קטגוריה: מיני
מתחרות בולטות: יונדאי i10, קיה פיקנטו, סקודה סיטיגו, סיאט מי, פיג'ו 107, טויוטה אייגו, סיטרואן C1, סוזוקי אלטו, פיאט 500
גרסה: 1.0 ליטר רובוטית (תיבת ASG)
מחיר גרסה נבחנת וטווח מחירים: מחיר הגרסה הנבחנת עומד על 87,090 שקלים. מחיר גרסת הבסיס (1.0 ליטר, ידנית) עומד על 69,900 שקלים.

לפני כשנתיים פולקסווגן יצאה במתקפה משולשת על קטגוריית המיני עם הסיטיגו, המי והאפ! החדשות. ובעוד שתי האחיות החורגות לקחו על עצמן את הצד האפרורי של המהלך, פולקסווגן אפ! הקטנה ובעלת הסמל הנחשב נבחרה להיות ראש החץ האופנתי. "עם כוח גדול באה אחריות גדולה", אומר משפט מסדרת קומיקס מצליחה, והציפיות מהאפ! היו בהתאם.
פולקסווגן אפ! (רובוטית): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
החוליה החסרה הגיעה לישראל
עיצוב ונראות
האפ! הושקה בסוף שנת 2011, ולמרות שהיא כבר לא המתחרה הצעירה ביותר בקטגוריה היא מקבלת אותנו עם חיוך עדין ועיצוב שמצליח להיות אופנתי ומגניב מחד, אך לא נופל למקומות של עודף מאמץ או צעצוע מאידך. גם הדלת האחורית הנאה מוסיפה לחן של העיצוב הכללי, ואפילו בלי החישוקים וחיפויי המראות הנאים (שמוצעים בתוספת תשלום) היא הנאה בעינינו מבין שלוש האחיות, ובפער.
נוחות ואבזור
תא הנוסעים לא מחדש הרבה (בהשוואה לסקודה ולסיאט כמובן), אבל גלגל ההגה הנאה (שנותר נקי מכפתורי שליטה כלשהם) ושילוב הצבעים (שחור-בז') מצליחים לייצר רושם מהודר יחסית, גם אם בפועל הפלסטיקה עדיין מרגישה פשוטה למגע. המרווח מלפנים טוב, ומאחור נוסעים גבוהים ייהנו ממרווח טוב לראש ולכתפיים, אך מרווח מצומצם לברכיים. שימו לב שהאפ!, בדומה לאחיותיה, מגיעה עם שני מושבים בלבד מאחור – וזה אומר יכולת להסיע ארבעה אנשים בלבד (כולל נהג). תא המטען גדול למדי ביחס לקטגוריה (251 ליטר), אך הוא צר ועמוק.
פולקסווגן אפ! (רובוטית): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
שילוב הצבעים הנאה מייצר רושם מהודר, אך הפלסטיקה עדיין פשוטה למגע
האפ! מגיעה בשלב זה ברמת גימור אחת ודי דלה באבזור, בטח כשלוקחים בחשבון שמחיר הבסיס עומד על 79,900 שקלים עבור הגרסה הרובוטית. במחיר כזה קשה להצדיק היעדר פרטי אבזור שהפכו כמעט סטנדרטיים כמו דיבורית בלוטות' (מוצעת בתוספת תשלום כחלק מחבילת אבזור), כוונון חשמלי למראות הצד או חיבור USB למערכת השמע (AUX בלבד). מה יש? מערכת שמע מקורית, מושב נהג מתכוונן לגובה (שחסר בחלק מהמתחרות) ומערכת למניעת תאונות בעיר.
נוחות הנסיעה הייתה טובה בדרך כלל. האפ! סופגת היטב שיבושים בודדים בעיר ומחוצה לה, אך על רצף שיבושים (או בכביש גלי) יופיע נדנוד מיותר. תופעה שהופכת לבולטת יותר ויותר ככל שמצטרפים נוסעים לסיפון. שיוט ב-100 קמ"ש יעשה בנינוחות, אך רעשי רוח הופכים לבולטים במהירות הזו, מצד שני, רעשי הכביש והמנוע נותרים ברמה סבירה.
פולקסווגן אפ! (רובוטית): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
החישוקים הנאים מוצעים בתוספת תשלום
התנהגות ובטיחות
אחיזת הכביש גבוהה, והאפ! מתפקדת היטב בין הפיתולים – אך הנאה גדולה לא הייתה כאן, בעיקר בגלל תחושה אלסטית מההגה (שגם מציג מהלך מעט ארוך ותגובה איטית להפניה ראשונית), זוויות גלגול חדות וריסון לא מספק של המרכב בעומס גבוה. הבלמים תפקדו היטב, הם לא דעכו גם בעומס והציגו יכולת בלימה טובה, אך הדוושה הציגה מהלך לא לינארי דיו.

מבחינת בטיחות, האפ! מבטיחה רבות, לפחות על הנייר. היא אומנם מציעה רק ארבע כריות אוויר, אבל היא זכתה איתן בחמישה כוכבי בטיחות ביורו NCAP (כריות הצד מתפקדות גם ככריות ווילון). וכזכור, באופן כמעט ייחודי בקטגוריה (למעט הסקודה והסיאט כמובן), היא מצוידת במערכת בלימה אוטומטית למניעת תאונות בעיר.
פולקסווגן אפ! (רובוטית): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
הדלת האחורית מוסיפה למראה הייחודי
מנוע וביצועים
האפ! מגיעה אלינו עם מנוע הליטר המוכר של פולקסווגן, אך בגרסה החזקה שלו, וזה אומר שלרשות הנהג עומדים 75 כ"ס ב-6,200 סל"ד ו-9.6 קג"מ ב-3,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבה ידנית עם חמישה הילוכים, או לאוטומטית-רובוטית (חד-מצמדית), גם היא עם חמישה הילוכים, כמו זו שברכב המבחן.

אנחנו כבר מכירים, ובסך הכול די לחיוב, את המנוע הקטן הזה. הוא מנוע נמרץ שעולה בקלות בסל"ד, וכל עוד שומרים אותו מעל לקו ה-4,000 סל"ד הוא מגבה את התחושות בביצועים זריזים למדי. מתחת ל-3,000 סל"ד הוא מרגיש מעט נרפה, אם כי הוא עדיין מספק משיכה סבירה ביחס לקטגוריה ולנפח. המנוע נשמע ונוכח בתא הנוסעים (כבר החל מ-4,000 סל"ד), אבל מצד שני, הצליל כמעט ספורטיבי באופיו, כאילו הוא מנסה לומר לנו שמדובר במנוע גדול "ורשע", אז נסלח לו.
פולקסווגן אפ! (רובוטית): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
המנוע נמרץ, אוהב סל"ד ומייצר ביצועים טובים
את התיבה לעומת זאת פחות אהבנו. העברות ההילוכים איטיות, ובדרך כלל מורגשות מדי (לעיתים היא ממש חובטת). נסיעה רגועה, עם רגל עדינה מאוד על הגז, תשפר את המצב, וגם מעבר למצב הידני (שאינו מאפשר עצמאות מלאה) או הורדת רגל מהגז בהעברות הילוכים – אבל ברור שהתיבה דורשת ליטוש נוסף. צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 14.4 ק"מ נאים לכל ליטר לאורך ימי המבחן המאומצים.

תמורה
פולקסווגן אפ! היא אחת מהמכוניות היקרות בקטגוריה, זאת למרות שהיא מציגה רשימת אבזור קצרה (במיוחד אם משווים לצמד הקוריאניות) ותיבה רובוטית שדורשת הסתגלות מצד הנהג. אל מול האחיות מבית היא מציגה עיצוב מסוגנן יותר ואחריות מורחבת (שלוש שנים מול שנתיים), אך לא בטוח שהמחיר הגבוה מצדיק זאת. אם העיצוב קנה אתכם, ואתם מוכנים לשלם את הפרמיה הנדרשת עבור הסמל, נראה שהגרסה הידנית (שמוצעת במחיר נמוך משמעותית 69,900 שקלים) היא הכדאית במבחר.
פולקסווגן אפ! (רובוטית): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
יקרה, אך מציעה מראה מסוגנן ושלוש שנות אחריות
בעד: מכונית מיני אופנתית ובטוחה עם מנוע מוצלח
נגד: המחיר גבוה מזה של המתחרות והתיבה עשויה להפריע לחלק מהנהגים