connected car - ובעברית "הרכב המחובר של אורנג'" – זהו שירות המוצע לנהגים, בצורת כרטיס SIM קטנטן (או התקן חכם, אם תרצו) המתחבר לרכב, משנת ייצור 2006 ומעלה, ויונק מידע מכל המערכות הממוחשבות הנמצאות ברכב. בעולם התעופה זו ה"הקופסא השחורה" שמתעדת ואוגרת מידע, בציי המשאיות זה ה-Traffilog בין היתר, מוצר שהפך חובה בכל החברות הגדולות בעולם - התקן שמנטר דרך קבע את התנהגות הנהג (משאית, אוטובוס..) – באילו מהירויות הוא נוסע, איך הוא בולם (עד לפרטים הקטנים של כמה זמן הרגל לחצה על דוושת הבלם ובאיזו עוצמה), כשעם האינפורמציה הזו החברה יכולה להחליט אם היא תפעל לשינוי דפוסי הנהיגה של הנהג או תפטור את עצמה משירותיו. ועכשיו אורנג' בשיתוף עם חברת הביטוח AIG, מביאה את הטכנולוגיה הזו לתחום המכוניות הפרטיות (טכנולוגיה שקיימת בורסיות שונות בחברות מתחרות).
מחוברים, מדי
צילום: מנהל
האח הגדול, עכשיו במכוניות הפרטיות
צ'יפ אחד קטן שמקבל ומעבד את כל האינפורמציה על הנהיגה שלכם ומצבו המכני של הרכב בו אתם נוהגים. הטוב שבדבר? הוא יתריע בפניכם על תקלות (מצבר גמור, לחץ אוויר נמוך בצמיגים..), יתריע בזמן אמת (אם תגדירו לו) שהנהיגה שלכם בזבזנית או האם הפנייה שלקחתם נעשתה בצורה מסוכנת. הרע שבדבר? אופי הנהיגה של הנהג ברכב ייקבע על פי נתונים שונים בדפוס הנהיגה, כמו מהירות, פניות חדות, בלימות ותאוצות, וישוקלל אחת לשבוע לכדי "ציון נהיגה". על פי הציון שלכם חברת הביטוח מדרגת אתכם, כאשר נהגים זהירים יזכו להנחות בפוליסה וע"פ אותו היגיון, נהגים "מסוכנים" לא יזכו לשלם פחות, או גרוע מזה.
מחוברים, מדי
צילום: מנהל
חברת מאיר (הונדה) שותפה במיזם
וישנן אפשרויות נוספות, נוסח ה"אח הגדול", שהצטיירו באופן חיובי: בעזרת האפליקציה של orange smart drive תוכלו להגדיר במערכת החכמה שתתריע לכם בכל פעם שהרכב מונע, האם הרכב יצא מגבולות השכונה שלכם או העיר, וגם לקבל נתונים בזמן אמת על אופי הנהיגה של בני הזוג או הילדים שלכם. כל אלה הן אופציות ספורות מהעולם ומלואו ההתקן החכם הזה, וזהו רק הדור הראשון. הדור הבא הולך להיות מתוחכם יותר, לחבר את כל הנהגים והמכוניות לכדי רשת חברתית אחת גדולה. תהיה לכם מצלמה שתשדר תמונות מצומת פקוק לנהגים שנמצאים קילומטרים ממנה, ותתריע להם. תהיה גם תקשורת בין מכוניות לרמזורים, כי אין סיבה שתגיע לרמזור באמצע הלילה, כשאין נפש חיה בכביש, ואתם בכל זאת "תעמדו באדום". ואם הולכים עוד יותר קדימה, אז הצ'יפ הזה אצלכם ברכב יתריע בפניכם על מיכל דלק מתרוקן וישדר את מצבכם לתחנות דלק בסביבה, שיציעו לכם ב"לייב" לבוא לתדלק אצלן בהנחה. עד כדי כך זה יכול להרחיק לכת, ואף יותר.
מחוברים, מדי
צילום: מנהל
"מפת הדרכים" - מתי נסעו ברכב ולאן?
שי פלדמן, מנכ"ל AIG – "שיתוף הפעולה עם חברה פורצת דרך כחברת פרטנר, יאפשר לראשונה לנהגים בישראל ליהנות מביטוח רכב מוזל אשר מתאים להם ולצורת נהיגתם באופן אישי... תכנית הניטור הזו תוזיל את מחירי ביטוח הרכב עד לכ-20 אחוז".
כצרכנית, אני מאמינה שהשירות הזה יכול להתאים מאד לחברות הליסינג וההשכרה הגדולות, שמחזיקות ציים של אלפי ועשרות אלפי מכוניות. הן תהיינה עם היד על הדופק, תוכלנה לקבל משוב מפורט על התנהגות הנהגים ברכבי החברה, ולהפיק מהמידע הזה מסקנות ואף תמריצים "משני התנהגות" כמו הנחות לנהגים "טובים" שנוהגים היטב ושומרים על הרכב. עוד קהל שיכול "ליהנות" מהשירות הזה, הם הורים לנהגים חדשים/צעירים, שחיים בחרדה בכל פעם שהבת או הבן החייל שלהם לוקח את הרכב לבילוי בשבת, ורוצים להתחקות אחר מעשיו. מעבר לכך, עושה רושם שהכלי הזה יכול להוות כלי לשימוש לרעה במידע.