יונדאי i30 דור ראשון
שוק רכב יד שניה מציע מגוון רחב של אפשרויות. ברבים מהמקרים, המכוניות הטובות והפופולריות של אתמול, ממשיכות להיות טובות דיו גם היום ולספק תמורה מכובדת לרוכשים בעלי תקציב מוגבל. נכון – כל מכונית לגופה, עם היסטוריה ואופי שימוש שונים – אך ישנם כמה דברים בסיסיים שכדאי לבדוק בדגם בו אתם מתעניינים. והפעם: יונדאי i30, דור ראשון, מהשנים 2007-2013 (הוחלפה כאן בתחילת השנה על-ידי הדור החדש).

מה מקבלים?
יונדאי i30 נחתה אצלנו בסוף שנת 2007 בגרסת האצ'בק, וב-2009 הצטרפה גרסת הסטיישן, המכונה יונדאי i30CW. היא הושקה עם שני מנועי בנזין – 1.6 ליטרעם 122 כ"ס ו-2.0 ליטר עם 143 כ"ס. ב-2008 הצטרף מנוע 1.6 ליטר דיזל עם 115 כ"ס, שכמו מנוע הבנזין שודך לתיבה אוטומטית בעלת 4 הילוכים. כל רמות האבזור היו נדיבות ביחס למתחרים. גרסת ה-1.6 ליטר בנזין שווקה בשתי רמות אבזור, מנוע הדיזל חלק את רמת האבזור הנמוכה ומנוע ה-2.0 ליטר זכה לרמת האבזור הגבוהה.
בשנת 2010 נעשתה מתיחת פנים קלה לעיצוב החזית, שינויים קלים בתא הנוסעים ותוספת של גג שמש בכל הגרסאות. ב-2011 הצטרפו להיצע אופציות ידניות, בשתי גרסאות המרכב. למנוע ה-1.6 (6 הילוכים) המוכר הצטרף מנוע 1.4 ליטר, 109 כ"ס, אבל רק עם התיבה הידנית (5 הילוכים).
רכב יד שניה יונדאי
צילום: מנהל

יונדאי i30 נבחנה פעמיים במבחני הריסוק של יורו-NCAP. ב-2007 היא זכתה ל-4 כוכבים ולטענת הבוחנים הייתה קרובה מאוד לכוכב החמישי. שנה לאחר מכן נבחנה שוב, לאחר שעברה שדרוג (לא צויין מה שינו ואין הבדל ויזואלי) וזכתה ב-5 כוכבים, אחרי ששיפרה בעיקר את ההגנה על ילדים וההגנה על רגלי היושבים מלפנים.
לזכותה חשוב לציין שבכל הגרסאות ששווקו יש 6 כריות אוויר ובקרת יציבות – לא עניין מובן מאליו בשנים ההן.

יחי ההבדל
בדור הקודם הייתה ה-i30 לסנונית הראשונה לעידן החדש ביונדאי, העידן בו היא מתמודדת כשווה מול שווים במגרש של הגדולות. ה-i30 תוכננה תוך מחשבה על אירופה, ולכן לא הוצעה גרסת סדאן. למרות היעדר הישבן הבולט החביב על הקהל הישראלי, ה-i30 התברגה בקביעות בצמרת טבלת המכירות בקטגוריה ובכלל.

המראה החיצוני נהנה מפרופורציות נעימות ונאות יותר מכל יונדאי שקדמה לה, אך העיצוב עדיין לא מגובש לחלוטין ונראה כמו ערבוב של כמה מקורות לחיקוי. כניסה לתא הנוסעים מגלה מרווח טוב במושבים הקדמיים, עיצוב נאה לדשבורד ולוח השעונים, אבל התאורה הכחולה עשויה להיות מעט מסנוורת בלילה. ברמת האבזור הבסיסית ההגה מתכוונן רק מעלה ומטה, מה שפוגע בתנוחת הנהיגה. איכות החומרים סבירה וכך גם האבזור, וההרכבה מגלה עמידות. המושב האחורי הוא אחד המרווחים בקטגוריה, עם שפע מקום לברכיים ולראש, ובגרסת הסטיישן המוארכת יש אפילו עוד יותר מרווח רגליים. תא המטען מציע נפח של 340 ליטר מכובדים בהאצ'בק ו-415 ליטר פרקטיים יותר בסטיישן.
רכב יד שניה - יונדאי i30
צילום: מנהל

כל המנועים מרגישים נמרצים ביחס למתחרות, כאשר מנועי הבנזין רועשים תחת עומס וצלילם אינו נעים במיוחד. מנוע הדיזל, למעט בעמידה, שקט יותר מאחיו לוגמי הבנזין ומספק תחושה של קלילות וחוסר מאמץ בזכות יתרון המומנט וזמינות הכוח.
צריכת הדלק ממוצעת לקטגוריית המשפחתיות. ניתן לצפות ל-11-10 ק"מ לליטר בערך בגרסאות הבנזין-אוטומט, ובערך 10% יותר בגרסאות הידניות. גרסת הדיזל חסכונית משמעותית, עם 14-15 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ואף יותר בנהיגה רגועה.

אחת מנקודות התורפה של ה-i30 היא נוחות הנסיעה. היא סובלת ממתלים נוקשים. לא משהו בלתי נסבל אך גם לא נוח במיוחד (בעיקר במושב האחורי). היא מתקשה לספוג בעיקר שיבושים קטנים או חדים, ודווקא עם גלים בכביש מסתדרת יחסית בסדר. למרות המתלים הנוקשים, לא מדובר בבריה ספורטיבית – ההגה החשמלי מנותק והשלדה רבת אחיזה אך לא מאפשרת משחקי מצערת מהנים.

במוסך
יונדאי נתפסת כמותג בעל אמינות טובה, וה-i30 לא מאכזבת. אבל כמו בכל רכב, גם לה יש מחלות ונקודות רגישות. מחלה שכיחה ב-i30 היא רעשים מהמתלים, זה כתוצאה מתושבות של המוט המייצב שנשחקות ודורשות החלפה (1,057 שקלים לקדמי ו-875 שקלים לאחורי). מחלה שכיחה נוספת היא חיישן דוושת בלם שמתקלקל וידליק את נורת ה-ESP בלוח השעונים (88 שקלים, לא כולל עבודה). בתחום הטיפולים כדאי לשים לב שאין רצועת תזמון (טיימינג) אלא שרשרת, שמוחלפת רק לפי הצורך ולא במרווחים קבועים.
יונדאי i30 יד שניה
צילום: מנהל

תא הנוסעים מגלה שרידות. כדאי לבדוק את ציפוי העור להגה (בדגמים בהם הוא קיים) ולוודא שאינו מתקלף. כמו כן, מומלץ לבדוק את הרדיו – הוא עשוי להתקשות להינעל על התחנה המבוקשת. בדקו גם את המזגן – הוא אמור לקרר מצוין. אם לא כך המצב, כנראה שמדובר בתקלה. אחת הבעיות הנפוצות היא דליפה מהמעבה שרגיש לפגיעות והחלפתו יקרה – עלות החלק כ-2,100 שקלים. בדקו גם את מצב הצמיגים הקדמיים, שנוטים להישחק מהר יחסית. עוד בעיה נפוצה יחסית – בלם היד יוצא מכיוון, ולא מחזיק את הרכב בשיפוע – נפתר בקלות במוסך.
בדגמי הדיזל חשוב לבדוק את מצב משאבות הסולר והטורבו היקרות לתיקון. עשן כחול או שחור יכול לרמז על טורבו שהלך לעולמו או בדרך לשם. במצב כזה מומלץ להחליף גם את שסתום ה-EGR.

סיכום
יונדאי i30 אולי לא מרגשת, אבל היא בהחלט משפחתית יעילה, שנותנת תמורה טובה לכסף. היא מעניקה ביצועים טובים, צריכת דלק סבירה, רמת בטיחות טובה, מרווח טוב ואבזור נדיב בכל הגרסאות. רמת האמינות טובה גם היא, משלימה תמונה חיובית, למרות נוחות בינונית ומטה. אולם יחד עם האיכות המשופרת מגיעה גם רמת מחירים גבוהה יותר כמשומשת, שמקבילה לרמת המתחרות היפניות. לבעלי המשפחות נמליץ לבחור בגרסת הסטיישן הפרקטית יותר. למי שמחפש לחסוך בדלק או נוסע הרבה, גרסת הדיזל האוטומטית תהיה בת לוויה מעולה עם אמינות גבוהה וצריכת דלק נמוכה – אבל הן נדירות מאוד.
רכב יד שניה - יונדאי i30 משומשת (2007-2013)
צילום: מנהל