איילון מוטורס (צילם: יואל שורץ) מתי התחלתם לעבוד על הקמת הסוכנות?
"לפני כשלוש שנים, עם העברת התקנות לייבוא מקביל, התחלנו לעבוד על רישיון היבוא".

היה לכם קשר לעולם הרכב?
"לא. רק האהבה למכוניות".

מדוע בחרתם בפורד?
"הסיבה העיקרית לכך הייתה שמדובר במותג עם קונצרן ענק מאחוריו ומבחר מאוד גדול של כלים שמתאימים לארץ. בנוסף ראינו את ההתחדשות שלהם מבחינת כיוון ואפשרויות. סימנו אותם כמטרה ונעזרנו בשותף אסטרטגי בארצות הברית. הוא קישר אותנו עם סוכן ויש לו גם קשרים בתוך פורד".

מדוע לקח כל כך הרבה זמן לצאת לדרך?
"ראשית בגלל שאנחנו מאוד יסודיים, ושנית כיוון שבכל צעד התגלו קשיים עימם נאלצנו להתמודד".

מה היה הרגע הכי קשה במסע?
"כאשר היה ברור שהולכות להגיע מכוניות לארץ ושאנחנו עומדים להתחיל למכור, הגופים שמולנו ניסו להתנער מההסכם כי היצרנית ניסתה להכשיל זאת. הוא לא רצה שיגיעו לישראל מכוניות שלא באמצעות היבואנית, למרות שהוא ידע על הפעולות שלנו מההתחלה. קיבלנו מספר לקוח בפורד תחת הסוכן שעימו עבדנו".
מנכ
צילום: נועם וינד (Mako), רונן טופלברג, יואל שורץ, יצרנית

האם תרצו למכור עוד מותגים?
"נרצה, אבל ראשית נרצה לראות שהסוכנות עובדת בצורה טובה ושהלקוחות מרוצים. רק אחרי כן נתקדם למותגים נוספים".

איך אתם מסתכלים על דלק מוטורס?
"קטונו מלהיות מתחרים. באנו לתת פתרונות במקומות ששם אין להם תשובות. אנחנו מנסים להיות קשובים לצרכים של הלקוח".

איך בחרתם את הכלים עימם התחלתם את המהלך?
"ראינו מה הן דרישות השוק ובנוסף הבאנו מכוניות נישה כמו המוסטנג והלימוזינה של לינקולן. הבסיס שלנו הוא לתת פתרונות ללקוח".

מה עוד אמור להגיע לארץ?
"הראפטור (גרסת ספורטיבית ל-F150 – א.ש.) יגיע בקרוב ואנחנו בודקים גם את ה-C-מקס. גם פורד פוקוס סדאן תגיע עוד זמן מה. במונדיאו אנחנו מחכים להחלפת הדגם".

איך אתם עובדים?
"בארצות הברית יש לנו סוכן עיקרי אחד, אבל הסוכנים של פורד בכל העולם גם סוחרים בינם לבין עצמם במכוניות. אז יש סוכן באירופה שעובד עם הסוכן בארצות הברית מולו אנחנו עובדים ובשורה התחתונה ההזמנות שלנו נכנסות היישר למפעל".

איך עובדת התשתית בארץ?
"אנחנו שוכרים שירותי אחסנה. לפי ההסכם עם פורד כל מוסך מורשה של היבואנית ייתן לנו שירות. לגבי חלקים, יש לנו הסכם עם חברת ייבוא חלפים שנותנת את השירות אבל זה באמת החלק הכי קל. היינו שמחים לתת אחריות ושירות כי זה אחד ממוקדי הרווח, אבל יש את מה שאנו רוצים ויש את מה שהיצרן מוכן לתת".

מה קורה במקרה של קריאה לתיקון (ריקול)?
"מתפקידנו לעדכן את המוסכים בפרטים של קוני הרכב. ומרגע שרכב נרכש כאן הפרטים שלו נמצאים בכל מוסך של פורד".
מנכ
צילום: נועם וינד (Mako), רונן טופלברג, יואל שורץ, יצרנית
פורד פוקוס (צילם: רונן טופלברג)

הודיתם רבות למשרד התחבורה. עד כמה הייתה גדולה מעורבותו בסיפור?
"המעורבות הייתה גדולה. יש דברים שהם היו טובים אלינו ובאחרים קשים. אם לא עמדנו בתקינה הם הקשו ואם היה צריך להחזיר רכב לחו"ל נאלצנו לעשות זאת. כך למשל במקרה של אישורי פנסים. כל הכלים שהבאנו עברו תקינת פנסים בגרמניה. מתוך שבעה כלים שהבאנו לבדיקה, שעולה מעל 2,000 אירו, הם אשרו רק שלושה. הם לא זזו מילימטר. אבל הם עשו מאמצים ביחס ולא משכו אותנו בזמנים. אם הבאנו דוחות מעבדה הם לא משכו אותנו חודשים עם התשובות".

נראה שהצלחתם להתגבר על מכשולים שרבים לא הצליחו לעמוד בהם. איך?
"צריך ללמוד את התחום ואת המגבלות ולהבין שלפעמים אין מה לעשות. אם המוסטנג הייתה עומדת בתקנות היינו כבר שמים אותה באולם".

איך קונים מכם רכב?
"אין לנו מלאי של כל הכלים. למשל, מלאי הפוקוס כבר הספיק לאזול. אנחנו מזמינים ללקוח רכב וכרגע זמן ההמתנה הוא שלושה עד ארבעה חודשים אבל זה ילך ויתקצר. זה לא קשור לסוכנים אלא לזמן הייצור, אנחנו מבטיחים מה שהיצרנית מבטיחה לנו. אנחנו צינור בין היצרנית ללקוח וזו הפשטות והיופי שבתהליך. לא צריך לרכוש פרארי כדי שההזמנה שלך תגיע ליצרנית".

ואם אני רוצה פיאסטה ST?
"היום אנחנו עדיין לא יודעים לתת מחיר, אבל תוך זמן קצר יהיה מחירון לכל הדגמים ולתוספות. כמובן שהכל קשור ואם יהיו הרבה הזמנות רגילות גם המיוחדות יזוזו".

איזו אחריות תתנו למכוניות האירופאיות?
"אנחנו ממש זהים ליצרנית. היבואנית נותן למכוניות האירופאיות שלוש שנים אבל היצרנית נותנת שנתיים וכך גם אנחנו".

יש טענות שחלק מהכלים שלכם אינם עומדים בתקינה המקומית. מה אתה אומר על כך?
"אם הכלים שלנו לא עומדים אז גם שלהם לא. קוד הדגם שלנו זהה לחלוטין וזו המשמעות של ייבוא מקביל. פורד לא מייצר עבור אף סוכן בעולם בהזמנה מיוחדת. אם יש גרסת טרנד אז מה שנכון לאיטליה או ספרד נכון גם לישראל. האדג' לא עבר את מבחן התקינה וצריך להחליף לו פנסים אז החלטנו שזה לא משתלם".
מנכ
צילום: נועם וינד (Mako), רונן טופלברג, יואל שורץ, יצרנית

האם מערכות הקירור מותאמות למזג האוויר החם?
"אין שום הבדל, זו אגדה. יותר מכך, החל מ-2014 המוצר האמריקני והאירופאי יהיו דומים יותר. אחרי המשבר הם הבינו שמפעל אחד יכול לייצר גם לארה"ב וגם לאירופה".

בחלק מהדגמים האבזור שונה מאשר אצל היבואנית ולעתים פער המחיר קטן. איך זה מוסבר?
"אנחנו נמצאים תחת סוכן אירופאי, שמביא דברים מסוימים, ואנחנו לא מתיימרים להחליף את היבואנית אלא להציע אלטרנטיבה. אם לא היו מפריעים לנו אז המחירים היו יותר טובים. חוץ מזה, מדוע שתשלם על אותה פורד פיאסטה 3,000 שקלים יותר? תעשה את החשבון לעצמך ומאיפה בא לך לרכוש. אצלנו תשלם פחות גם על האביזרים".

האם נראה לך שהייבוא המקביל יתמסד בארץ?
"אם יוקמו עוד יבואניות מקבילות ומשרד התחבורה ימשיך לדחוף ולפתח את התחרות זה יקרה. עם הזמן, כשיהיו עוד יבואניות מקבילות, הציבור יכול יהיה להחליט. הרי היום אם לקוח לא מרוצה מיד רואים זאת. ללקוחות תהיה את האפשרות להחליט אצל מי לרכוש. אין הגיון שאנחנו נהיה שבויים על ידי כמה משפחות ששולטות בשוק שנים. לא יכול להיות שנהיה שבויים בחוקים מלפני שישים שנה. זה התחום האחרון שנותר בבלעדיות.
כבר היום יש גוף נוסף שקיבל אישור מהיצרנית ועוד שלושה בדרך וזה ברור שאם נצליח ינסו עוד אחרים לחדור לתחום".