פורד מודל T
פורד מודל T חוגגת 105 - וזה יותר מעוד יום הולדת מוטורי. היא יוצרה כמעט ללא שינויים במשך 19 שנים, הייתה המכונית הראשונה שיוצרה בלמעלה מ-15 מיליון יחידות וגם אחרי כל השנים הללו, היא עדיין אחת המכוניות הנמכרות בהיסטוריה. למרות ההישגים הנאים האלו, המספרים לבדם לא יוכלו לספר את סיפורה. השפעתה הייתה חובקת עולם, ובשנת 1999 אף זכתה בתואר מכונית המאה. פורד מודל T הייתה המכונית ששינתה את כללי המשחק – המודל T הביאה את קונספט המכונית אל ההמונים.
בתחילת המאה הקודמת, המכונית לא הייתה נפוצה כלל, והייתה נחלתם של עשירים. כלי התחבורה הנפוץ בקרב מעמד הביניים היה סוס ועגלה, איתם נסיעה של 20 ק"מ (שנחשבת לקצרה במונחים של היום) נתפסה כמסע מפרך וגוזל זמן. בימים ההם, עצם הרעיון שהמכונית תהפוך לאחד מכלי התחבורה המובילים בעולם נשמע מופרך. ואז, לפני 105 שנים (27.09.1908) הציע הנרי פורד למכירה מכונית חדשה בעבור 900 דולרים בלבד – סכום שאפשר לאדם הפשוט לרכוש לעצמו מכונית. שמה של המכונית היה פורד מודל T.
105 שנים לפורד מודל T
צילום: מנהל
הנרי ופורד ומודל T
בהתאם למחיר, המודל T הייתה מכונית פשוטה ובסיסית. בחזית שכן מנוע בעל ארבעה צילינדרים (בנפח 2.9 ליטר) שהפיק 20 כ"ס, ההנעה הייתה אחורית ותיבה עם שני הילוכים קדמיים אפשרה מהירות מרבית של 72 קמ"ש. צריכת הדלק נעה בין 5.4 ק"מ לליטר ל-8.8 ק"מ לליטר והמשקל הכללי עמד על 544 ק"ג. התנעת המכונית נעשתה באופן ידני והפנסים האירו את הדרך בעזרת אצטילן. היא הוצעה במספר גרסאות מרכב (קופה, רודסטר, טנדר ועוד) וניתן היה להזמינה – בניגוד לדעה הרווחת – גם בצבעים שאינם שחור (כחול, אפור, ירוק ואדום).
105 שנים לפורד מודל T
צילום: מנהל
כאמור, הפורד T זכתה לתהילתה הגדולה בזכות המחיר ועד מהרה הפכה ללהיט בקרב מעמד הביניים האמריקני. כמעט מן היום הראשון הביקוש עלה על ההיצע, ופורד יחד עם צוות המהנדסים בחברה ניסה ליישם פתרונות שונים לייעול הייצור. בסופו של תהליך חשיבה ארוך, הגיע פורד למסקנה כי שיטת הייצור הנוכחית צריכה להשתנות מן הייסוד. עד לאותה תקופה, הרכבת מכוניות נעשתה כשהמכונית ניצבת בעמדה קבועה. צוות של 3-4 אנשים אחראי להרכבת המכונית מההתחלה ועד הסוף, ונדרש להתרוצץ ברחבי המפעל כדי להביא את החלקים הנחוצים להרכבת המכונית – לא בדיוק שיא היעילות. פורד הגיע להבנה שאם כל איש צוות יתמקצע בביצוע פעולה אחת ויעמוד במקומו כשהמכונית תגיע אליו, יוכלו לקצר את זמן ההרכבה באופן ניכר.
105 שנים לפורד מודל T
צילום: מנהל
בשנת 1913 הוציא פורד את תוכניתו לפועל, והקים מפעל חדש ב'היילנד פארק' עם פס הייצור הראשון להרכבת מכוניות (ובין הראשונים בתעשייה בכלל). לאורך 46 מטרים הוצבו 140 עובדים, כאשר שלדת המכונית נגררה ע"י חבל וכננת. פס הייצור האוטומטי החל לעבוד ונתן מענה לביקוש הרב (אז גם החל השימוש בצבע שחור בלבד). שיטת הייצור החדשה הייתה כה יעילה, שאפשרה לפורד לייצר מספר רב יותר של מכוניות באופן משמעותי ולהוזיל עלויות – דבר שאפשר את הוזלת המחיר ללקוח. לשם המחשה, בשנת 1912, שיא הייעול מבחינת פורד בשיטה הישנה, המפעל ייצר כ-82,000 מכוניות בשנה, ומחיר גרסת ה'טורינג' הפופולרית (4 דלתות, 5 מושבים, גג רך מתקפל) עמד על 600 דולרים. עם פס הייצור החדש, הגיע פורד בשנת 1916 למכסת ייצור של כ-585,000 מכוניות, ומחיר גרסת ה'טורינג' שהוזכרה קודם ירד לכדי 360 דולרים.
105 שנים לפורד מודל T
צילום: מנהל
למרות ההצלחה המסחרית, פס הייצור גרם לבעיות רבות בחברה. היקף העבודה הגבוה והחזרה הבלתי פוסקת על אותה פעולה, הביאה עובדים רבים למיאוס בעבודתם ולהתפטרותם מהמפעל. כדי להתמודד עם המרמור של עובדיו, העלה פורד את שכרם ליותר מכפול מזה שהיה נהוג בתקופה, ובמקביל קיצר את יום העבודה. דרגת השכר החדשה הביאה לכך שהעובדים עצמם יכלו לרכוש מודל T חדשה בעבור פחות מארבע משכורות חודשיות (נסו לחשוב איזו מכונית חדשה אתם יכולים לקנות בארבע משכורות ממוצעות. רמז – אין כזו...). העובדים של פורד, למרות העבודה הקשה, היו מרוצים. בספרו "הצלחה נוסח אמריקה", מתייחס לי אייקוקה, להעלאת השכר הזו וטוען כי במהלך זה, יצר הנרי פורד את "מעמד הביניים האמריקני".
105 שנים לפורד מודל T
צילום: מנהל
אחרי שפתר את בעיות הייצור וריצה את עובדיו, החל פורד לקצור את פירות ההצלחה. עד מהרה, המודל T הייתה המכונית הראשונה שיוצרה ב-5 מיליון עותקים, ולאחר מכן הראשונה שיוצרה ב-10 מיליון. הייצור התפשט גם למדינות אחרות, וכך הפכה המודל T להיות המכונית הראשונה בייצור גלובאלי. המודל T הפכה לכל כך נפוצה עד שבשנת 1925, כמעט מחצית מהמכוניות בעולם (!) היו מדגם כזה או אחר של ה-T.
105 שנים לפורד מודל T
צילום: מנהל
פורד מודל T לא הייתה המכונית הראשונה בייצור, לא המתקדמת ביותר שראה העולם ולא המהירה ביותר. היא הייתה המכונית העממית הראשונה, והראשונה שאפשרה לאדם הפשוט חופש תנועה אמיתי ללא תלות במרחק. היא קיצרה מרחקים בין העיר לכפר והפכה את המכונית לכלי התחבורה האישי המועדף על רבים. בימים אלו, חוגגת פורד 105 שנים למודל T, המכונית ששמה את המכונית על המפה – לנו נותר לאחל מזל טוב ולהודות לה ששינתה את כללי המשחק.