אז זהו, נראה כי סאגת העברת השליטה ביפנאוטו נמצאת בישורת האחרונה. הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופסור דיויד גילה, אישר היום (ד') את המעבר של יפנאוטו, יבואנית סובארו, מידי גד זאבי, לקבוצת סמל"ת, יבואנית יבואנית פיאט, אלפא רומיאו, לנצ'יה אבארט ואיווקו.

ברשות ההגבלים מסבירים כי לאחר שבדקו את מתווה העסקה, אין חשש לפגיעה בתחרותיות בשוק הרכב הישראלי. לטענתם, בעוד שפעילותה של יפנאוטו מתמקדת במכוניות משפחתיות ומכוניות מנהלים, פעילותה של סמל"ת במקטעים אלו הינו זניח.
הממונה על ההגבלים אישר: סובארו יכולה לעבור לסמל
צילום: תומר פדר

מכה ליוקרתו של שר התחבורה
על-פי מבנה העסקה יפנאוטו, שבשליטת גד זאבי, תתמזג לתוך חברה שהוקמה למטרה זו. השותפות בה יהיו סמל"ת שתחזיק ב-95% ממניותיה כשהיתר בידי שמעון ברזילי, הסוכן הירושלמי הוותיק (מאמצע שנות ה-70') והמצליח ביותר שלה. החברה המשותפת תרכוש את יפנאוטו, תכסה את חובות החברה לבעלי האג"ח ולנושים נוספים ולאחר מכן תוכל להפוך לחברה פרטית.
כעת לאחר שהממונה על ההגבלים אמר את דברו, כל שנותר הוא קבלת האישור למתווה מידי פוג'י, יצרנית הרכב היפנית ובעלת הבית של סובארו. זו מצידה צריכה להתחייב על המשך הענקת הזיכיון ל-3 שנים.

אישור הממונה על ההגבלים, מהווה מכה הגונה ליוקרתו של שר התחבורה, ישראל כץ, אשר הביע פומבית את התנגדותו לעסקת הרכישה. בטקס חניכת אולם התצוגה של איילון מוטורס, היבואנית המקבילה של פורד, תקף שר התחבורה את יבואניות הרכב באומרו כי חלקן מתנגדות לרפורמה המוצעת בענף, ופועלות לסיכול פעילותן של יבואניות חדשות. במהלך דבריו אמר השר שהוא עושה הכל כדי למנוע את רכישת יפנאוטו ע"י סמל"ת, וכי משרדו כבר פנה לממונה על ההגבלים העסקיים בשל כך. אבל כאמור, הממונה על ההגבלים ראה את המציאות אחרת.
הממונה על ההגבלים אישר: סובארו יכולה לעבור לסמל
צילום: תומר פדר

אופטימיות זעירה
יפנאוטו נמצאת בקשיים כלכליים כבר תקופה ארוכה עם חובות של כ-190 מליון שקלים. את שנת המס האחרונה היא סיימה עם הכנסות של 316 מיליון שקלים – ירידה של 35% לעומת 2011 – ועם נתח שוק שהגיע לשפל של 0.9% משוק הרכב בישראל, לעומת 1.4% ב-2011. הדו"חות הכספיים האחרונים של יבואנית סובארו, הציגו שיפור מסוים כאשר הפסדיה הסתכמו בכ-2.6 מיליון שקלים, לעומת 9.7 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. לכך תרמו ההחלשות הדרמטית של הין היפני והטבת מס שנזקפה לזכותה.

מצבה הרעועה של יפנאוטו גרר גל של שמועות והודעות בורסאיות (ממי שמחויבת לכך) הנוגעות לרכישת זיכיון המותג כשביניהן גם חברת קרסו (יבואנית רנו, ניסאן ואינפיניטי). אל מצב זה היא הגיעה, בין היתר גם בגלל מבחר דגמים מצומצם בשוק הישראלי, במיוחד לאחר ששיווק המכונית המשפחתית (B3) הופסק בתחילת 2012. מתחילת השנה היא מכרה רק 734 כלי רכב (רובם ככולם, 690 יח', מקטגוריית הפנאי). הרחק משנות הזוהר שלה. אבל השבוע יפנאוטו הציגה בישראל את סובארו אימפרזה החדשה. לדברי אורן חסון, מנכ"ל יפנאוטו, הם מצפים למכור 1,500 מכוניות עד סוף השנה, ולפחות כפול מזה ב-2014.