יצאנו לאירוע, שתינו כל אחד כהרגלו והתיישבנו במושב הנהג. התחלנו בנסיעה לכיוון מבצרנו ואופס – "התמזל מזלנו" ונעצרנו במחסום משטרתי של משטרת התנועה. שוטר/ת, מתנדב/ת, מגיעים לעברנו ומיד אנו מבינים שרצונם לבדוק אם נמשיך ונחזיק ברישיון המיוחל בשנתיים הקרובות. זהו כידוע, עונש המינימום בחוק על המורשע בנהיגה בשכרות. יש לנו כרגע מספר שניות לקבל החלטה עם עצמנו – מה לעשות, כיצד לנהוג, מה לומר לשוטר? שניות קריטיות עבורנו.

השוטר מבקש מאיתנו לצאת מרכבנו ומיד מתחיל תהליך בדיקת השכרות. ההליך עצמו כולל מספר בדיקות אשר לכל אחת חשיבות קריטית בניהול המשפט עצמו. כמובן הבדיקה החשובה מכל היא בדיקת הינשוף. מכשיר זה בודק את רמת האלכוהול בגופנו.

האם כדאי לבצע את הבדיקה שיכולה להצביע על כך שאנחנו "שיכורים", ובאיזה מידת שיכרות, או לחילופין לסרב לבדיקה – ואז בעצם השוטר ו/או בית משפט לא ידעו לעולם האם אכן היינו שיכורים?
התשובה שלי היא חד-משמעית – בצעו את הבדיקה, ולעולם אל תסרבו לבצע אותה. זו מסקנתי לאור ניסיוני רב השנים כתובע משטרתי, כסנגור המתמחה בסוגיה זו והסיפורים הרבים שאני שומע מדי יום כעמדת בית המשפט.
כעת כשאנו יודעים את התשובה לשאלה, ננסה בקצרה להבין גם מדוע.

• האלכוהול משפיע אחרת על כל אחד מאיתנו ועל כן תמיד ישנה אפשרות שבבדיקת הינשוף תצאו "לא שיכורים".
• גם אם ביצעתם את בדיקת הינשוף וגם אם המכשיר הראה שאתם אכן שתויים, ישנן רמות של שיכרות בעלות השפעה ישירה על גובה העונש. על כן, במקרים רבים ובעבודה נכונה הפסילה יכולה להיות מינימאלית ביותר – גם אם נמצאתם שיכורים בבדיקה.
• בעת בדיקת הינשוף, על השוטר לבצע פעולות רבות. מניסיוני, לעתים תכופות ישנן תקלות משפטיות לא מעטות בתהליך. במידה ותקלות אלו תימצאנה על ידי עורך הדין המתכונן למשפט, הן עשויות להיות בעלות השפעה על העונש ועל כן גם במקרים אלו ייתכן והעונש יהיה נמוך משחשבתם.
• על פי חוק, בית המשפט לוקח בחשבון כי מי שסירב לבדיקת שכרות יחשב כשיכור, והענישה תמיד תהיה הרבה יותר גבוהה ומחמירה.
• כשאתם מסרבים לבדיקה, השוטר עושה ויעשה הכל על-מנת לגרום לכם להבין שלא כדאי לסרב לבדיקה – עוד סיבה לבצע את הבדיקה.

לסיכום, המסקנה המתבקשת והנכונה פרקטית ומשפטית – יש לבצע את הבדיקה ולא לסרב לה.

בתקופה הקרובה אמשיך לכתוב ולעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות בזמן הנכון ואף תקבלו ממני טיפים רבים למזער את הנזק במידה ואכן נתפסתם. וכמובן שאין עצה טובה יותר מאשר לא לשתות ולנהוג.

כתבה זו נכתבה על-ידי עו"ד אודי חגי, אשר שימש כתובע משטרתי במשך שנים רבות. כיום שותף ובעלים במשרד עורכי דין לתעבורה 'חגי קפולסקי לוי'.