סייבר ומלחמות סייבר הם מושגים שהפכו פופולאריים בעמודי החדשות, וכאלה שרבים אוהבים לנופף בהם, אבל האם הם עלולים להגיע למכונית שלנו? האם בעידן בו המכונית הפכה ל"חכמה", "מחוברת" ושופעת טכנולוגיה מתקדמת, אנחנו חשופים יותר למתקפות "סייבר" שונות? בכך בדיוק עסק כנס הסייבר לתחבורה הראשון שנערך בישראל על ידי עמותת 'אקומושן', בשיתוף בית הספר למדעי המחשב של אוניברסיטת תל-אביב.
 
 
מדובר בקהילה שהוקמה בשותפות מנהלת תחליפי הדלקים במשרד רוה"מ, המכון הישראלי לחדשנות, משרד המדע וקרן היסוד. על-פי בועז ממו, המנהל שלה, השאיפה היא לשמש קרקע עבור מיזמים בתחום התחבורה החכמה תוך עידוד חדשנות. לפי ממו, 'אקומושן' הוקמה לפני שנה וחצי כדי להגיב לשינוי בעולם התחבורה, ולבדוק כיצד ניתן גם מהכיוון הזה לקדם את השאיפה של ישראל להפוך למעצמת סייבר.
 
מכוניות בלב מלחמת הסייבר
צילום: אמיר סלייני  
הדגימו כמה קל לפרוץ למכונית נעולה בעזרת מחשב
 
בין הדוברים בכנס היו ארז קריינר, מי שהקים את רא"ם (הרשת הכללית לאבטחת מידע של השב"כ, הגוף הראשון בישראל שעסק בלוחמת סייבר) ונשיא Five C, ישראל רון מחברת 'ספוטם', מומחה למכוניות "מחוברות", וזיו לוי מחברת 'ארילו' שעוסקת באבטחת סייבר לרכבים. בסוף הכנס אף התקיימה סדנה מעשית כדי להראות עד כמה קל פריצה למכוניות יכולה להיות בעזרת מחשב בלבד, אפילו ללא חיבור פיזי למחשב המכונית.
 
 
בסדנה אף הדגימו כיצד ניתן לשלוט במאפיינים שונים ברכב דרך מחשב חיצוני (אם כי מחשש לפגיעה ברכב בצעה "תרגילים" צנועים). לדברי גיל ליטיחבר, היו"ר, החברה כבר נמצאת במשא ומתן עם מספר ספקיות מכללים אלקטרוניים ליצרנים לגבי מערך אבטחה. הוא מספר על כך שחדירות לרכב, ותפעול או ביטול פונקציות שונות בו, אפשרית כיום ומשמשת רשתות גניבה מתקדמות, ועלולה לשמש גם גופי טרור או סתם פעולות נקמה וסחיטה.
 
 
מכוניות בלב מלחמת הסייבר
צילום: אמיר סלייני  
האם בקרוב כל אחד יוכל לפרוץ למכוניות בעזרת מחשב?
 
עבור חברות הרכב, יכול מיגון כזה להבטיח גם מניעה בפגיעה במוניטין, או מניעת חדירה למחשבים לצורך שיפורי המכונית. דוברי הכנס הדגישו שצעידה לקראת עתיד בו המכונית תתקשר עם תשתית כלשהי, או עם מכוניות אחרות (טכנולוגיות שנמצאות היום בפיתוח, ועשויות להגיע לכבישים תוך שנים ספורות) רק תגביר את רמת הפגיעות שלה.