סיאט אלהמברה
סיאט אמורה להיות הבת הסקסית, הצעירה הפוחזת במשפחת פולקסווגן – לא בדויק המקום הקלאסי לחפש בו מוביל נוסעים מגודל. אולי זו הסיבה שלקח ליבואן המקומי לא מעט זמן עד שהחליט להביא לארץ את האלהמברה – מיניוואן גדול מבית סיאט.
 
סיאט אלהמברה, כאמור, לא כזו צעירה, אבל רק עכשיו מגיעה ארצה, עם מנוע 1.4 ליטר מוגדש, תיבה דו-מצמדית ומחיר של 200,000 שקלים (ועוד 13 אלף שקלים לגרסה המאובזרת שכאן). העיצוב נאה, אבל אפילו החישוקים הקלים והחלונות המושחרים מאחור לא באמת מצליחים לנצח את הקופסתיות הבסיסית. אולם היא מצליחה להראות פחות גדולה ממה שהיא באמת, כאשר למעשה היא ארוכה ורחבה יותר מפורד גלקסי.
 
אבזור משפחתי: סיאט אלהמברה במבחן
צילום: מערכת אוטו
שפע של אבזור
 
תא נוסעים
כניסה לתוך תא הנוסעים מפגישה אותנו עם שפע של אבזור. הגרסה שנבחנה היא ה'סטייל +' שמוסיפה גג פנורמי (עם כיסוי לא מספיק אטום לשמש), מושבי עור עם כוונון חשמלי מלפנים (עם זיכרונות לנהג), דלתות הזזה ודלת תא מטען המופעלות חשמלית (הדלתות עם תפעול גם מהשלט) ומערכת שמע משודרגת. אלו מצטרפים לציוד סטנדרטי שכולל חלונות שחורים עם וילונות, חיישני חניה מקוריים לפנים-אחור עם מערכת חניה אוטומטית ומצלמת רוורס, ובקרת אקלים מפוצלת מלפנים עם פיצול נוסף לשורה השנייה. בהחלט רמת אבזור מכובדת, והחוסר היחיד מבחינתנו היה דיבורית בלוטות' מקורית. תא הנוסעים נאה, עשוי טוב ומחומרים איכותיים, אבל קצת שחור מדי לטעמנו.
 
קל למצוא תנוחת נהיגה טובה והמרווח מלפנים מצוין. השורה השנייה נוחה מאוד לכניסה (או לתפעול ילד במושב ייעודי) בזכות דלתות ההזזה, וכל מושב ניתן להזחה והטיה בנפרד. כאשר המושבים במצב האחורי ביותר, המרווח בשורה השנייה מעולה, ואין שום בעיה לקשור כאן שלושה מושבי ילדים. ובלי קשר לגיל, המזגן האחורי, עם הפיקוד הנפרד, תורם רבות לאיכות החיים, וכך גם הראות המעולה החוצה. הרצפה השטוחה (עם תאים נסתרים מתחתיה) היא כבר בונוס.
 
אבזור משפחתי: סיאט אלהמברה במבחן
צילום: מערכת אוטו 
תא הנוסעים עשוי מחומרים איכותיים
 
הכניסה לשורה השלישית נוחה הודות לקיפול נוח וחכם של השורה השנייה, אולם המרווח שם פחות טוב, וגם המושב עצמו פחות נוח. ועדיין – נער או מבוגר בגובה ממוצע לא יסבלו שם, גם בזכות יציאת מיזוג ייעודית. תא המטען מציע נפח נאה גם כשכל המושבים בשימוש, ומרגיש גדול יותר מהנפח הרשמי שלו (267 ליטר). קיפול המושבים בשורה השלישית קל ונוח, וקיפולם יוצר רצפה שטוחה, ושטח הטענה עצום. מי שחושב לעשות חלטורות בהובלות, ימצא את סיפוקו עם קיפול השורה השנייה.
 
תנועה
על הנעת הכבודה אחראי מנוע ה-1.4 ליטר המוכר של הקונצרן, שמשלב מגדש טורבו ומגדש על, כדי להפיק 150 כ"ס ו-24 קג"מ כבר מ-1,500 סל"ד. תיבת ההילוכים, דו-מצמדית עם 6 הילוכים, גם היא מוכרת מהארסנל של פולקסווגן. המספרים בפני עצמם סבירים – גם אם ההספק מעט נמוך ביחס למקובל היום – ומצליחים לייצר קצב סביר בסך הכול (התלונה היחידה נגעה ליציאה מהמקום עם רכב עמוס). אולם המנוע מרגיש רב הזמן קצת עסוק מדי ו"לא מרוצה" ופוגע באווירה באוטו. הערה נוספת נרשמת כלפי מערכת ה-Auto hold, זו (בדרך כלל) עובדת נהדר ומפעילה את בלם החניה בכל עצירה, אבל לפעמים מתמהמהת בשחרור הבלם בתחילת התנועה. הבעיה היא, שאם תחליטו לוותר על שירותיה, הרכב יתדרדר במהירות במקרה של זינוק בעליה חדה.
 
אבזור משפחתי: סיאט אלהמברה במבחן
צילום: מערכת אוטו 
הביצועים מספקים
 
צריכת הדלק בשיוט עמדה על כ-13 ק"מ לליטר, ובסה"כ בימי המבחן – שהיו עמוסים, חמים ועם מזגן בשיא ההספק – על 8.7 ק"מ לליטר. יתכן בהחלט שבשימוש מתון ונורמטיבי יותר תתקבל תוצאה עדיפה.
 
התנהגות כביש נמצאת בדרך כלל נמוך בסדר העדיפויות של רוכשי מיניוואן, לכן רק נציין שאפשר לנהוג כאן מהר, וגם לתפעל ידנית את התיבה מההגה, אבל זה לא 'מיניוואן GTI' כמו ה-S מקס. בפן השני של תפקוד המתלים, הנוחות, התמונה מפוצלת – מחוץ לעיר הנוחות טובה בדרך כלל, עם התמודדות טובה עם שיבושים גדולים במהירות שפויה, אבל גיהוץ לא מושלם של שיבושים קטנים. בתוך העיר היא פחות מרשימה והאלהמברה הרגישה נוקשה יחסית, כשלא מעט מהשיבושים עוברים הישר לתא הנוסעים, אולם לא נרשמו התרסקויות של ממש.
 
אבזור משפחתי: סיאט אלהמברה במבחן
צילום: מערכת אוטו 
 
נוחות נסיעה טובה בדרך כלל מחוץ לעיר
 
שונה
האלהמברה היא מיניוואן נעים ומרווח, והגרסה המאובזרת תהיה בת לוויה מוצלחת למשפחה גדולה. קל לראות שהרכב תוכנן ואובזר על ידי מישהו שמבין בדיוק מה צריך במיניוואן גדול – יש שפע של תאים בכל מקום, חלונות שחורים עם וילונות, מחזיקי כוסות, מדפים, והגרסה המאובזרת מוסיפה פריטים מאוד נוחים כמו הדלתות החשמליות. למעשה, למעט הנוחות העירונית הבינונית, אין לנו תלונות משמעותיות. אבל אז מגיעים לשורת המחיר, והתמונה מתקדרת. יש היום אפשרויות ניוד לשבעה מוצלחות מאוד במחיר נמוך יותר, שהופכות את החבילה של סיאט לפחות קוסמת, למרות שבפני עצמו מדובר במיניוואן מרווח, שימושי וסופר-מאובזר. כך שעכשיו סוכנויות סיאט הן יעד גם למשפחות מרובות ילדים.