לפני שש שנים (15.09.07), עולם הראלי הרכין ראשו כאות אבל על אובדן אחד מהכוכבים הגדולים שידע – קולין מקריי. הנהג הסקוטי (39 במותו) לא נהרג באמצע מרוץ ראלי מותח, אלא בהתרסקות מסוק קל אותו הטיס, יחד איתו נספו בנו ושני חברי משפחה נוספים.
מקריי התחיל את דרכו ב-WRC עוד בסוף שנות ה-80', אך הפריצה קדימה הגיעה עת חתם חוזה עם קבוצת סובארו הצעירה בשנת 1991. מקריי וסובארו הצליחו להגיע להישגים נאים בראלי הבריטי (זכו באליפות בשנים 1991 ו-1992) והחלו צוברים עדת מעריצים נאמנה. השיא הגיע בשנת 1995 – אז זכה מקריי באליפות ה-WRC לראשונה בחייו והוא בן 27, בכך הפך לנהג הראלי הצעיר ביותר שזכה בתואר הנחשק. לצערו ולצער מעריציו, לא הצליח מקריי לשחזר את ניצחון בשנים הבאות ולא זכה באליפות נוספת (למרות שסיים במקום השני שלוש פעמים נוספות לאורך הקריירה), אך היה שותף לניצחון של קבוצת סובארו ב-WRC בשנים 1996 ו-1997.
בשנים הבאות חתם מקריי חוזים עם קבוצת פורד, קבוצת סיטרואן וקבוצת סקודה – אך כאמור לא הצליח להגיע לאליפות נוספת. ולמה שנהג כשרוני כמקריי לא יצליח לעשות זאת בשנית? ובכן, מקריי נודע בתור נהג ראלי תחרותי, לא מתפשר וכזה שאינו מוכן לוותר על ניצחון. בין אם הוביל בראלי ובין אם פיגר אחר המתחרים, מקריי נתן הכול ונהג עד לקצה היכולת שלו ושל מכוניתו – עניין שפעמים רבות הסתכם בתאונה מצערת ולא בניצחון. אולי בגלל זה אהבנו את מקריי – תמיד ניתן היה "לסמוך" עליו שייתן הופעה מרשימה, שהמכונית שלו תגיע לזווית החלקה החדה ביותר ושהניצחון (או ההפסד) יהיה מרהיב – לא פחות מהטוב ביותר. לא בכדי המשפט "when in doubt – flat out" הפך להיות מזוהה עימו. מקריי נחשב, בעייני רבים, לאחרון "לוחמי הראלי" – נהגים שנתנו הכול בכל מרוץ, נהגים שהיו מוכנים להפסיד אליפות בשביל ניצחון בודד. ועושה רושם שמאז לכתו, נהיגת ראלי הפכה להיות מדויקת ונקייה יותר, אבל גם מרתקת ווירטואוזית פחות (ומהירה יותר...).
כאמור, השבוע בחרנו לציין את זכרו ולחגוג את הנהג שהיה. אספנו חמישה סירטונים שיזכירו לכם ולנו מי היה קולין מקריי:
הסירטון הראשון עוקב אחר קולין כשהוא בוחן את המכונית איתה השיג בשנת 1995 את אליפות העולם בראלי (סובארו אימפרזה). תצוגת נהיגה מהנה לצפייה:
הווידאו הזה מראה את עולם הראלי הישן (יחסית). הוא מתרחש בשנת 1997 בראלי פורטוגל – הצופים הגיעו בהמוניהם לאירוע וההתרגשות באוויר. בסירטון תראו את קולין מקריי מפלס את דרכו בין הרי הצופים:
הסירטון השלישי מתרחש בשנת 2001 בראלי ארגנטינה, בעודו נוהג עבור קבוצת פורד. הוא מציג, כמו שאר הסירטונים את יכולות השליטה המרשימות של מקריי ברכב ומאפשר מבט קרוב יותר על המתרחש בתא הנהג בזמן הראלי:
סירטון זה מראה ממה מקריי היה עשוי. הוא נוחת מקפיצה, מאבד את המכונית, זו מתגלגלת על גגה, וברגע בו היא חוזרת לגלגליה הוא ממשיך בנסיעה – ללא השתהות.
הקטע החמישי הוא חלק מסדרה של ה-WRC העוקבת אחר גדולי הנהגים של האליפות. מדובר בסרט ארוך (51 דקות) המלווה את קולין בקריירה הארוכה שלו ב-WRC. במידה ויש לכם זמן, אנו ממליצים לצפות בו – הוא מאגד סיפורים של רבים מהגדולים שראה הענף וכמובן – כולל מספר רב של צילומים מרהיבים של קולין מקריי בשעת מעשה: