ב.מ.וו i8
איאן רוברטסון, חבר הנהלה בכיר והאחראי על המכירות והשיווק העולמי בקבוצת ב.מ.וו, הוא אחת הדמויות הנחשבות ביותר בפירמידה הבווארית. זה לא מפריע לו להיות זורם ומעניין, ולמצוא זמן לקפה איתנו, אפילו בתערוכת פרנקפורט ההומה.
 
"אני חושב שאירופה מגיעה לתפנית וכעת היא קצת מתייצבת". הוא מספר "צרפת עוד יורדת, ספרד קצת עולה. זה לא יכול לרדת הרבה יותר, אבל ייקח זמן עד שזה יעלה מחדש. מצד שני אמריקה מטפסת. המומנטום שם נהדר".
 
 
אתם תחת מתקפה של קבוצת פולקסווגן. האם אתם צריכים מותג נוסף?
"אני לא חושב שב.מ.וו צריכה עוד מותג. יש לנו שלושה, כאשר מיני היא הקטנה. אני משאיר למתחרים שלנו את האפשרות לעשות מכוניות יותר קטנות. זה לא תמיד רק כמויות כי יש גם רווחיות בתחשיב. השנה הצגנו בפרנקפורט לראשונה גם אופנועים, והם יקרים יותר ממכוניות קטנות. אנחנו רוצים לייצר רק מוצרי פרימיום".
 
ב.מ.וו רוצה רק פרימיום
צילום: מנהל 
ב.מ.וו i8. רוצים למכור רק מוצרי פרימיום
 
איך מתקדם הקשר עם טויוטה ומה קורה עם מכונית הספורט המשותפת?
"מדובר ביחסים טובים בין שתי חברות מאוד חזקות, ואנחנו רוצים לפתח טכנולוגיות טובות לעתידנו. אנחנו נספק להם הרבה מנועי דיזל משנה הבאה (טויוטה וורסו לדוגמה, קיבל מנוע דיזל בנפח 1.6 ליטר מבית ב.מ.וו – המערכת) ואנחנו לומדים על מצברים ומתכננים את תא הדלק. מכונית הספורט עדיין בחיתוליה והיא אינה הנושא המרכזי. עדיין מוקדם לדבר עליה, הרי רק לפני כמה חודשים השקנו מכונית ספורט חדשה – ה-i8".
 
האם הצד הזוגי במבחר הדגמים שלכם יגדל, כמו שראינו עם ה-4?
"אנחנו מאוד מוצלחים בלהביא תפיסות ומוצרים חדשים. תראה את ה-X5 שאיתנו כבר 12 שנים. גם עם המיני הבאנו משהו חדש. ברור שלקחנו החלטה שגרסאות הקופה יהיו שונות מהסדאן, וסביר להניח שיהיו לנו עוד כמה מספרים זוגיים במבחר".
 
שוק הרכב התרחב לשפע פלחים. בתור יצרן שחידש לא מעט, האם יש נישות שטרם התגלו?
"יש בבירור", הוא מחייך, "אבל אני לא הולך אפילו לרמוז לך עליהם. תמיד אמרתי שצריך להתפתח ולקחת צעדים במהירות".
 
האם המיני תגדל במבחר ובמידות?
"המיני מגיעה לשווקים חדשים, ונמשיך לעשות אבולוציה לדגמים בשנים הקרובות. נגדל בכמויות ותהיה גם צמיחה מסוימת במידות. האם יכולה להיות מיני גדולה יותר מהקאנטרי? זו שאלה טובה. הקאנטרי היא כרגע באורך של 470 ס"מ, ניתן לגדול קצת אבל לא בהרבה"
 
ב.מ.וו רוצה רק פרימיום
צילום: מנהל
ב.מ.וו סדרה 4. מסמנת את בידול גרסאות הקופה מהסדאן
 
האם ב.מ.וו תעשה בעתיד מכוניות קטנות במידות ה"מיני", כמו אודי למשל?
"הלקוחות של מיני שונים מאוד מאלה של ב.מ.וו, ולקחנו החלטה שלא לרדת מסדרה 1. התחום הקטן יהיה שייך למיני, אבל נשלב מרכיבים ממנה במכוניות של ב.מ.וו כמובן".
 
עד כמה גדול הוא ההימור בחטיבת i?
"הגענו לקו מעניין בתחום החשמלי: הוא גדל מ-7,000 מכוניות פעם לכ-160,000 מכוניות בעולם. לדעתי זה קו התפר, ומכאן נראה יותר ויותר גידול בתחום החשמלי גם בסין ורוסיה. בכל העולם הכיוון הוא להוריד זיהום ולהגיע לאפס בערים הגדולות, וזו הסיבה שנראה יותר פלאג-אין. רשמנו כסימן רשום את מספרי ה-i מ-1 ועד 9, אז ברור שיהיו לנו עוד דגמים כאן. מבחינתנו חשמל יישאר ב-i אבל היבריד נטען ורגיל יגיע להרבה כלים במבחר".
 
יצרנים רבים מנסים להשתחל לתחום היוקרה, כמו סיטרואן עם ה-DS, ואחרים מגדילים פעילות. עד כמה גדול האיום?
"אנחנו לא מזלזלים בתחרות. אבל בסוף היום יש שלושה יצרנים גרמניים מובילים בכל העולם. השאר הם אזוריים. לקסוס בארצות הברית, אלפא באיטליה. אז נראה התפתחות אבל זה ייקח זמן. לא פשוט לבנות מותג גלובאלי".