יונדאי פותחת את 2014 עם בשורה חדשה – מכונית המיני שלה, יונדאי i10 החדשה, הולכת לתת פייט עיקש למתחרות. וכשאני אומרת מתחרות, לפחות בסגמנט המיני בארצנו הקטנה, זו לא הסיטיגו של סקודה ולא האלטו של סוזוקי (שאוטוטו מכריזה על מיני חדשה), אולי אולי שברולט ספארק, אבל גם לא לשם תאגיד יונדאי מכוונים. יונדאי שמו כוונות על קיה פיקנטו הפופולרית, שבאמת פיצחה כל דירוג מכירות אפשרי בארץ ובכלל, בעזרת מיתוג מצוין, מחיר אטרקטיבי וכן, גם מכונה לא רעה. בזמן שהאחות הקטנה גדולה – קיה, ספרה את הצ'קים והחזיקה בטן שבעה, עמדה יונדאי מנגד, מבוישת וספוגה זיעה קרה, אך עם חזון ברור וחד – לפצח את הנוסחה שתחזיר להם את השליטה (והכבוד) בקטגוריה הקטנה.
 
 
האס הראשון בפיצוח, לטענתם, היה בהתוויית פילוסופיה מדוקדקת מאחורי עיצוב המיני החדשה, כזו שתביא את הקונה הפוטנציאלי להתאהב ביונדאי i10 ממבט ראשון, ובו ברגע להחליט שהוא גם קונה אותה. איך הם בדקו את זה? לקחו קבוצות מיקוד מכל דת, גזע ומין, העמידו אותן מול יונדאי i10 החדשה, ובדקו כיצד מגיבות בלוטות הטעם של הנבחנים. וכדי להבין ולהתאים מעטפת מנצחת מבחוץ ובתוך חלל הרכב, חקרו את צורכי השוק והרגלי החיים של קהל היעד שלהם – אירופאים עירוניים בני 36 עד 55.
 
 
יונדאי i10 ידנית: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
יונדאי i10 החדשה. יונדאי החליטה להשקיע בסטייל

אז איך זה יצא?
הכל טוב ויפה, אבל עם מעטפת חיננית לא שוברים שוק. ביונדאי לקחו החלטה להשקיע בסטייל, בגימור, בחוויה הוויזואלית של מי ששוהה בתוך הרכב. הם גם השילו כ-100 ק"ג ממסת הרכב כולו (בהשוואה לדור הקודם) ויחד עם יחידות ההנעה (המוכרות מהפיקנטו) מתקבלת מכונית גדולה יותר ונעימה יותר וגם קלה וחסכונית יותר.

מידות ופרקטיות
המיני החדשה של יונדאי ארוכה, רחבה, ונמוכה יותר, ולמעשה, 'מצמצמת' פערים עם מידותיה של הסופר מיני – ה-i20. זהו מהלך נוסף של הקונצרן להגיע לעוד קהלים פוטנציאליים, לא עוד רכב לסינגלים: תא המטען צמח משמעותית מהדור הקודם לטובת עוד מיטלטלין (של זוגות או משפחות קטנות), מכסה המנוע התחדד (עיצוב) והוארך (בטיחות) והחזות כולה משדרת אתלטיות על הכביש.
 
 
יונדאי i10 ידנית: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
הדור החדש גדל במידותיו

את אותו הלך רוח תמצאו בתוך הרכב – 'אימוץ' אבזור מסגמנטים מתקדמים יותר, רק בלי להתחשבן עם הצרכן בסוף, מה שכונה על ידי יונדאי "אבזור פרימיום במחיר בייסיק": לחצני שליטה מההגה על מערכת השמע (וגם הבלוטות' בגרסאות המאובזרות), כניסות USB/AUX ואייפוד, שילוב צבע לבחירה (אדום, כחול או בז' אלגנטי), והיריעה עוד רחבה.

כשמדובר במכוניות מהקטגוריה הזו, חשוב לתת את הדעת על הבטיחות ברכב. נכון לימים אלו לא עברה ה-i10 החדשה מבחן ריסוק, אבל 'על הנייר' נראה שהושקעה מחשבה רבה במיגון ושיפור הבטיחות. בין היתר, חיזוק המרכב ע"י שילוב קורות פלדה, בקרות לשליטה בבלימת חירום ואחיזה, מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים כסטנדרט, הגה קורס, ו-6 כריות אוויר.
 
יונדאי i10 ידנית: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
קלעו לטעם האירופאי

יוצאים לכביש
התיישבנו. המרווח בתא הנהג השתפר, תנוחת הישיבה גבוהה, ויש שדה ראייה רחב מקדימה ומאחור. אין כיוון הגה פנימה והחוצה, הגזמתי. סקירה נוספת על האבזור, שאיך יונדאי כינו אותו – "נחשק". אז נחשק זה לא מדויק, אבל ללא ספק, מדובר ביתרון בולט של ה-i10 מול המתחרות בקטגוריה, יתרון שיישמר עד ההשקות ומתיחות הפנים שצפויות לנו בקטגוריה ממש בקרוב.

פותחים בסיבוב בעיר, בין הרמזורים וכוכי החניות, כאן היא מרגישה בבית. גם מבחינת הביצועים, בדרכים עירוניות זו תסב לכם המון הנאה, בזינוק מהמקום, נראות ותמרון. המנוע דורש סל"ד בכדי להניע את הקטנה אך שני ההילוכים הראשונים קצרים ויעילים. הנוחות בעיר טובה ביחס למקובל בקטגוריה, עם קושי מסוים בשיכוך סדרת שברים ומעט רעש נלווה מהמתלים.
 
יונדאי i10 ידנית: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
יונדאי i10. התמודדה היטב גם עם דרכים בין-עירוניות

עכשיו זה הזמן לבדוק אם ואיך הקטנה הזו מתמודדת על כבישים שבורים ותוואי דרך מאתגר. יוצאים דרומה לים המלח, יורדים דרך יריחו, וחוצים את עין גדי. בתוואי הדרך הלא פשוט הזה ה-i10 אחזה וספגה טוב, והורגש שהמתלים משככים את מהמורות הדרך בצורה יעילה למדי. היא מרגישה מאוד "בוגרת". היא לא תמיד מצליחה לבודד את כל תחלואי הכביש הבינעירוני, אבל כן מציגה נסיעה מרוסנת במפתיע. כשנכנסתי לעיקול חד הרגשתי שההגה, שהציג מרכוז טוב במהירות שיוט בקו ישר, הופך קל – לא משרה ביטחון ולא ממש מדויק. לפחות קל לתמרן איתו בין סמטאות העיר.

לחיצה על דוושת הגז מוכיחה פחות רעשי מנוע ורוח לעומת הדור הקודם, לחיצה עמוקה יותר, לסל"ד של 4,500, לטובת טיפוס בעליה, כבר תפיח צלילי ניסור ומאמץ מודחקים יחסית אך נוכחים. בסל"ד הזה חבוי עיקר כוחה. בשטח הלא טבעי שלה (עליות, עקיפות בינעירוניות מהירות ובאופן כללי עומס) – תתקלו ביחס ההעברה הארוך למדי של ההילוך השלישי – השני חזק ויעיל עד לכ-70 קמ"ש. השלישי ארוך – הסל"ד צונח, התאוצה לא מספקת. אז תמצאו את עצמכם מורידים שוב הילוך כדי לקבל כוח, וחוזר חלילה. מזל שדוושת המצמד ותיבת ההילוכים מצוינות ונוחות לתפעול. צריכת הדלק לאורך נסיעת המבחן המעורבת והמאומצת (שני נוסעים, הרבה גז) עמדה על 13.7 ק"מ לליטר.
 
יונדאי i10 ידנית: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
יונדאי i10. אני מאמינה בה

אז מה היה לנו?
יונדאי שיחקו אותה, המיני החדשה שלהם מציגה מאפיינים ומידות המזכירים סגמנט גבוה יותר, ועיצוב שהוא קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדור הישן. מעבר להבטחות על בטיחות משופרת, ביצועים טובים יותר וצריכת דלק נמוכה יותר, יש כאן גם מחיר – ארבעת אלפים שקלים פחות מהפיקנטו המקבילה. בחיבור של כל המשתנים, מציגה יונדאי i10 שיפור לא רק לעומת קודמתה אלא גם מאיימת באופן ברור על מובילת הקטגוריה.