קיה קופ
קיה סגרה את השנה הטובה בתולדותיה בישראל. הפיקנטו שלה מתייצבת בגאון בפסגת המכירות, וזה לא מובן מאליו למכונית מיני. בכלל, מאז עברה קיה לידיה הבוטחות של יונדאי והיבואן בארץ הוחלף – החברה על מוצריה החדשים עושה חיל, כשהיא ממוקמת כרגע במקום השלישי במסירות רכב בישראל (צמוד מאוד למקום השני). סוד הצלחתה של קיה טמון במוניטין האמינות שצברו שתי הקוריאניות אך גם במוצר אחד ייחודי – הפיקנטו. כשישראל "גילתה" את קטגורית המיני, היה לקיה את המוצר המתאים ביותר בישראל בקטגוריה. מאידך, מתקשה קיה להתחרות בכוח השיווקי הגדול שיש למתחרה שלה מבית. הפורטה שלה, למרות זהות כמעט מוחלטת ליונדאי i35, לא מצליחה להתקרב אליה ברמת המכירות – בעיקר בשוק הליסינג. אולי זו הסיבה שיבואנית קיה טרחה לשלוח אותנו להשקה שכללה את הפורטה קופ (KOUP), גרסת הקופה של קיה פורטה.
 

מה זה קופ?
כשהבנתי שהקוריאנים מכנים את רכבם החדש בשם קופ – עם האות K בראש, הופתעתי. השם קופה עם "פ" בסגול (coupe), מגיע מצרפתית ומשמעו חתוך, מובנו במכונית הוא כמובן גג משופע באופן חד לאחור. האמריקאים, שמבטאים כל מילה כאילו נכתבה אנגלית, הפכו את השם לקופ, עם שווא מתחת ל"פ", ממש כפי שהפכו את השם פורשה (עם "ש" סגולה) לפורש. אבל מאיפה הגיעה ה"K" לקופ של קיה? שאלתי את המארחים החביבים ו...לא קיבלתי תשובה ברורה. נראה לי שהם רצו לבדל את המשפחתית משולשת הדלתות שלהם מכל קופה אחרת בעולם. KOUP זה של קיה, רק של קיה.
 
קיה פורטה קופ: מבחן דרכים
צילום: יצרן 
קיה קופ. היצרנית רצתה ליצור שם מזוהה עימה

פגישה ראשונה
קופ או קופה, תצורת השלוש דלתות עושה טוב לפורטה, בעיקר מהפרופיל. מהצד נראית המכונית כאילו חרטומה נמוך מאחוריה, מה שנותן תחושה של חתול העומד לזנק. זה לא טריק חדש בעיצוב מכוניות, אבל הוא תמיד עובד היטב. החיתוך החד אחורה של השמשה והקורה האחוריים, בתוספת קימורים נאים על ומאחורי הדלת, משלימים פרופיל לא פורץ דרך אבל בהחלט אטרקטיבי. גם האחוריים נאים, עם אורות לד אחוריים המזכירים את אלו של ג'ולייטה, אנטנת זנבון כריש על הגג, ספוילר אחורי קטן ושני צינורות פליטה מודגשים. אני לא ממש אוהב את הגריל הקדמי של קיה, לכן לא השתגעתי גם מזה של הקופ. אבל הסך הכול יותר מטוב. תא הנוסעים אינו מאכזב, אך חסר בו נופך ספורטיבי. הייתי שמח למשל לראות נגיעות "KOUP" פה ושם, כמו גם שילוב של צבע נוסף, תפרים בולטים וכדומה. תא המטען סביר בהחלט עבור מכונית קופה.
 
 
קיה פורטה קופ: מבחן דרכים
צילום: יצרן 
הגריל הקדמי של קיה נמצא גם כאן
 
נסיעה ראשונה
לאחר שהבוקר, אותו ביליתי באופטימה (שגם נכחה בהשקה) "בוזבז" על ידי המארחים בנסיעה בשיירה על דרכים מהירות, הודעתי להם בארוחת הצהריים שאני חייב לצלם וידאו והבטחתי שאמצא את המלון (היו בידי "רק" מפה, ספר דרך ומכשיר ניווט) ושוחררתי מעונשה של השיירה. כך שהנסיעה הראשונה שלי בקופ התבצעה על כבישים צידיים וכפריים, ובקצב המתאים לי יותר מקצבה של שיירה.
 
קיבלתי לידי את הקופ בצבע אדום, עם מנוע 1.6 ליטר טורבו ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. המנוע הבטיח על הנייר 206 כ"ס ומומנט של למעלה מ-25 קג"מ לאורך כ3,000 סל"ד (החל מ1,750 סל"ד!). ההבטחה מרנינה, קיום ההבטחה – פחות. זו התיבה שמכוילת לחסכון שפוגעת בשמחה. לא שהמכונית איטית, ממש לא, אבל היא חסרה את התחושה של הכוח המתפרץ לו למדנו לצפות עם עדר סוסים שכזה מתחת למכסה המנוע. אנסה להסביר זאת, למרות שקל לחוש בזאת מאשר להסביר. התחושה היא שצריך ללחוץ על המכונית כדי לקבל ביצועים, ללחוץ את הדורבנות אל צלעות הסוסים על מנת שיתעוררו. אגב, יש להניח שלולא המראה הספורטיבי והידיעה על עוצמת המנוע הייתי מתלונן פחות – אם בכלל. כי בסך הכול יחידת ההנעה עובדת מצוין, המכונית עולה למהירויות גבוהות ללא קושי, היא שקטה למדי וגם די נוחה. את ההגה אהבתי פחות, הוא קל משקל מדי לטעמי אם כי מדויק. אבל שוב, אני מתייחס לקונוטציות ספורטיביות, בעוד שהמכונית היא משפחתית-קופה חזקה ולאו דווקא ספורטיבית.
 
קיה פורטה קופ: מבחן דרכים
צילום: יצרן 
העיצוב לא פורץ דרך אך אטרקטיבי
 
הבלמים, אגב, הגיבו מצוין, כולל באותה הפעם בה נדרשתי לעצירת חרום. המכונית מגיעה גם עם מנוע 2 ליטר אטמוספרי עם 161 כ"ס, ממנו יצא לי לטעום סיבוב קצר. שלא במפתיע, אני מעדיף את גרסת הטורבו החזקה יותר... למחרת, הגדילו הקוריאנים ראש ולקחו אותנו למסלול מרוצים חדיש על מנת לבחון את המכונית הזו. להפתעתי, על המסלול גילתה המכונית יכולות ספורטיביות טובות מהקרדיט שנתתי לה על הכביש. היא פנתה מהר, המשיכה לאחוז גם בפניות מהירות וכשביקשתי, ידעה גם לכשכש בזנבה.
 
קיה פורטה קופ: מבחן דרכים
צילום: יצרן 
קיה פורטה קופ. מחכה להחלטה לגביי הגעתה ארצה

מסורבת עלייה?
השאלה שאיני יכול לענות עליה (ונכון לעכשיו גם היבואן לא יכול) היא האם הקופ החביבה תגיע לארץ. בארץ קיים קהל קטן למשפחתיות עם שלוש דלתות, מה גם שזו מגיעה רק עם שני המנועים הגדולים, ותהיה יקרה יותר מגרסאות הפורטה הקיימות כאן. אני חושש שהיבואן, שהתחיל להזיז דגמים שונים במסות גדולות, יירתע ממכונית נישה צרה, שעשויה להיתקע במחסניו ובכך, למרות נוכחות הכביש הבולטת שלה, לפגוע בתדמית המצליחן שדבקה בו לאחרונה. ולמה "חושש" תשאלו? כי בסופו של יום אני מעדיף מכונית כזו בנוף המוטורי שלנו על עוד פורטה סדאן, ועוד אחת ועוד אחת. ואני גם חושש שאם היא לא תגיע – גם מנוע ה-1.6 טורבו לא יגיע, וזה ממש חבל...