הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסכמת את שנת 2013 בתחום הרכב, ומפרסמת כמה נתונים מפתיעים בגזרת כלי הרכב המנועיים בישראל: כ-2,851,000 כלי רכב רשומים במדינת ישראל נכון לדצמבר 2013, מתוכם כ-2,338,700 כלי רכב פרטיים.
תגידו מזל טוב, בסך הכל התחדשנו בכ-278 אלף כלי רכב בשנה האחרונה (פרטיות, מוניות, אוטובוסים גם יחד), ונפטרנו מ-189 אלף שנגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים – גידול של 3.2% (89 אלף מכוניות) לעומת 2012.
מתוך 278 אלף כלי רכב החדשים, כ-202 אלף נרשמו כפרטיים, כשאת הביס הגדול ביותר נגסה יונדאי, עם כ-15.8 אחוז מסך כל כלי הרכב – 31,916 יחידות, ועדיין, מדובר בירידה קלה מ-2012 (16.1%). אחריה במקום השני ניצבת טויוטה עם 11% - 22,220 מכלל כלי הרכב הפרטיים שנרכשו בישראל ב2013, ובמקום השלישי, חזרה למשפחת המלוכסנות, חברת הבת של יונדאי – קיה, שגדלה ומתעצמת בנחישות ובעקביות – 10.4 אחוז, 21 אלף כלי רכב חדשים על הכביש בשנה אחת.
ישראל של 2013 בכבישים, זמן לסיכומים
צילום: מנהל
יונדאי I35. המשפחתית המוצלחת של הקונצרן
סקודה מסרה אשתקד 13,130 כלי רכב, נתון מדהים אם בודקים אחורה בזמן ב-2007, אז דשדשה באזור האחוז וקצת עם מכירות של 2,828 כלי רכב בלבד. במגמת ירידה, פורד עם 5.9% מכירות לעומת 10.1% ב-2012, אז גם השיקה גרסה מוזלת ומוצלחת לפיאסטה, עם מנוע 1.25 ליטר ותיבה ידנית. מאזדה מציגה נתונים לא מעודדים גם כן, זו שתפסה את המקום הראשון עד לפני שלוש שנים, שלטה עם נתח של 15.8% ב-2007, עברה למקום השישי והיא מהווה 5.2% מסך כל כלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו ב-2013.
אוהבים לשנוא
חשבתם שישראלים מתרחקים מצרפתיות? לא מדויק – טבלת התפלגות המכוניות עפ"י ארץ ייצור, צרפת מופיעה במקום החמישי, לפני בריטניה, טורקיה וארה"ב. כשבראש הטבלה, לא תופתעו לגלות את המעצמה היפנית – 33.7% מכלי הרכב בישראל מיוצרים ביפן, ואחריה קוריאה הדרומית, עם 12.9%. חלקן של מדינות אירופה וארה"ב ירד בהתמדה בשנים האחרונות, למעט טורקיה שחלקה עלה מ-2.8% ב-2007 ל- 4.9% בשנת 2013. מה שבטוח, הנהג הישראלי אוהב את המכונית שלו חדשה, יחסית – כמיליון ו-127 אלף (40%) מכלי הרכב הם כלי רכב חדשים בגיל עד 4 שנים (שנת ייצור 2009 ואילך), וכ-882 אלף (31%) בני 5 עד 9 שנים.
ישראל של 2013 בכבישים, זמן לסיכומים
צילום: מנהל
הישראלים אוהבים את המכוניות שלהם חדשות
מפותחים פחות
נתון מעניין נוסף, אולי ישמח את לבבותיהם של הירוקים מביננו, ואת כדור הארץ, אך מאידך, מעיד על מצב כלכלי פחות מעודד של תושבי הארץ – נכון לסוף שנת 2013 רשומים "רק" 350 כלי רכב לכל 1,000 תושבים (346 בשנת 2012). כמות נמוכה יחסית מול מדינות מפותחות בעולם. בבריטניה הנתונים מצביעים על קצת יותר מ-500 כלי רכב ל-1000 תושבים, יפן עם 600, עד ארצות הברית של אמריקה שנושקת לכ-800 כלי רכב ל-1000 תושבים. עם המצב המדאיג של האוזון בימינו, לא ברור כבר מה עדיף.

מעורבות בתאונות

שיעור המעורבות של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים, שנחקרו ע"י המשטרה, ל-1,000 כלי רכב שונה בין סוגי הרכב השונים, עלה ב-0.1 אחוז בהשוואה לשנה שעברה, ונאמד ב-7.7%, עליה קלה שעוצרת מגמת ירידה מ-2007, אז שיעור מעורבות כלי רכב בתאונות עמד על 12.8%. כלי הרכב הציבוריים המעורבים ביותר בתאונות ועם אחוז הנפגעים הגבוה ביותר הם: משאיות כבדות במשקל 34 טונות ומעלה, אוטובוסים ומוניות (בין יתר הסיבות – נסועה שנתית גבוהה). ונסיים בנימת "לא עלינו", ודרך בטוחה וצלחה לכולם.