"האבות המייסדים של מדינת ישראל עשו דברים רבים, אבל תחבורה לא הייתה בראש מעייניהם." כך אמר היום (ה') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, בפתיחת ועידת ישראל הבינלאומית לתחבורה. "תחשבו מה היה יכול להיות כאן אילו האבות המייסדים היו מכירים את עולם התחבורה ומבינים בשנים ההן את נחיצותה המכרעת בעתיד. הדברים כאן היום היו יכולים להיראות אחרת. אבל כיוון שהם לא התעמקו בתחבורה, צריך היום ללמוד הכל מהתחלה." לדבריו, זו בין היתר הסיבה שאין בישראל תעשיית רכב. "אומרים לי שזה בגלל שאנחנו מדינה קטנה, אבל יש מדינות קטנות מאיתנו בעולם שיש בהן תעשיית רכב."

הקדמה זו נועדה כמובן להיראות את פועלם של משרד התחבורה והעומד בראשה בתחום. "אנחנו עושים מאמצים רבים לסגירת פערי התשתית: קו רכבת אדום, רפורמה באוטובוסים בגוש דן, ישום טכנולוגיות חדשות כמו שלטים אלקטרוניים, עלייה משתי דלתות ובעתיד גם תזמון רמזורים כדי לתת עדיפות לתחבורה ציבורית. דרשות הסף בכל מכרז תחבורה הן מהגבוהות ביותר. יש לנו בארץ יתרון עצום של ידע והיי-טק ואנחנו אפילו מייצאים ידע לחו"ל. אנחנו צריכים לקדם את תחום הידע והתשתיות של התחבורה בישראל ולכן אני שמח על המהלך של אוניברסיטת אריאל שהקימה מסלול לימודים בתחום."
כץ:
צילום: יואל שורץ
מנהרת הרכבת בתוואי לירושלים

צריך לעזור ללקוחות בטר פלייס
אחד הנושאים המרכזיים בהן עוסקת הוועידה הינו תחום האנרגיה החילופית. בעניין זה אמר שר התחבורה: "הממשלה החליטה לעסוק בתחליפי אנרגיה לתחבורה. פרופסור יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, חוקר את התחום ומבקש לנצל את הידע הישראלי בנושא. בנוגע לגז טבעי, אנחנו עובדים יחד עם משרד האנרגיה וביטחון הפנים למציאת פתרון לניצול המשאב הישראלי שנתגלה."

השר גם התייחס לסוגיית קריסת בטר פלייס: "חברת בטר פלייס לקחה על עצמה אתגר גדול – לפתח את תחום הרכב החשמלי. זה לא הצליח. פורמלית זו חברה פרטית, אבל אני יחד עם מנכל המשרד, ביקשתי להיות בקשר עם הלקוחות ולעשות כל מאמץ במציאת פתרונות בכל היבט: תחזוקה, טיפולים ועוד."

בעניין חוק שירותי הרכב, שיובא להצבעה בקריאה ראשונה ביום שני הקרוב, אמר: "אני רוצה איזון נכון במחירים החלפים, כלי רכב וכו'. שתהיה תחרות. פתחנו את תחום היבוא המקביל, אבל, היבואנים אינם רוצים תחרות ופנו ליצרנים כדי לחסום את היבוא."
כץ:
צילום: יואל שורץ

השר גם התייחס לרפורמה ברכבת, לרפורמת השמיים הפתוחים והבטיח מחירי טיסות נמוכים יותר כבר מנופשוני החורף הקרובים. הוא גם דיבר על הרפורמה הבאה בתחום נמלי הים. "98% מהסחורות בישראל מגיעות מהים. כשתפתח התחרות יהיו חברות גדולות מהמובילות בעולם שיבואו לכאן. "אני רוצה תחרות ושקיפות בכל ענפי התחבורה," סיכם השר, "אני לא רואה ניגוד בין תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה לבעלות על כלי רכב. בשעות העומס הצרכן יפנה לתחבורה הציבורית ובשעות הפנאי ייהנה מרכבו הפרטי."
הפחתת הטלות בנפט ב-60% עד 2025
בכנס גם נשא דברים אייל רוזנר, ראש מנהלת הנפט במשרד רה"מ, בנושא תחליפי אנרגיית הנפט. לדבריו, התקבלה החלטה לקדם מחקר שיוביל למעבר לדלקים חלופיים כשהיעד שנקבע הוא: הפחתת הטלות בנפט ב-60% עד 2025. כדי למלא את החסר רוזנר מציין 4 סוגי דלקים חלופיים הנמצאים בבחינה: גז טבעי דחוס וחשמל (שיישאו במרבית העול), מתנול ודלק ביולוגי. "ביכולתם של דלקים אלה להפחית באחוזים ניכרים את פליטת המזהמים לאוויר והקרקע." הוא מציין.
כדי לעמוד ביעד אומר רוזנר שבידיו תוכנית מקיפה הכוללת תמיכה פיננסית גם באמצעות המדען הראשי, ותמיכה רגולטורית. "יש כ-100 חברות בישראל הפעילות בתחום מציאת תחלפי נפט ובעתיד יהיו עוד הרבה טכנולוגיות." לדבריו, כבר מ-2015 יחלו לפעול בישראל באופן מורגש, כלי רכב המונעים בדלקים חלופיים.