יש אנשים שטוענים שהכי טוב לקנות רכב בסוף חיי הדגם שלו, כשמחלות הילדות כבר מאחוריו והמחיר יורד לרמה אטרקטיבית. כמובן שניתן להתווכח על הטענה הזו, אבל נראה שהמקרה של פורד אדג' דווקא תומך בגישה הזו. הרכב הלא צעיר הזה, שהוצג ב-2006 ועבר מתיחת פנים ב-2011, מגיע אלינו עכשיו עם מנוע ה-2.0 ליטר טורבו (איתו הוא מוצע בחו"ל כבר יותר משנתיים), המוכר (מהמונדיאו וה-S-מקס הבכירות) של פורד. אלא שכאן הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית ולא רובוטית. הטורבו נמכרת ברמת האבזור הגבוהה בלבד, במחיר זול יותר ב-11 אלף שקלים מגרסת ה-3.5 ליטר המקבילה, וללא הנעה כפולה.
 
 
האדג' מזדקן בכבוד, והגריל המאסיבי והנוצץ נראה מרשים גם היום, זו ממש לא מכונית למופנמים. תא הנוסעים מציע גם הוא מראה שעדיין נראה עדכני ונעים, ומציע שפע של מקום. מושב הנהג גדול ונוח אבל לא ממש אוחז, בעיקר באזור הירכיים, והבסיס מעט קצר. רשימת האבזור בגרסה זו אין סופית – מושבי עור, חשמל מלא לנהג וחלקי לנוסע, מסך מגע שהוא חלק ממערכת myford touch הכוללת שני חיבורי USB, בלוטות' ולחצני מגע. נציין שתפעול המערכת נוח למדי, והתצוגה במסך או בשני המסכים משני צדי מד המהירות ברורה גם היא. מה עוד? גג שמש כפול ענק (נפתח), כניסה והתנעה ללא מפתח, והנעה מרחוק דרך השלט.
 
פורד אדג' (2.0 ליטר): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
הגריל המאסיבי והנוצץ נראה מרשים גם היום
 
מה חסר? היינו שמחים לראות פנסי קסנון, ואולי גם קצת מערכות בטיחות אקטיבית, אבל זהו בערך. איכות החומרים לא אחידה, חלקם טובים ורכים, וחלקם, כמו בדלת למשל – פלסטיק פשוט ונוקשה. המושב האחורי מרווח מאוד אבל נמוך, מה שכופה תנוחת ישיבה לא נוחה למי שגובהו ממוצע ומעלה. זה מוזר, כי באמת שאין כאן בעיה של מרווח ראש (או בכלל) ולא ברור מדוע מוקם המושב נמוך כל כך. ניתן, אגב, לכוון את זווית המשענת מאחור והמושב האמצעי, כמקובל היום, פחות נוח. תא המטען ענק (פתיחה וסגירה חשמלית), אבל משום מה אין וילון שיסתיר את תכולתו.
 
פורד אדג' (2.0 ליטר): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
לא ברור מדוע מוקם המושב האחורי נמוך כל כך
 
מנוע ה-2.0 ליטר המוגדש מציע פחות הספק (240 כ"ס מול 285 כ"ס ב-V6), אבל קצת יותר מומנט (כ-2.5 קג"מ יותר) שגם זמינים 1,000 סל"ד מוקדם יותר. יחד עם חסכון של 130 ק"ג – רובם בזכות הוויתור על ההנעה הכפולה, אז לא נראה לנו שתהיה בעיית ביצועים. ואכן, הלחיצה הראשונה על דוושת התאוצה מפיגה כל חשש קל שהיה בנושא. התגובה הראשונית קלה ומהירה, והאדג' מרגיש זריז. מה שכן מורגש, הוא לוחמת מומנט בהגה, ונראה כי הגלגלים מעט מתקשים בהורדת הכוח לכביש. תיבת ההילוכים עובדת טוב, אבל מדי פעם היא איטית בצורה מוזרה. מצד שני, הכוח שמגיע אחר כך פותר את הבעיה. מוזר גם שאין תפעול ידני (שקיים ב-3.5 ליטר). בשיוט נינוח רשם האדג' כ-11 ק"מ לליטר, ובימי המבחן 8.5 ק"מ לליטר, שירדו לאזור ה-7 בנהיגה עירונית נטו – נתון לא מבריק, אך בהתחשב בגודלו וקצב הנהיגה, זה סביר בהחלט, וטוב יותר ממה שהשגנו במבחן עם ה-V6.
 
פורד אדג' (2.0 ליטר): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
בשיוט נינוח רשם האדג' כ-11 ק"מ לליטר
 
האדג' הוא רכב נעים ובעיקר מאוד שקט, כל עוד המהירות לא גבוהה – אז כן יורגשו רעשי רוח ומעט רעשי כביש. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה למדי, אבל שיבושים חדים יורגשו בתא, ושיבושים גדולים יביאו לתנועה מדודה. בעיר הוא פחות טוב ומתקשה על שיבושים קטנים וגם שיבושים גרועים יותר כמו בורות גדולים, אבל במרבית הזמן הוא נעים. נקודה שהועלתה על ידי כל הבוחנים הוא נושא הראות לפנים, וכדאי לשקול התקנת חיישני חניה מלפנים. גם תמרונים לאחור בעייתיים, בגלל מראות שהן אומנם גדולות, אבל לא מספקות שדה ראיה טוב.
 
הצד הדינאמי של האדג' מעט מוזר. התחושה הראשונית היא של רכינה משמעותית ומהירה הצידה, אבל אחרי כמה מעלות הוא נעצר ומפסיק לנטות, כך שבסך הכל זווית הגלגול סבירה. ההגה כבד בחניות, אולי אפילו מדי, ובנהיגה הוא בסדר ולא יותר. הבעיה בנהיגה דינאמית, כמו שעלתה גם במבחן הדרכים הקודם, היא הבלמים. אלו התעייפו מהר מדי בירידה, למעשה, אני מתקשה לחשוב על רכב בו הבלמים התעייפו במהירות רבה כל כך, עם דוושה ששוקעת וירידה מורגשת בעוצמת הבלימה, למרות שכל אלו לא הורגשו בנהיגה רגילה ורגועה.
 
פורד אדג' (2.0 ליטר): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה למדי
 
הלקוחות של האדג' לא ייקחו אותו הרבה מעבר לשבילים, ושם גם העדר ההנעה הכפולה לא תפריע, כל עוד תנאי האחיזה טובים (לבוץ וחול לא היינו נכנסים גם עם אדג' 4X4). אולם המתלים לא ממש מסתדרים עם השיבושים הנפוצים בשבילים, ומתקבלת נסיעה קופצנית למדי.
 
בחירות
פורד אדג' הוא עדיין רכב עם ניחוח אמריקאי בלא מעט תחומים, דווקא בצד הטוב של המשוואה. הוא מרווח מאוד (עם הערה על גובה המושב האחורי), מאובזר מאוד, נעים למדי ושקט. מנוע ה-2.0 ליטר טורבו הוא תוספת מבורכת להיצע – הוא עדיין לא באמת חסכוני, אבל הוא פחות זללן ממנוע ה-V6 (וגם זול ממנו), ועדיין מספק ביצועים זריזים. חבל שגם הגרסה הזו סובלת מבלמים לא מספיק עמידים. אבל בסופו של יום, אם אתם רוצים אדג' (מאובזר), גרסת ה-2.0 ליטר טורבו צריכה להיות הנבחרת שלכם.