נמרץ, החלטי, נעים אך גם מאוד אסרטיבי. קארל טומאס ניומן, יושב ראש אופל, שמסכם שנה בתפקיד אחרי שהגיע מקבוצת פולקסווגן, ניגש מיד לעניינים כאשר אנחנו נפגשים בתערוכת ז'נבה. על רקע חידושי אופל בתערוכה הוא אץ לסקור בפני את ההתפתחויות האחרונות במותג, כשהמשימה החשובה מבחינתו היא לשנות את האווירה והתדמית ה"לוזרית" שיש למותג. הוא לא אומר זאת במפורש, אבל זה ברור שמבחינתו כעת, כאשר ההפרעה בדמות שברולט אירופה הוסרה מהדרך, אופל חייבת ללחוץ על המצערת.
 
 
יו
צילום: מנהל 
האדם תעזור לשנות את התדמית של אופל
 
"אנחנו מגדילים כעת את משפחת ה'אדם', וזה מהלך שהוא מאוד חשוב לנו פשוט מפני שזו אופל מדור חדש ושונה. זו אופל שהיא "קול" וזה לא דבר שתמיד היה לנו. 50% מרוכשי אופל אדם לא היו אצלנו קודם ו-70% אחוזים מהם הן נשים. זה בפירוש מוצר שונה עבורנו. כעת אנחנו לוקחים את ה'אדם' לשלב הבא עם ה'רוקס' שהראינו לפני שנה בז'נבה, היא גבוהה ב-15 מ"מ ויש לה "סווינגטופ".

חשוב לנו לדבר גם על מה שאנחנו עושים בתחום המנועים: יהיו לנו 13 מנועים חדשים עד 2016, וזה אומר ש-80% מיחידות הכוח שלנו תהיינה חדשות. זאת כדי לפגוש את רמת הזיהום המותרת וגם להיות ברמה הגבוהה ביותר בתעשייה. ה-1.0 ליטר טורבו החדש שלנו הוא לא רק חסכוני, אלא גם מנוע מאוד כיפי ומתקדם. במשך תקופה ארוכה פיגרנו במנועים וכעת אנחנו סוגרים את הפער.
 
עוד מהלך משמעותי מבחינתנו הוא מערך ה'און-סטאר' שנשים במכוניות שלנו כציוד תקני. זה אומר שתהיה לנו רשת בכל המכוניות שלנו למעט בבסיסיות. זה מקדם את אפשרות ההודעה על מקרה חירום ומאפשר לשלוט בפונקציות מסוימות דרך הרשת. אפשר מבחינתנו ליצור עם הדבר הזה גם צד עסקי נוסף עבורנו. לאון-סטאר 18 מיליון לקוחות בצפון אמריקה, ואנחנו רוצים להקדים עימו את החיוב בחוק על דיווח מקרי חירום.
 
 
יו
צילום: מנהל 
המוקה מצליח בצורה נאה במכירות
 
בנוסף, אנחנו מאוד גאים בכך שהצלחנו להעביר את ייצור אופל מוקה לסרגוסה בספרד. הוא כיום הרכב הכי נמכר בפלח הזה באירופה. השקענו 80 מיליון אירו בהבאתו לספרד, ואנחנו מבצעים מהלך דומה גם עם הספקים. זה יעזור לנו לקבל אספקה בזמן".

לאור כל השינויים שחלו בפרישת ג'נרל מוטורס, ולאור ההתקרבות של PSA לסין ולדונג-פנג, מה קורה לקשר ביניכם?
"לברית עם PSA יש שלוש רגליים. השתיים הראשונות הן לוגיסטיקה ורכש. אנחנו צריכים רכש גדול באירופה כי זה עוזר לנו במחיר, כך למשל ביחד אנחנו הגוף השני בגודלו ברכישת צמיגים. הרגל השלישית היא צמד כלי ה-MPV שירשו את הזפירה ואת המריבה, ויפותחו על פלטפורמות של PSA.  אבל זו לא תהיה העתקה – אנחנו נעצב מרכב שונה, הפנים יהיה שונה והמריבה תיוצר בסרגוסה. הבסיס הזה גם ישמש רכב מסחרי קטן".

מדוע אתם צריכים את הבסיס שלהם?
"אופל היא היצרן השלישי בגודלו באירופה, עם כמיליון מכוניות נוסעים, אבל אנחנו עדיין יצרן קטן מבחינה עולמית. התוכנית העסקית שלנו עובדת רק בגלל שאנחנו חלק מ-GM ומשתמשים בפלטפורמות שלהם. שני דגמים שלא יושבים על פלטפורמה גלובאלית הם ה-MPV הקומפקטי והקטן שהינם מאוד אירופאים. זה חשוב גם להם כי הם נמצאים בדיוק באותה בעיה עם הכלים האלה. בכל מקרה, כרגע מאוד חשוב שנתרכז בפעילות עליה החלטנו ושנהיה ממוקדים. זה גם מה שסיכמתי עם קרלוס טווארס, יושב הראש החדש של החברה".
 
מצד אחד אתם שמחים על עזיבת שברולט, אבל איך זה משפיע על המרכזים ההנדסיים שלכם ששרתו אותם?
"ברוסלסהיים יש לנו 6,000 עובדים, וזה אחד משלושת מרכזי ההנדסה הגדולים של GM. אנחנו מפתחים שם מכוניות של אופל אבל גם כאלה של שברולט. למרות ששברולט עוזבת את אירופה, אנחנו עדיין עובדים על פיתוחים בשבילם ויש לנו תקציבים עבור זה. למעשה היום רוסלסהיים וטורינו מובילות בפיתוח מנועים עבור ג'נרל מוטורס".

האופל קורסה היא כבר דגם מאוד וותיק. מתי תחליפו אותו?
"היא דגם ישן זה נכון, אבל גם מאוד מצליח באירופה – גם כי היא זולה. ברור שנצטרך להחליפו, ויש לנו את פלטפורמת ה-G שמשמשת את המוקה. כשאופל יכולה לבנות מכונית על ג'נרל מוטורס זו האפשרות העדיפה עבורנו, אבל אם לא אז PSA כרגע היא האופציה".
 
אתה חוגג שנה כראש אופל, מה קרה בינתיים?
"הערכתי דברים רבים שהחלו להתרחש כאן עוד לפני שהגעתי כמו למשל תוכנית ה"דרייב 2022" המצוינת ואסטרטגיית פיתוח המנועים. יש לנו צוות מעולה ויצרנו הנהגה מאוד מאוחדת. אני חושב שהדבר החשוב מבחינתנו היה לתת לעובדים תקווה. אחת השאלות הראשונות ששאלתי כשבאתי היא "למה לאבד נתח שוק?", שזו הייתה התכנית המקורית. אנחנו נתנו לעובדים תקווה שאנחנו יכולים דווקא להגדיל את נתח השוק.
 
זה לא חוק טבע שאופל חייבת להפסיד. זה לא כתוב באף מקום. בנוסף, חתכנו במחצית את ההפסדים שלנו בשוק שמצטמצם וזה   הישג לא מבוטל. וכך פתאום העובדים מרגישים שהם יכולים גם לנצח וזה הבדל מאוד מהותי בהתנהלות. התנהלות מותג היא כמו ריצת מרתון. אתה הרי לא אומר שיש לך תוכנית אסטרטגית עד 2016 אבל גם שרק אולי תגיע לשם. אנחנו מרגישים שעשינו את ה-10 ק"מ הראשונים אבל התחושה שלנו טובה. ההמשך יהיה יותר קשה, אבל כעת אנחנו חסונים יותר. אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לנצח. גם הסוכנים שלנו, שהיו רגילים שעם אופל אפשר רק להפסיד, לומדים שאפשר אחרת וכעת אנחנו תוקפים. אנחנו רוצים לנצח".
 
מה היה לא בסדר בחברה?
"אני חושב שהייתה כאן בעיית גישה. היינו עושים הערכה של כמה מכוניות רוצים למכור, וכל שנה תיקנו זאת לרעה. כרגע אמרנו שיש תקציב ותוכנית ואנחנו רוצים לעשות יותר, למכור יותר ולא להתרגל להפסיד. עשרים שנה עשינו פרסומות שמסבירות שהמכוניות שלנו טובות, עם סרטים של נהיגה לכיוון השקיעה, אבל לא השקענו במותג. לא שאלנו האם זה המותג הנכון והאם זו ההצגה הנכונה. הבעיה הגדולה שלנו היא בגרמניה: זאת בגלל המצב הפוליטי שנוצר סביבנו וסיפור הסגירה שהיה. מאז שהגעתי עשינו שינוי בפרסומות, אנחנו מדברים על אופל ונוגעים בדעות הקדומות. "אנחנו שואלים האם אופל היא מה שאתה חושב שהיא?". אנחנו צוחקים על כך שנמצא מפתח של אופל במחלקת עסקים במטוס, והדיילים בודקים אם מישהו ממחלקת "אקונומי" איבד זאת. כי הרי לא יתכן שאופל תהיה ב"עסקים".

"האתגרים שלנו הם להרוויח נתחי שוק. אנחנו מצפים שהשוק האירופאי יגדל ב-2% ואנחנו רוצים לגדול יותר. אנחנו רוצים להיות רווחיים ב-2016, ואנחנו כבר חושבים על מה יהיה אחרי. אנחנו רוצים להיות החברה השנייה בגודלה בייצור מכוניות באירופה עד 2022".
 
האם אתם חושבים שצריך מכונית דגל יוקרתית מהאינסגניה, אולי אפילו כ-SUV?
"אנחנו חושבים כיצד להגדיל את המבחר שלנו לכיוון העליון של השוק, ו-SUV הוא בהחלט רעיון טוב ודרך טובה לבצע זאת. אבל יש עוד זמן לכך".

הראיתם מכונית תצוגה בשם מונזה בפרנקפורט, האם משהו ממנה יכול להגיע לכלי הזה? אולי השם?
"מונזה זה בהחלט שם שאנחנו אוהבים מאוד, אבל אני לא יכול לומר יותר מכך".