה רגועה יותר. לא צריך כל הזמן להוריד הילוכים כדי לקבל את הכוח. יש שפע מומנט מסל"ד נמוך ועד סל"ד גבוה – טווח הפעולה אדיר. ב-M3 הידנית שלי אני יכול להישאר בהילוך אחד ברב ההתנהלות העירונית, וזה הרבה יותר נוח. הטורבו מאפשר מכונית שמכסה את כל הטווח מנסיעה עירונית ועד מרוצים ברמת מועדונים. הדור הזה מתאים לדרישה הזו כבר ברמת הבסיס, ולא צריך לחכות לגרסת ה-GTS".
 
 
ראש חטיבת ההנדסה של M בוחר בטורבו / ראיון
צילום: מנהל 
הטורבו נוח ויעיל יותר, וכך מעדיף את זה אלברט בירמאן
 
האם חטיבת M שוקלת הצגת קו "הארד-קור"?
"המכוניות של M הן כולן הארד-קור" הוא נראה כמעט נעלב "יש בהחלט מקום לשתי רמות של ספורטיביות בקו המוצרים של ב.מ.וו, ולכן יש את מכוניות ה-M פרפורמנס, כמו ה-M550d או ה-135M. הן זולות יותר ומציעות ביצועים ספורטיביים מלהיבים – אבל לא ברמת מרוצים כמו מכוניות M טהורות".

האם לכל BMW תהיה גרסת M?
"זה תת מותג יוקרתי ואקסלוסיבי מאוד" הוא מסביר לי "וזה ישאר כך. אנחנו נפתח גרסת M למכוניות המתאימות, אבל לא לכל ב.מ.וו."

האם לאקטיב טורר, למשל, מתוכננת גרסת M?
"אנחנו לא אומרים לא, וגם לא דנים בפרויקטים עתידיים" הוא עונה בדיפלומטיות, אבל נראה שהרעיון של M עם הנעה קדמית לא ממש מלהיב אותו "לתת המותג i, לעומת זאת, אני יכול להגיד שלא יהיו גרסאות M – אנחנו תת מותג של ב.מ.וו בלבד."

האם בעצם למותג ביצועים כמו M יש מקום בעולם של תקני יורו הולכים ומחמירים ופאניקה מהחור באוזון?
"למותג M בהחלט יש עתיד" הוא עונה בביטחון "וזה עתיד מעניין, תחרותי ועמוס מאוד. גם בעולם שבו צריכת דלק ופליטת מזהמים הם המלכים, יש לנו מקום. יש דרישה לנהיגה מהנה והיא לא תעלם – מה גם שאנחנו מורידים את צריכת הדלק וזיהום האוויר כל הזמן. לפילוסופיה שלנו יש מקום גם בעתיד. אנשים רוצים מכונית מהנה, חדה ועם פידבק. יכול להיות שבעתיד הרחוק הטכנולוגיה תשתנה – במקום מנוע בעירה פנימית רועם תקבל מנוע חשמלי, אבל הפילוסופיה הבסיסית לא תשתנה."
 
ראש חטיבת ההנדסה של M בוחר בטורבו / ראיון
צילום: מנהל
"המכוניות של M הן כולן הארד-קור"
 
אנחנו יוצאים החוצה, כדי לצלם אותו על רקע ה-M3 EVO מהדור הראשון, המכונית החביבה עליו ביותר – לאחר שנאסר עליו לבחור מכונית מהדור הנוכחי של M. הוא מסביר לי למה הוא אוהב דווקא אותה "יש בה כל כך הרבה התאמות שהופכות אותה לבסיס טוב למרוצים – למשל כל קורה C שהוקשחה לעומת הדגם הרגיל, והחלון האחורי מודבק אליה לתוספת קשיחות. היא מאוזנת מאוד, ישירה ומהנה לנהיגה"

"ואם היית צריך לבחור אחת לעלות איתה על המסלול שסביבנו, במי היית בוחר – בזו או בחדשה?" אני שואל אותו, והוא עונה מיד "בחדשה. ההבדל בביצועים ובכוח הוא פשוט עצום. יהיה הרבה יותר קל להיות מהיר בחדשה".
 
"אבל האם זה שקל להיות מהיר לא מוציא חלק מהכיף?" אני מתעקש – אבל נראה שהוא לא לגמרי מבין מה רוצה ממנו הישראלי המשוגע הזה, הלא למה לעלות על מסלול אם לא בשביל להיות מהיר?...