פיאט 500L טרקינג
תמיד כיף לפגוש באוליביה פרנסואה, הבוס של מותג פיאט. הוא נעים הליכות, ציורי בדיבורו, שופע אנקדוטות ובייחוד יודע להציג בבהירות משנה סדורה. אבל כשהוא מספר לי על התוכניות יוצאות הדופן שהוא רוקם לפיאט, נראה לי שאורי להב, מנכ"ל סמל"ת שנמצא לצדי, כמעט משתנק.
"השנה כל השווקים האירופאים סובלים, אבל פיאט מצליחה לגדול מעט בכל אחד מהאזורים בהם היא נמצאת. אירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה ואסיה. הדבר הטוב השני הוא שהפנדה מצליחה וכך גם פיאט 500 וה-500L. ה'טרקינג' וה'ליווינג' החדשות יעזרו לנו ויש כאן מומנטום לעשות דברים. זה מראה שכשיש מוצר חדש ונכון אנחנו מצליחים. הדבר השלישי שכדאי לזכור הוא שפיאט הצליחה תמיד במכוניות קטנות וזה עדיין כך. הפנדה וה-500 מובילות במכירות בתחום הקטן באירופה, ומחזיקות ביחד כמעט 30% מהשוק. זה מעניין כי זה אומר שהן יכולות לחיות ביחד. וזה מביא אותי לראיה שלנו לגבי פיאט – מצד אחד על הבמה בפרנקפורט ניצבת הפנדה שמייצגת את הצד השימושי שלנו ובצד השני ה-500, שמייצגת את הרגשי. כשעושים זאת טוב זה עובד, ואנחנו רוצים להעתיק זאת לפלחים אחרים.
תהיה 500X, קרוס-אובר קומפקטי. המכונית הזו בדרך והיא נמצאת בפילוסופיה של ה-500. הפרימונט הוא לא ממש פיאט, אבל במקרה יש לו פתרונות של פנדה ברוח. בדרך הזו אנחנו מנקים את המבחר ומתמקדים ברגש מול שימושיות. זה קצת כמו מחשבה אירופאית מול אמריקאית.
פיאט שלא הכרתם
צילום: מנהל
פיאט 500L. מנסה להיות פרמיום
באמריקה התחלנו עם ה-500 ועכשיו אנחנו עוברים את המיני. צריך לזכור שהשקנו בארה"ב מותג חדש עם ה-500 בלבד. פנדה, בראבו ופונטו לא מתאימות לשם. מכרנו 56,000 מכוניות בשנה שעברה. זה לא הרבה לעומת דודג' וג'יפ, אבל לקיה לקח חמש שנים להגיע למספר כזה ולמיני שבע.
כעת צריך להרחיב את המבחר ונשיק את ה-500L והטרקינג, ואת החשמלית, שהיא בעצמה מהווה ניסוי מעניין, בקליפורניה".

אבל באירופה קפאתם.

"לא הייתי אומר שאנחנו סטטיים, אבל אנחנו מאוד זהירים. אנחנו צריכים מכונית לפלח ה-B (סופרמיני א.ש.) ויהיה לנו בסוף משהו. אבל כל חברה צריכה להרוויח ובאקלים האירופאי ה-B הוא שדה קרב שמשמיד את ערך המכונית. המחירים מאוד נמוכים וה-C הולך לאותו כיוון. אז אנחנו צריכים להיות שם אבל גם להגן על הערך והרווח של הסוכנים. לכן נשתמש במשפחת ה-500 היכן שהיא רלוונטית, ונמכור במחירים גבוהים יותר. אבל מכוניות אחרות יגיעו. תוך שנה, בפריז, נהיה מוכנים להציג מבחר חדש ומגוון".

האם פיאט יכולה להתקיים ללא פונטו?
"הבעיה שלי אינה הכמות או המכירות אלא הרווחיות. תראה מה קורה אצלכם עם הפונטו. אנחנו נותנים לכם מחיר מצוין, הכי טוב שניתן, ועדיין היא יקרה. בהתחשב במתאבדים שסביבנו, האפשרות ההגיונית היחידה היא דווקא לצאת מהתחרות. אנחנו יכולים להפסיד על הפונטו ועדיין להיות יקרים. אז למה לעשות זאת? הדרך היחידה לא לדמם ולהתחרות היא לעלות לפרמיום. במקרה שלנו יש את ה-500. היא יקרה מיונדאי וקיה ועדיין ניתן למכור ממנה".
גם אחרים במצב לא מזהיר – ובכל זאת משיקים דגמים חדשים.
"אבל הם בקשיים. תסתכל מה קורה לפיג'ו-סיטרואן. הם השיקו הרבה דגמים אבל הם במצב נורא".

האם זה אומר שפיאט הישנה מתה?
"יש קצת מקום לפיאט הישנה, והוא יכוסה על ידי הפנדה והזדמנויות אחרות".
פיאט שלא הכרתם
צילום: מנהל
פיאט ויאג'ו. לא תגיע לישראל
מה קורה עם הויאג'ו, ולמה אנחנו לא רואים אותה בישראל?
"היא לא מתאימה למערב אירופה. מה שאנחנו עושים בארה"ב, ונחזור עליו באירופה, להדגיש שפיאט היא סקסית, מעוצבת ומסוגננת. הויאג'ו לא מתאימה לכך. היא יכולה להחליף את הבראבו אבל זה לא הכיוון אליו אנחנו הולכים במערב אירופה, כי שוב נילחם על מחיר ולא על יוקרתיות".

והלינאה?
"אנחנו לא דוחפים אותה למערב אירופה כי זה לא חלק מפיאט החדשה שאנו רוצים. אבל היא תהיה בטורקיה ומזרח אירופה, אז אולי גם בישראל".

ותמיד יש את הבעיה האוטומטית...
"הדבר יפתר אט-אט, כי בארה"ב יהיו לנו תיבות אוטומטיות. זה יסתדר תוך שנה. יהיו לנו תיבות אוטומטיות במשפחת ה-500 ואתם תהיו מרוצים. תנו לנו זמן, לא הרבה, ותראו. אנחנו כבר בדרך".