יש מכוניות שיש בהן נגיעות של השראה שגורמות לך לחייך. פיג'ו RCZ למשל מציעה כמה נקודות כאלו – גג הבועה הכפולה (באנגליה זה נשמע טוב יותר – double bubble), הפס הכסוף של קו הגג, והחביבה עלי ביותר – העובדה שבמראות הצד משתקפות זוג "כתפיים" שריריות, הכנפיים האחוריות. כך שכל פעם שאתה מעיף מבט במראה, אתה מקבל תזכורת לכך שאתה נוסע באוטו אחר, לא כמו כולם.  
 
 
העדכון שעברה ה-RCZ של פיג'ו הוא מהזן הקל, כזה שאתם עלולים לפספס במבט ראשון אם אתם לא זוכרים איך בדיוק היא נראתה קודם לכן. אבל ההבדלים בהחלט שם – הגריל המגודל יצא לגמלאות (ודווקא לה הוא התאים, מכל מכוניות האריה שקיבלו את הלוע הפעור) ובמקומו תמצאו גריל עדין יותר; גם הבליטה הקטנה בסוף מכסה המנוע נעלמה. מה שהתווסף הוא תאורת לד נאה ליום, והפנסים הקדמיים עודכנו גם הם. יש גם חישוקים חדשים בחלק מהגרסאות. היא עדיין אחת המכוניות היותר יפות שמסתובבות כאן, בטח ברמת המחיר הזו, רק שעכשיו היא קצת פחות אגרסיבית למראה במבט מלפנים. רמות האבזור עודכנו במעט, והמחיר ההתחלתי עומד על 212,000 שקלים ל-1.6 ליטר טורבו אוטומטית (יש גם גרסה ידנית בעשרת אלפים שקלים פחות, בהזמנה מיוחדת).
 
 
פיג'ו RCZ (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
ה-RCZ התעדכנה, הזדמנות מצויינת לצאת איתה לסיבוב נוסף
 
איפור
ההבדלים בתא הנוסעים קלים יותר – אותה תפירה כפולה בדשבורד, השעון הנאה והישיבה עמוק בתוך הרכב. לא חסר מקום באף מדד (בשורה הקדמית – מאחור אין מקום למבוגרים בשום מדד...), אבל תנוחת הישיבה מציבה אותך בתוך הרכב, ויוצרת הרגשה על הגבול בין אינטימי לקלסטרופובי, שאני דווקא אהבתי בזכות התחושה הספורטיבית שהיא מעניקה.
 
אבל גם אני ידעתי להעריך את חיישני החנייה המקוריים מאחור – בלעדיהם זו הייתה משימה "מעניינת" להחנות את המכונית הזו. גם כניסה ויציאה מהרכב הזה, בעיקר אם אתם גבוהים, היא משימה לא לגמרי קלה, שדורשת קצת גמישות ותמרון. ברכב ההדגמה מצאנו מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית (7,242 שקלים), שאומנם הייתה לא רעה בפני עצמה (עם הבעיות הרגילות של נראות באור שמש ישיר) אך היינו מוכנים לוותר עליה. היא לא משתלבת מבחינת העיצוב עם התא ודורשת התקנת דיבורית נפרדת (בעוד המקורית נשארת מובטלת, ומודיעה כל הזמן ש"אין טלפון מחובר" על מסך המידע). בקיצור, אם אתם לא חייבים GPS מובנה, וותרו על האופציה היקרה הזו ותרוויחו גם תפעול נוח וקל יותר.
 
 
פיג'ו RCZ (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
התפירה הכפולה מוסיפה לאוויר ולעיצוב התא
 
תא המטען מפתיע לטובה עם נפח נדיב, מבנה שימושי ופתח ענק. אין שום בעיה לארוז שתי מזוודות בדרך לסופשבוע רומנטי בצפון (או במקרה שלנו - להכניס את עגלת הילדים). וטרוניה קטנה – חבל שפיג'ו לא ראו לנכון ליצור עבור ה-RCZ מפתח ייעודי ונאה, במקום זה הסטנדרטי שמשרת את כל דגמי החברה. מה שמתאים ל-208 לא ראוי בקופה שעולה מעל ל-200 אלף שקלים.    

על ההליכון
אבל לא מדובר על מתיחת פנים קוסמטית בלבד. היינו אפילו אומרים שהקוסמטיקה היא לא העיקר במקרה הזה. יחידת ההנעה לא השתנתה – 1.6 ליטר מוגדש, 156 כ"ס, שמשודך לתיבה פלנטרית עם שישה הילוכים. המנוע נחמד וגמיש, אם כי ברכב עם מראה כזה לא היינו מתנגדים לעוד קצת "פאנצ'" וצליל מנוע ערני יותר. התיבה עובדת טוב בדרך כלל, אבל מדי פעם מגלה נוסטלגיה – ומתעקשת להישאר בהילוך נמוך אחרי נהיגה נמרצת כאילו הייתה AL4.
 
 
פיג'ו RCZ (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
החזית עם הלוע הפעור פינתה את מקומה
 
בכל הקשור לדלק, השגנו 16.7 ק"מ לליטר בשיוט יחסית נינוח ו-10.8 ק"מ לליטר בימי המבחן שחלקם היו בתנאים לא קלים.

בדגם טרום מתיחת הפנים, ה-RCZ הייתה מכונית "עגולה" מאוד, קופה קלאסית – נעימה ביום יום, עם נוחות סבירה ודינאמיות מספקת. את האיזון הזה קילקלו בפיג'ו במתיחת הפנים – במטרה להפוך את ה-RCZ לדינאמית יותר הם הקשיחו את המתלים, מה שאומנם נותן נכונות מעט גבוהה יותר להיכנס לפניה, ויכולת לנהוג את המכונית הזו מאוד מהר בכביש מפותל, אך גם פוגע מאוד בנוחות.
 
יותר מדי "איי!" ו"אאוץ'" נשמעו בתא על כבישים משובשים, אפילו ביחס לקופה ספורטיבית (על כבישים איכותיים היא דווקא בסדר, וגם רמת רעשי הכביש והרוח סבירה בהחלט). והעניין הוא שה-RCZ, גם אחרי העדכון, היא לא מכונת נהיגה טהורה, כזו שבה אתה מוכן לשלם את מחיר הנוחות – המנוע קצת "קטן" על השלדה, ולמרות שפע האחיזה והטרן-אין החד, זו עדיין שלדה שיותר אוחזת ממתנהגת. אם תלחצו אותה, תקבלו תת-היגוי על המגבלות, אלא אם תבקשו ממש יפה – ובשלושה העתקים – מהזנב לצאת, וגם אז הוא יעשה זאת בצורה לא הכי צפויה.
 
 
פיג'ו RCZ (מתיחת פנים): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
פיג'ו הקשיחה את המתלים, וזה בא לידי ביטוי בנוחות הנסיעה
 
בקיצור – הרווח הקטן בדינאמיות לא מצליח להתקזז עם הפגיעה בנוחות, והחבילה הכללית עכשיו פחות מאוזנת ומוצלחת. בעיקר אם לוקחים בחשבון שמכוניות כאלו מבלות בדרך כלל יותר בנמל ת"א מאשר בכביש הצפון.

בקצוות
ה-RCZ הייתה ונשארה מכונית מאוד יפה, מקורית ומיוחדת, מבחוץ ומבפנים. מכונית שתגרום גם לך להרגיש מיוחד. מתיחת הפנים הזיזה אותה אל הצד הדינאמי, אך משכה את השמיכה מעל סעיף הנוחות, ברמה שפוגעת באיכות החיים שהציעה פיג'ו RCZ בחיי היום יום. כך שברכב הזה, דווקא בגלל שכל כך קל להתאהב בעיצוב שלו, חובה לבצע נסיעת מבחן לפני הקניה.