מאזדה 3 האצ'בק
מאזדה 3 נחתה בארץ לפני כחודשיים, וכצפוי, עוררה עניין רב בקרב הקוראים שלנו, כאשר כבר בחודש הראשון היא הפכה לאחת המכוניות הפופולריות באתר אוטו. אנחנו הספקנו לבחון אותה בגרסת הסדאן המאובזרת, ובגרסת הליסינג במבחן השוואתי מול המתחרות הבולטות שלה. הפעם יצאנו עם ההאצ'בק המאובזרת, כדי לבדוק מה גרסה זו יכולה להציע ללקוח הפרטי.
האלמנט החמישי
ההבדלים, כצפוי, נוגעים בעיקר לחלק האחורי של המכונית – שעם אורך של 446.5 ס"מ מקצה לקצה, קצרה מגרסת הסדאן ב-12 ס"מ, אך עדיין נחשבת לאחת ממכוניות ההאצ'בק הארוכות בקטגוריה. ולמרות זאת, פתיחת הדלת החמישית מגלה תא מטען שמציע נפח סביר בלבד של 314 ליטר. הוא אומנם מספיק גדול בשביל רוב השימושים היום-יומיים, ומסוגל להכיל שתי מזוודות בינוניות, אך חלק (גדול) מהמתחרות מציעות תאי מטען מרווחים יותר (עם 350 ליטרים ומעלה) – למרות שהן קצרות יותר. לעומת זאת, פתח תא המטען רחב ונוח מהפתח הצר של גרסת הסדאן, וגם גובה המפתן טוב. וכמובן, כמו כל האצ'בק, היא מציעה אפשרות לקיפול מושבים ליצירת משטח הטענה גדול בגובה אחיד, למקרה שתצטרכו להעביר חפצים גדולים.
מאזדה 3 האצ'בק 1.5 ליטר במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
תא המטען שימושי, אך מעט קטן
חיצונית, תצורת ההאצ'בק מחמיאה מאוד ל-3, שהייתה נאה בעינינו גם בגרסת הסדאן. הוויתור על הסנטימטרים העודפים, יחד עם החישוקים הגדולים והנאים של רכב המבחן (18 אינץ') ומכסה המנוע הארוך יוצרים מראה דינאמי-ספורטיבי ומושך. בנוסף, בניגוד לגרסת הסדאן שמזכירה מאוד את מאזדה 6, לגרסת ההאצ'בק מראה ייחודי יותר מאחור, שעדיף (לפחות לדעתי) על פני הדמיון לאחות הגדולה (והנאה). בכל מקרה, יחד עם החזית האגרסיבית, מתקבלת מכונית משפחתית מאוד מסוגננת שהצליחה לקסום לנו ולרבים אחרים בימי המבחן.

השאר
שאר המכונית, דומה למדי לגרסת הסדאן שבחנו בעבר – וזה לא דבר שלילי. תא הנוסעים של גרסת ההאצ'בק (בעיקר בגרסת המבחן המאובזרת – 'Comfort' במחיר 132,000 שקלים) הוא מקום שמאוד נעים להיות בו. התא עשיר בפרטים עיצוביים, קטנים כגדולים. בין אם מדובר במושבים הנאים (תומכים היטב בגוף ונוחים לאורך זמן), בלוח השעונים המעוצב עם מד הסל"ד הגדול, בדיפונים (שתמיד הרגישו איכותיים) או בפרטים קטנים כמו ציפוי דמוי קרבון בגלגל ההגה – לאורכו ולרוחבו של התא ברור כי מאזדה השקיעה מאמצים רבים כדי להנעים את השהייה בו. והצליח לה.
מאזדה 3 האצ'בק 1.5 ליטר במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מאזדה הקפידה על הפרטים הקטנים בתכנון תא הנוסעים. והתוצאה מורגשת
המרווח מלפנים טוב גם לנהג ונוסע גדולים במעט מהממוצע, וניתן להגיע לתנוחת נהיגה טובה בקלות. מאחור, המרווח מספק גם למבוגרים, אך המושב נמוך ומשענת הגב נוטה מדי לאחור, ולמרות בסיס הגלגלים הארוך (270 ס"מ) – יש משפחתיות מרווחות ממנה.
רשימת האבזור נאה וכוללת (בין היתר) מערכת בקרת אקלים, קיפול מראות חשמלי, בקרת שיוט, חישוקים קלים, משוטים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, התנעה ללא מפתח, מחשב דרך ומערכת מולטימדיה מקורית הכוללת דיבורית בלוטות' ומערכת ניווט. לאחרונה, פקד בסגנון i-Drive של ב.מ.וו, שמרגיש איכותי מחד ונוח לתפעול מאידך. בצד הבטיחותי ניתן למנות שש כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות, מערכת למניעת תאונות בעיר (הקיימת גם בגרסת הכניסה) וחמישה כוכבים שניתנו לה במבחן הריסוק של יורו NCAP.
מאזדה 3 האצ'בק 1.5 ליטר במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
תפעול המערכת מתבצע בעזרת בורר בסגנון i-drive
בכביש
המנוע של רכב המבחן (1.5 ליטר, 120 כ"ס), כמו שכבר נאמר בעבר, מזיז את ה-3 בקצב משביע רצון. אומנם לא מדובר ביחידת הכוח החזקה בשכונה, אך היא פועלת בצורה חלקה ונעימה – ומספיקה לכל שימוש הגיוני. ובזכות תגובה ראשונית מהירה וחלוקה נכונה של יחסי העברה מתקבלת תחושה זריזה דיה. כשיידרש לכך, המנוע תמיד יימצא באזור רצועת הכוח שלו (מעל 4,000 סל"ד) בזכות החלוקה של ההילוכים – והוא אינו רועש או רועד במיוחד גם תחת עומס. התיבה אגב, פועלת בצורה חלקה ונעימה, ומציעה אפשרות נוחה לתפעול ידני ממשוטים מאחורי גלגל ההגה. נחמד.

את יום המבחן הארוך והמאומץ סיימה ה-3 עם צריכת דלק ממוצעת שעמדה על 11.2 ק"מ לליטר. נתון נאה, אך לא כזה המציב רף חדש בקטגוריה. בנסיעות רגועות יותר (אך פקוקות לסירוגין), בדרך לעבודה וחזרה, צריכת הדלק נעה סביב 14 ק"מ לליטר מרשימים יותר.

מאזדה 3 האצ'בק 1.5 ליטר במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
יחידת הכוח נעימה, אפילו שאינה החזקה בקבוצה
נוחות הנסיעה מתגלה כטובה למדי, למרות חתך הצמיגים הנמוך (45) ומתלים שמכוילים על הצד הנוקשה. כמעט תמיד מצליחה ה-3 להתמודד בצורה מרשימה עם השיבושים הגדולים, וגם על כביש גלי בעומס גבוה היא נותרת נעימה ומרוסנת. דווקא השיבושים הקטנים (ולא מעט מהם) עוברים לתא. נראה לנו שמידות צמיגים הגיוניות יותר (כמו בגרסת הכניסה – 205/60R16) ישפרו את נוחות הנסיעה הטובה בבסיסה, וטוב ייעשה היבואן אם יציע (לפחות כאופציה) צמיגים בחתך גבוה יותר גם בגרסה המאובזרת.

שיוט ב-100 קמ"ש ייעשה ב-2,100 סל"ד רגועים ושקטים, כאשר רעשי הרוח נותרים בגדר הסביר. רעשי הכביש דווקא נוכחים כבר במהירויות נמוכות יחסית (50 קמ"ש), וחודרים לתא בתדר מעיק.

התנהגות הכביש נותרת צפויה, מאוזנת ומאוד מהנה. זה מתחיל בהגה המדויק (והנעים לאחיזה) וממשיך עם תגובות טובות ונכונות להעברות משקל – וגם כשמגיעים איתה למגבלות – ה-3 מגיבה בצורה הדרגתית ומאוד נשלטת. היא נוסכת בנהג ביטחון מבלי להיות משעממת, וזה משהו שנחמד לגלות היום (בטח בקרב העדה המשפחתית).
מאזדה 3 האצ'בק 1.5 ליטר במבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
עיצוב ספורטיבי-אגרסיבי לחזית
סיכום בחמש דלתות
מאזדה 3 האצ'בק שומרת על היתרונות של גרסת הסדאן, ומוסיפה תא מטען שימושי יותר (גם אם קטן במעט). תא הנוסעים יוצר אווירה נעימה וייחודית בזכות ריבוי הפרטים והמרקמים, וכשמתחשבים גם בעיצוב החיצוני – מתקבלת מכונית שונה בנוף הישראלי (עד שתהפוך לנפוצה כמו... מאזדה 3...), שמצליחה להעניק לנהג תחושה כמעט יוקרתית. תוסיפו לכך את נוחות הנסיעה הטובה, התנהגות הכביש הרהוטה ורשימת האבזור העשירה ומתקבלת (שוב) חבילה מוצלחת, שיכולה להתאים למי שלא חייב את הליטרים והסנטימטרים העודפים מאחור.