פורשה פאנאמרה 2013
מצד אחד, קשה לנו לעכל את הנפח שפורשה העניקה בהודעה לעיתונות לנושא ממעל – גרסת הפלאג-אין לדור החדש של הפאנאמרה. מצד שני, זה לא חדש שכל יצרניות הרכב, מטויוטה עד פרארי, עוסקות בטכנולוגיות ירוקות, נקיות וחסכוניות. ועכשיו, דמיינו את עצמכם – עשירי הכפר – מחברים את הפורשה שלכם לשקע החשמל. זה לא מסתדר, לא לנו וכנראה שגם לא לכם, אבל זה רבותי העתיד. והוא הרבה פחות גרוע מאיך שזה נשמע.
פורשה מגדירה את הפאנאמרה החדשה כ"דור חדש" עבורה. אבל סך השינויים שנעשו במכונית (הכוללים עדכון קוסמטי קליל, החלפת מנוע והוספת גרסה מאורכת וגרסת פלאג-אין), פלוס העובדה כי הדור "הראשון" רק הוצג ב-2009, רומזים שמדובר יותר במתיחת פנים מאשר רכב חדש. כלפי חוץ, קשה לומר שההבדלים משמעותיים. הפנסים עודכנו וכן הפגוש, וכך גם המצב בזנב. קצת קשה לראות מהתמונות (תיאלצו לחכות שתהיה לכם אחת כזו), אבל כעת נוספה גם גרסה בעלת בסיס גלגלים מוארך ב-15 ס"מ שתיקרא Executive ותוצע בגרסאות הטורבו וה-4S. תוספת הסנטימטרים מיועדת ליושבים מאחור ומגיעה גם עם רשימת אבזור מכובדת.
לחסכון נולדה: פורשה פאנאמרה וחצי
צילום: מנהל

כל זה טוב ויפה, אבל גולת הכותרת האמיתית נמצאת בהנעה. לפני כשנתיים הציגה פורשה את גרסת הכלאיים הראשונה של הפאנאמרה, שנקראת S-הייבריד. כעת היא מציגה את ה-S E-הייבריד – מהדורה משודרגת של הנעת הכלאיים. מנוע העזר החשמלי קיבל תוספת כוח והוא מייצר כעת 95 כ"ס (לעומת 47 עד כה). הוא משודך, כך נראה, לאותו מנוע V6 שהיה גם בדור הקודם, המספק 333 כ"ס לבדו. מערך הסוללות, שהיה עשוי מניקל-מטאל בעבר, עשוי כעת מליתיום-יון והוא קל ויעיל יותר. הוא גם מספק למעלה מפי 5 מהאנרגיה עם 9.4 קילוואט-שעה. המערכת מאפשרת נסיעה בכוח החשמל בלבד למרחק של כ-36 ק"מ (פחות, או יותר, או הרבה פחות – תלוי בסגנון הנהיגה). ובמהירות של עד 135 קמ"ש. ואם תחברו אותה לחשמל, היא תיטען ב-4 שעות.

הביצועים בהיברידית החדשה נעמדים על 5.5 שניות ל-100 קמ"ש (קיצוץ של כחצי שנייה) ומהירות מירבית של 270 קמ"ש. אבל המספר החשוב באמת פה הוא 32 – קילומטרים לליטר בממוצע. נתון מרשים ביותר, בטח ביחס למכוניות מסוג זה, בטח בשביל פורשה. אז מה אם התקן שמודד צריכת דלק מתבסס על נסיעה של פחות מ-20 דקות.
לחסכון נולדה: פורשה פאנאמרה וחצי
צילום: מנהל

אי-שם במעמקי הפרסום שוכנת לה כותרת נוספת, בצורת מנוע V6 כפול-מגדשים חדש. זה, בנפח 3.0 ליטר, יחליף את מנוע ה-V8 בנפח 4.8 ליטר שהיה בפאנאמרה S ובפאנאמרה 4S. הוא מספק 420 כ"ס (20 סוסים יותר מבעבר) ו-53 קג"מ ב-1,750-5,500 סל"ד. כן, גם פורשה יודעת שמנועים קטנים ומוגדשים זה משהו שתופס. זה גם חסכוני יותר, בכ-18%, עם 11.2 ק"מ לליטר. הביצועים עומדים על 4.8 שניות ל-100 קמ"ש ב-4S.
בתחילת 2014 תציג פורשה גם גרסת דיזל מעודכנת עם מנוע חדש שיספק 300 כ"ס. בהמשך יוצגו גם גרסאות טורבו S ("רגילה" ומוארכת) עם תוספת ניצוץ וספורטיביות.

פורשה פאנאמרה המחודשת תוצג החודש בתערוכת שנחאי.