לקסוס LS460קשה להאמין, אבל רק לפני 24 שנים הושק המותג לקסוס עם ה-LS400. על מה שהחל בלגלוגים של המתחרים נכתבו כבר שפע ספרים והוא נלמד בבתי הספר של תעשיית הרכב, השיווק ובעצם מה לא. זה היה שיאו של פרויקט שהחל שש שנים קודם וכלל מאמץ פיתוח חסר תקדים של צוותי התכנון, השקעת מיליארד דולר ובניית 450 אבות טיפוס שעברו ביחד 4.3 מיליון קילומטרים.
 
"החלטתי להשקיע מיליארד דולר ומיליון שעות עבודה כי נמאס לי לשבת בלימוזינות עם שם של מישהו אחר עליהן" אמר נשיא טויוטה דאז, שושירו טויודה, אבל המזימה כמובן הייתה מעט גדולה יותר.
 
תוך שנתיים לקסוס הפכה למותג היוקרה הנמכר ביותר בארצות הברית ועשתה שם בית ספר למותגי היוקרה הגרמניים (שכמובן ספגו, למדו ויצאו למתקפת נגד). שניים וחצי עשורים אחרי זה אני מתייצב באולם התצוגה של לקסוס כדי לפגוש בצאצאית של המכונית ששינתה את עולם היוקרה.
 
כשיפן הרימה דגל: לקסוס LS460 במבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
לקסוס LS460. עברה מתיחת פנים מאסיבית

השעון מתקתק
למרות שהיא לובשת את החזית החדשה של לקסוס, עם שבכת שעון החול, לא קשה לזהות שהדור הרביעי של לקסוס LS נשען על בסיס קודמו (בערך כמו שהדור השני נשען על הראשון). גם לקסוס הרי מכנה זאת "מתיחת הפנים הגדולה ביותר בהיסטורית המותג", עם שינוי של יותר מחמישים אחוזים מהרכב.
 
מהצד, ללא האגרסיביות החדשה שנוספה מלפנים, המכונית הזו נראית פחות מודרנית מהמתחרים וקצת שמנמנה. מאידך, על רקע המתחרים המראה הכבד הזה מקבל ייחוד. מלפנים, כאמור, הסיפור שונה – הפנים האגרסיביות מנסות לשוות לספינת הדגל מראה צעיר יותר וכך גם האחוריים עם צמד מפלטים ספורטיביים.

מכונית ההדגמה היא אמנם מגרסת הלקצ'רי הפחות יקרה במבחר ה-LS, אבל אל דאגה. אם היו לי מעט חששות, ה-LS מסבירה פנים ומפנקת. היא מקבלת אותי כמובן בתזוזה של ההגה והמושב, כדי להקל על הנחת ישבני במושב המהודר, והדלתות נסגרות ברכות – באדיבות מערך הוואקום.
 
מבפנים היא מיד מזכירה מהו שוק היעד. זה אומר שהיא קצת פחות מסוגננת וקלאסית מהגרמניות, ומזכירה – הן בבחירת הגוונים, הן בחומרים ואפילו במתגים – שהיא פונה יותר ללקוחות האמריקנים. "הקהל האמריקני אינו תקוע בראייה של מותג והמסורת שלו, אלא מעריך איכות אמיתית. אז השוק הזה טוב אלינו ומביא מבחינתנו את ההזדמנויות הטובות ביותר להצליח", אמר לנו לפני שנה קיוטאקה איסה, נשיא לקסוס העולמית. יש כאן אפילו משהו שמזכיר את הפקדים של טויוטה.
 
כשיפן הרימה דגל: לקסוס LS460 במבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי
נראית פחות מודרנית מהצד
 
ברוח ימים אלה מתהדרת גם ספינת הדגל היפנית במערך מולטימדיה שופע אפשרויות ותפריטים. רק שכאן יש צג ע-נ-ק, שמשולב בתוך סביבת הנהג ולא מעליה. התמרון בין התפריטים מתבצע עם פקד שנע בקליקים. כרגיל, זה דורש הסתגלות, בייחוד כשאתה מנסה לתמרן את הפקד תוך כדי נסיעה. שפע האבזור שיש במכונית (וזו הגרסה הבסיסית) מגיע גם למושב הנהג רחב המידות (אמריקה כבר אמרנו?), שמציע שפע אפשרויות כיוון כולל הארכתו, ואפילו קירור וחימום. אני לא מת על הפקדים אבל זה בפירוש אפקטיבי. על המרווח מאחור אין בכלל מה לדבר, וכך גם על תא המטען הנדיב שנסגר חשמלית. חבל רק שתחום מערכות הבטיחות האקטיביות נזנח, ואף אחת מאלו שמוצעות בחו"ל לא הגיעו ארצה.

קטיפה ממתכת
מה לא נכתב כבר על יחידת הכוח הקטיפתית של ה-LS? נראה שהמנוע הזורם, החלק והשקט הוא חלק מה-DNA שלה. מנוע ה-4.6 ליטר, שמייצר 380 כ"ס, כל כך שקט וחלק בתגובות עד שלפרקים, תחת עומס, אני אפילו מצטער שלא שומעים קצת יותר נהימת V8.
 
אבל הוא לא רק שקט אלא גם מאוד אפקטיבי, כמו שרומזים נתוני הביצועים (5.7 שניות ל-100 קמ"ש). הוא יכול לזנק באופן חלק ונינוח אבל גם לנשוך במצערת מעוכה עם ביצועים מפתיעים, בייחוד כאשר עוברים למצב ספורט. עליות הופכות מישור עם חטיבת הכוח הזו, ועקיפות הופכות משחק ילדים.
 
 
כשיפן הרימה דגל: לקסוס LS460 במבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
יחידת הכוח חלקה ואפקטיבית
 
גם תיבת שמונת ההילוכים מתפקדת היטב, ובגלל שהמנוע מתגלה כביצועיסט מפתיע, קצת חסרה לי האפשרות לתפעול מאחורי ההגה של התיבה. כמובן שמי שירצה ליהנות מחטיבת הכוח הזו יאלץ גם לשלם על כך בתחנת הדלק, אבל אני מאמין שלרוכשים הפוטנציאלים זה לא ממש ישנה. בכל מקרה, 8 ק"מ לליטר במבחן משולב לרכב בגודל כזה הם תוצאה לא רעה.

כריות רכות
הלקסוס לא רק נראית כאילו היא מופנית לשוק האמריקני. ברגע הראשון היא גם מרגישה כך עם כיול מתלים רך, והגה קל עם תחושה חלולה ותגובות נרפות. בעיר זה אומר נוחות נסיעה מצוינת, שמעלימה הרבה למרות שפה ושם היא מוטרדת משיבושים חדים (לפעמים גם מקטנים). מחוץ לעיר מרבד הקסמים (שנשען על כריות אוויר) אפילו יותר אפקטיבי ובייחוד יודע להסתיר את הפגמים הקטנטנים.
 
אבל אל תטעו בלקסוס. אמנם היא מרגישה רכה ומעט מתנדנדת אבל מעבר למצב 'ספורט +' ימתן את רכינת המרכב (גם אם הוא עדיין יהיה מוחשי), ירסן יותר את התנודות ויהפוך את הרכב להרבה יותר דינאמי. כי למרות המראה המגודל ותחושת הניתוק, ללקסוס יכולת לצלוח כבישים מאתגרים באופן מפתיע, ושפע הכוח לאחור אומר שהיא אפילו יכולה, אם רוצים, לצאת לטנגו ולהעלות חיוכים על הפנים. בהחלט לא משהו שצפוי מרכב שכזה. אגב, רגל נמהרת על המצערת תוכל להכניס את בקרת היציבות לפעולה גם בעיר. חבל שהבלמים מעט נרפים.
 
כשיפן הרימה דגל: לקסוס LS460 במבחן דרכים
צילום: שחר אלגזי 
לקסוס LS460. נוחות הנסיעה מצוינת

אפקטיבית
הלקסוס אולי לא מרגישה כמכונית הכי מודרנית בסביבה (ועוד לא דגמנו את ה-S החדשה) ויתכן שהיא חסרה משהו מהעומק הגרמני וקצת אופי, אבל היא בפירוש מעניקה תמורה טובה וחבילה מצוינת (עד כמה שניתן לומר זאת על מכונית ב-735,000 שקלים), אווירה נעימה ויכולת מפתיעה. היא פשוטה יחסית לתפעול והנוחות והנינוחות שלה יהיו בוודאי ממכרים עבור חלק מהלקוחות. ועוד לא דיברנו על מוניטין השירות והאמינות.