רנו לטיטוד
סמנכ"ל השיווק של קרסו (שמונה לסמנכ"ל המסחר), יבואנית רנו וניסאן, מסביר לנו כיצד נולדה מהפכת הדיזל של רנו, ומספר על התסכול ממהלכי המחוקק בתחום. בדרך הוא שופך אור על הצד האמריקני של ניסאן והחשמלי של רנו, ומבטיח לפרוץ דרך גם לטוויזי.

בתקופה האחרונה רנו הייתה חלוצה במספר תחומים כמו סופרמיני ידנית ומשפחתית דיזל במחירים מושכים. מהיכן זה בא?
"אומרים שהכורח מייצר את המציאות, אז אני חושב שזה שילוב בין הרצון שלנו לחדש יחד עם המצב בשוק. הבנו ששוק הרכב המקומי הולך להשתנות עם כניסה של דגמים מודרניים כמו ה-i35 והפוקוס החדשה. ציפינו שהם יכבשו נתח שוק גדול וחשבנו שהתשובה שלנו יכולה לבוא דווקא מהצד של הדיזל. זה רכב שמכיל את היתרונות של הפלואנס עם הגודל והמרחב ומפצה על חסרונות מנוע הבנזין שלנו עם כוח וצריכת דלק. למעשה מבחינתנו הוא נכנס לנעלי גרסת הבנזין והיום 40% מרוכשי גרסת הדיזל הם לקוחות פרטיים".

זה היה רעיון שלכם?
"זה נולד מסיעור מוחות עם היצרנית. ניסינו לחשוב איך מייצרים הזדמנויות מהקיים ואיך פותרים את בעיית הפלואנס בנזין שכוח המשיכה שלה ירד".

ואיך הצלחתם לייצר מחיר כה מושך לגרסת הדיזל כאשר אצל כולם זה מאוד יקר?
"בעזרת הרבה עבודה של שכנוע היצרנית ואמונה בשינוי שאנחנו יכולים לייצר בתפיסת הקהל ולכן להביא לכמויות. רנו הרי ידועה באיכות מנועי הדיזל שלה".
ראיון עם אבי קנת:
צילום: מנהל
רנו קליאו החדשה

הפכתם למובילים בתחום הדיזל. מה דעתך על מצב הדיזל בארץ?
"היחס לדיזל בארץ אינו הוגן. לא הגיוני שבאירופה הוא זוכה להצלחה כה גדולה ובארץ הוא מופלה לרעה וזה עוד יחריף כאשר תוכניות לשינוי המיסוי הירוק יתממשו. אין ויכוח לגבי הכוח, הנוחות, צריכת הדלק המדהימה ונתוני ה-C02 שלו. באירופה הוא נחשב ירוק ואני חושב שזה פספוס של מדינת ישראל. אם היינו מעבירים את צי הרכב לדיזל הינו יכולים לחסוך כ-30% ברכישת הדלקים של המדינה. כל הזמן מחפשים הזדמנויות לחסוך וכאן זה ברור. ואחרי שהוכחנו שניתן לשנות את הטעם הישראלי אני מרגיש מאוד מתוסכל".

האם אתם נלחמים על כך?
"בפירוש! ולא נוותר על כך בקלות. אנחנו מנסים לשכנע ואם יהיה צורך אולי נלך לערכאות משפטיות. גם היצרניות בחו"ל מביטות על זה בעין מאוד ביקורתית. מבחינתן ברגע שיש רפורמה לא הגיוני שתוך שנתיים ישנו את התנאים".

אתה מדבר על חיסכון. האם בתקופה כזו לא כדאי להביא את דאצ'יה?
"דאצ'יה זה מן סוג של 'כן ולא', של ניסיונות שאחד מהם מאוד הצליח עם הלוגאן האוטומטית. זה הוכיח לנו שרכב בסיסי, אמין ולא מתוחכם יכול להצליח אם הוא ממוצב ככזה. אנחנו כרגע בתהליך של מחשבה על כל הנושא של דאצ'יה. איך לטפל בו בעתיד".

האם זה שזיגזגתם עם המותג הזה, הזיק לו?
"אני לא בטוח שעשינו טוב למותג, ואני בפירוש חושב שצריך להחליט על כיוון ארוך טווח בישראל".
אתם תשיקו בקרוב את הקליאו החדשה. האם נראה יורשת לגרסה הידנית הזולה?
"על פניו זה נראה מוצר מצוין עם עיצוב נהדר ועם הרבה מה להציע. החוליה האחרונה בפאזל היא המחיר ונקווה שנצליח למצב את הקליאו החדשה במקום מושך".

הייתם ראשונים עם ניסאן לאשרר ייבוא יפניות אמריקניות. אבל לא קרה עם זה כלום?
"צריך קצת סבלנות. הנושא התעכב בגלל משא ומתן עם היצרנית אבל העיקרון הוא מה שהיה חשוב כל כך. אבל בקרוב תראו את תוצאות המהלך כאשר בשלב הראשון תגיע אלינו המקסימה. היא תהיה החלוצה. הצד האמריקני יכול להפוך לדבר מאוד משמעותי עבורנו".

התחלתם להביא את הלטיטוד הגדולה, תחום בו לא הצלחתם בעבר עם רנו. מדוע?
"קשה לי להגיד למה לא הצלחנו בעבר כי לא הייתי כאן. אבל אני יכול להגיד למה יש לנו סיכוי להצליח הפעם. ראשית כי אנחנו מדברים על גרסת דיזל ובתחום הזה חסר מוצר עם מנוע דיזל איכותי שאינו יקר. ואני אופטימי גם כי ראיתי את המוצר. אנחנו חושבים שהלטיטוד מאוד מתאימה לארץ".
ראיון עם אבי קנת:
צילום: מנהל

האם אין לכם בעיית תדמית כשמדובר במכוניות גדולות?
"רנו נאבקה שנים בבעיית תדמית והצליחה במאמץ רב לשנות אותה. אנחנו לא בסוף הדרך ועדיין סובלים מהעבר, אבל אנחנו בכיוון הנכון. רנו וניסאן קרובות היום יותר מתמיד באמינות וגם ב"אפטרסייל" אנחנו רואים ששביעות הרצון משתפרת. רנו היום אינה דומה למה שהייתה בעבר".

אז איך אתה מסביר את העובדה שהספורטיביות של רנו זוכות לביקורות טובות אך לא להצלחה כמו שיש למתחרות מקבוצת פולקסווגן?
"יש לי חדשות בשבילכם. בשנה האחרונה שילשנו את מכירות דגמי הספורט. לא הקדשנו לכך מספיק זמן בעבר ואולי גם לא כיום, אבל כנראה שהמוצר עושה את העבודה. אבל אנחנו עוד לא שם, וגם אם זה לא ממש מוצר חופף לפולקסווגן, יש לנו בהחלט לאן לשאוף".

מה השאיפות שלכם בצד החשמלי של רנו?
"אנחנו רוצים להתקדם עם רנו בתחום החשמלי וכרגע מדובר בשלושה דגמים: קנגו, טוויזי וזואי (על התרשמותינו מהקנגו החשמלית לחצו כאן ואילו לגבי הטוויזי לחצו כאן). אם זה טוב לאפיפיור (הקנגו א.ש.) אז למה לא לרוב? יש כאן עדיין בעיות טכניות של התאמה לאקלים החם ויש בעיות מסחריות כי המחירים עדיין מאוד יקרים. זה עדיין לא מיועד למאסות, אבל אני מעריך שבמהלך השנה נתחיל לראות התקדמות".

ומה קורה עם הטוויזי?
"היא נמצאת בתוך תהליך בדיקות של משרד התחבורה. היא שייכת לקטגוריה של אופנוע עם ארבעה גלגלים שבארץ אינה קיימת. כרגע אנחנו בהליך של אשרור כמה כלים בארץ והכוונה היא שבשלב מאוחר יותר משרד התחבורה יגדיר קטגוריה כזו. זו תהיה עוד פריצת דרך שלנו".

האם אתם רואים בבטר פלייס שותפים או מתחרים?
"הם בעיקר שותפים, אבל גם ניסאן ורנו מתחרות. מותר להתחרות בתוך המשפחה כל זמן שעושים זאת בהוגנות ושקיפות. ואנחנו בפירוש יכולים להיעזר בהם".

יש תחושה של חוסר עקביות במהלכים של קרסו. הרגשה שאתם מנצלים הזדמנויות אבל לא פועלים מתוך מדיניות עם עומק?
"יש בזה משהו, אבל ניצול הזדמנויות אינו דבר רע. לפעמים זה נכון לעשות זאת כלכלית ועסקית. מה שחסר לנו באמת זו אסטרטגיה ארוכת טווח ולמעשה בימים אלה אנחנו בעיצומו של מהלך מקיף בכל רובדי החברה ובסיוע חברת ייעוץ חיצונית, כאשר המטרה היא לגבש אסטרטגיה ארוכת טווח. גם היצרנית מעורבת בכך".