מרצדס A קלאס, דור שני
אומנם הדור הראשון של מרצדס A קלאס לא ממש הצליח בישראל (בלשון המעטה), והדור השני כלל לא יובא לארץ, אבל לא זה היה המצב באירופה. שם זכתה המכונית הקומפקטית של מרצדס, שהציעה מרווח פנים נדיב בזכות תכנון ייחודי וחכם, להערכה מצד לקוחות עירוניים שרצו מקום ל-4 במימדים מצומצמים. ובכל זאת, בדור השלישי נטשה מרצדס לחלוטין את הגנים של שני הדורות הראשונים, עם המראה המיניוואני והמנוע שהתחבא מתחת לרצפה כפולה. מדוע?

על כך עונה לי הנס שינקה, האחראי לתכנון המכוניות הקומפקטיות במרצדס, במהלך ההשקה של החברה החדשה ביותר במשפחת המכוניות הקומפקטיות של החברה – המרצדס CLA. "קצב המכירות של ה-A הקודמת היה נאה, ובהחלט במספרים שהצדיקו המשך יצור הדגם. אבל הבעיה עם הפלטפורמה הקומפקטית הקודמת הייתה הייחודיות שלה. היא הציעה פתרון חכם מאוד לבעיית המרווח במכונית קצרה, אבל הייתה גם מאוד חד-ממדית. על הפלטפורמה ההיא, עם הרצפה הכפולה שהכתיבה מבנה גבוה, לא היינו יכולים לייצר מכונית כמו ה-CLA. ומבחינה אסטרטגית היינו חייבים להגדיל את היצע הדגמים שמתבסס על הפלטפורמה הקומפקטית (בהמשך נוסיף גם מכונית פתוחה ורכב פנאי קטן) – גם כי תחום הפרמיום-קומפקט הוא תחום צומח וגם כדי לחלק את עלויות הפיתוח על כמה שיותר מכירות. המעבר לפלטפורמה החדשה גם פוטר אותנו מעניין פיתוח המנועים השוכבים שדרשה הפלטפורמה הקודמת".
מרצדס A קלאס: כי לפעמים עדיף פתרון פחות חכם
צילום: מנהל
מרצדס A קלאס החדשה

אם תרצו, יש כאן הוכחה נוספת לכך שבעידן היצור ההמוני והמרוץ אחר חסכון של כל אגורה בעלויות היצור והפיתוח, אין לפתרונות מקוריים ויוצאי דופן מקום. כי גם אם הם מציעים פתרון עדיף, אין להם סיכוי מול הוורסטיליות של הפתרון הפחות ממוקד ויעודי.