קיה ספורטאז' ויונדאי ix35
כיום, נדמה כי ההבדלים בין המותגים השונים מטשטשים. במטרה לחסוך בעלויות הפיתוח ולהישאר רווחיים, יצרנים רבים משתפים כוחות ומפתחים כלי רכב במאמץ משותף. התוצאה היא כלי רכב דומים החולקים ביניהם רכיבים מרכזיים. האם שתי מכוניות המתבססות על מכלולים זהים יכולות להיות מכוניות שונות? האם יש הצדקה לפערי המחירים? במדור זה נביא דוגמאות מעולם הרכב וננסה למצוא את ההבדלים. הפעם בחרנו בשני רכבי פנאי קומפקטיים שפותחו יחדיו באותו הקונצרן ומשווקים תחת שני מותגים שונים: קיה ספורטאז' ויונדאי ix35.
זהו דור שני לרכבי הפנאי הקומפקטיים המשותפים של קיה ושל יונדאי. הדור הקודם של קיה ספורטאז' נשען בכבדות על יונדאי טוסון המוכר והיה תאום כמעט זהה לו. הדור החדש של שני הכלים הושק בשנת 2010, ועושה רושם שהפעם בחרו היצרניות ליצור בידול ושוני משמעותיים יותר ביניהם. יונדאי ix35 הקדים והגיע ארצה בחודש יוני של אותה השנה, הקיה נחת בארץ מעט מאוחר יותר, בחודש נובמבר.
מצא את ההבדלים: קיה ספורטאז' מול יונדאי ix35
צילום: מנהל
ממדים, עיצוב ותא נוסעים
כאמור, שני רכבי הפנאי המדוברים חולקים ביניהם את אותה הפלטפורמה ומציעים ממדים דומים – בסיס הגלגלים עומד על 264 ס"מ, כאשר הקיה ארוך ורחב מהיונדאי בשלושה סנטימטרים לא משמעותיים. היונדאי גבוה מהקיה בסנטימטר וחצי, אך מרווח הגחון זהה לשני כלי הרכב ועומד על 17 ס"מ מהקרקע. מי מכם שמתכנן להרחיק מעט מעבר לאספלט, ישמח בוודאי לשמוע על זווית גישה טובה במעט ביונדאי (24.2 מעלות מול 23 בקיה) וזווית נטישה עדיפה קלות בקיה (28 מעלות מול 26.9 ביונדאי). העיצוב החיצוני של שני הכלים שונה מאוד, ולכל אחד אופי וסגנון משלו. לספורטאז' עיצוב זורם ונקי מזה של היונדאי, לו קווים מעוגלים המעניקים לו מראה פחות קשוח. תאי הנוסעים של השניים חולקים רבים מהמתגים אך מצליחים להיראות שונים. בקיה, הקווים הרוחביים והמבנה המדורג יוצרים (לטעמנו) מראה מוצלח ומיוחד יותר מאשר ביונדאי. בתא הנוסעים של ה-ix35 משולבים אלמנטים בצורת משושה (בדומה לחזית) והמראה שגרתי יותר. בשני המקרים נעשה שימוש בחומרים פשוטים ברוב חלקי התא. המרווח לנוסעים טוב (וכמעט זהה) בשני כלי הרכב. לשני הכלים תא מטען גדול למדי, עם יתרון קל ליונדאי.
הבדלים בולטים: עיצוב שונה מבחוץ ומבפנים.
מצא את ההבדלים: קיה ספורטאז' מול יונדאי ix35
צילום: מנהל
ביצועים, נוחות, התנהגות
בארץ, שני הכלים עושים שימוש באותה יחידת הנעה: מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (163 כ"ס) ותיבת הילוכים אוטומטית עם שישה יחסי העברה. בשני המקרים מדובר במנוע שמספק את עיקר כוחו בסל"ד גבוה (שם הוא גם רועש). תיבת ההילוכים פועלת היטב בשני הרכבים. הגרסאות הפופולריות של שני הכלים הן אלו עם ההנעה הקדמית, להן נתוני הביצועים זהים (10.6 שניות בתאוצה ל-100 קמ"ש, 184 קמ"ש מהירות מרבית) ונתון צריכת דלק משולבת העומד על 12.6 ק"מ לליטר ע"פ היצרניות. זה המקום לציין שיבואנית יונדאי מצהירה על צריכת דלק גבוהה משל הקיה ב-10% (עם 11.5 ק"מ לליטר), ולדעתנו הדבר מצביע על טעות כלשהי בנתונים של היבואנית. קשה לנו להאמין שרכבים בעלי משקל דומה (הקיה שוקל 8 ק"ג פחות) ומקדם גרר זהה, שעושים שימוש באותם מכלולים (אפילו יחסי ההעברה בתיבה זהים) יציגו הבדלים כה משמעותיים בנתון צריכת הדלק. בנוסף למנוע הבנזין הבסיסי, היונדאי מוצע עם יחידות כוח נוספות: מנוע דיזל חזק (184 כ"ס), ומנוע בנזין גדול יותר בנפח 2.4 ליטר (177 כ"ס).
בתוך העיר, בדרך כלל, יתקשו השניים לסנן את פני הכביש ויציגו שיפור בנוחות הנסיעה עם העלייה במהירות. למרות הבדלי העיצוב הבולטים, הבדלים בהתנהגות הכביש כמעט ואין – שני הכלים, בהתאם לייעודם, מעדיפים התנהלות נינוחה ורגועה. גרסאות ההנעה הכפולה מציעות יכולות דומות בשטח, אך יש לזכור שמדובר בכלי פנאי המיועדים לשטח קל בלבד.
הבדלים בולטים: היצע מנועים מגוון יותר ליונדאי.
מצא את ההבדלים: קיה ספורטאז' מול יונדאי ix35
צילום: מנהל
בטיחות, אבזור ותמורה למחיר
היונדאי והקיה זכו שניהם בחמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של יורו NCAP, והם משווקים בארץ עם שש כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות. עבור יונדאי ix35 ברמת גימור Inspire, עם הנעה קדמית ומנוע בנפח 2.0 ליטר תדרשו לשלם 165,000 שקלים. רשימת האבזור כוללת: מחשב דרך, מערכת מולטימדיה עם שליטה מגלגל ההגה, פנסי ערפל קדמיים וחישוקים קלים (יש לציין שגלגל ההגה לא מתכוונן לעומק). קיה ספורטאז' ברמת גימור LX המקבילה, עם מנוע זהה והנעה קדמית יעלה לכם 163,400 שקלים. למרות שהוא זול במעט (ומוותר על מערכת מולטימדיה לטובת מערכת מקורית), האבזור עשיר יותר ומוסיף על זה שביונדאי בקרת שיוט, חיישני חנייה, קיפול חשמלי למראות הצד, דיבורית בלוטות' מקורית וציפוי עור לגלגל ההגה (בעל כוונון גם לעומק). "מהפכת האחריות" של קיה לא הגיעה לספורטאז', והוא מוצע עם שלוש שנות אחריות מלאות (וכך גם ה-ix35) במקום השבע להן הורגלנו מהמותג. שניהם מוצעים גם בגרסאות מאובזרות יותר בעלות ריפודי עור למושבים, חלון שמש בגג ותוספות רבות אחרות. היונדאי מוצע גם בגרסה זולה יותר – Prime Edition – במחיר 150,900 שקלים. אומנם גרסה זו תדרוש מכם לוותר על החישוקים הקלים, פנסי הערפל ועל מערכת המולטימדיה (מערכת מקורית במקום), אך מחירה הנמוך הופך אותה להצעה מעניינת.
הבדלים בולטים: הקיה מאובזר יותר, היונדאי מוצע בגרסה מוזלת ומשתלמת.
מצא את ההבדלים: קיה ספורטאז' מול יונדאי ix35
צילום: מנהל
סיכום
במבט מבחוץ, ניתן בקלות לטעות ולחשוב כי מדובר בשני מתחרים שלא חולקים ביניהם דבר. אבל אם מתעמקים בפרטים, מגלים כי למרות השוני העיצובי, שני הכלים מספקים חווית שימוש דומה-עד-זהה. ישנם הבדלים בחבילות שכל אחד מהם מציע, והבחירה תהיה על פי טעמו האישי וסדר העדיפויות של הרוכש. היונדאי מהווה הצעה משתלמת בגרסת הבסיס ומציע מנועים חזקים יותר בגרסאות היקרות. הקיה לעומתו מציע רמת אבזור עשירה ועיצוב מוצלח יותר (לטעמנו).