יונדאי. יצרנית הרכב הגדולה בישראל גם בשנת 2012מסירות רכב חדש צנחו בחודש דצמבר החולף ב-24%, וחתמו את שנת 2012 כולה בירידה של כ-9%. מלכתחילה, ההערכות ל-2012 לא היו גבוהות כשרוב היבואניות דיברו על היקף שוק של 190-200 אלף כלי רכב. חברות הליסינג היו אופטימיים עוד פחות וציפו לירידה לאזור ה-170,000 כלי רכב. אבל ככל ש-2012 התקרבה לסופה, כך ההערכות השתנו לטובה.
מה חופנת בתוכה שנת 2013? להערכת בכירי הענף תישמר אותה רמה של מכירת מכוניות חדשות. להערכת גיל אגמון, מנכ"ל דלק מוטורס, שוק הרכב המקומי יהיה הרבה יותר רגוע וללא אותה כמות מבצעים מטורפת ומכוניות עם "אפס קילומטרים" שנמכרו על ידי חברות הליסינג.

הצבע האדום שולט בטבלה
בסך הכל נמסרו בישראל 10,674 מכוניות חדשות בדצמבר, מה שהביא לנתון של 204,968 במהלך השנה כולה. זאת בהשוואה למעט מעל 226,000 יחידות בשנת 2011. בפסגת הטבלה נמצאת כמובן, יונדאי שמסרה כמות פנטסטית של כלי רכב – 31,525 יחידות. זו אולי ירידה של כ-5% ביחס לנתוני 2011, אולם עדיין מדובר בירידה קטנה יותר מזו של השוק כולו. במקום השני נמצא את פורד, שהיא גם בעלת הזינוק הגבוה ביותר במסירות – 83%. אגב, שימו לב לפער בין המקום הראשון למקום השני – למעלה מ-10,000 יחידות. למקום השלישי, ובהפרש זעום של 101 כלי רכב, מתברגת טויוטה שגם סיימה את השנה בעליה קלה של אחוז בודד.
צילום: מנהל
קיה פיקנטו, מובילת סגמנט המיני

אין ספק, הצבע האדום שולט בטבלה, אבל פה ושם יש הבלחות. את פורד וטויוטה כבר ציינו כשאליהן מצטרפים עוד מספר מותגים. קבוצת קרייזלר (הכוללת גם את ג'יפ ודודג') הרושמת עלייה של 39% בין היתר בזכות מכירות ערות של הגרנד צ'רוקי; סיאט, שצמחה ב-33% לעומת שנה שעברה. זו למעשה שנה רביעית ברציפות בה סיאט גדלה וגם הפעם התודות מגיעות לאיביזה כשהשנה גם מתחברת התקומה של התיבה הידנית. מעניין אם מכירות סיאט מי או הטולדו בסוף שנה זו, יאפילו על אלה של האיביזה, אבל ללא ספק היצרנית צפויה להציג גידול מרשים עוד יותר ב-2013; קיה שמציגה גידול של 23% בזכות הריו והפיקנטו וזאת על אף שמזה שלושה חודשים היא ללא הסיד (שתגיע בשבועות הקרובים) והפורטה נמצאת בישורת האחרונה כשמחליפתה צפויה לנחות אצלנו עד סוף הרבעון הראשון; סקודה אשר קובעת לעצמה שיא מכירות חדש ומתברגת במקום ה-5 בדירוג המותגים. למרות השוק שנחלש, סקודה הצליחה להציג צמיחה עם כל אחד מהדגמים.

אבל הסיפור כאן הוא הירידות ובהן מיצובישי שממשיכה להידרדר (63%-) וזאת למרות שהלאנסר בנסיקה; מאזדה (48%-) אשר מתקשה לשחזר את ימיה כקדם בין היתר בשל ההמתנה למאזדה 3 הבאה שצפויה להגיע אלינו הקיץ; סובארו שממשיכה להתרסק (46%-) בין היתר בשל העיכוב בהגעת האימפרזה החדשה ותוכניות גד זאבי למכור את זיכיון היבוא למותג; ושברולט (43%-) שמאבד את מקומה בין היתר כיוון שאינה מצליחה להרים את מכירות הסוניק.
צילום: מנהל
אודי, מוביל סגמנט היוקרה

יוקרה: אודי מלכת המכירות גם השנה
בין מותגי היוקרה, אודי רושמת את מספר המסירות הגבוה ביותר ושומרת על מקומה בפסגה שנה שנייה ברציפות. 1,941 יחידות מדגמי היצרנית השונים נמסרו ללקוחות, גידול של 11% לעומת נתוני 2011. אחריה ב.מ.וו ומיני עם 1,679 יחידות (36%+) – העלייה הגדולה ביותר מבין סגמנט היוקרה. אגב, גם אם נחסיר את 392 היחידות הנזקפות למותג מיני, ב.מ.וו עדיין מציגה עלייה לעומת נתוני השנה שעברה ועדיין שומרת המדרגה השנייה בפודיום לפני מרצדס (שסגרה את השלישייה גם בשנה שעברה). מעניין לציין כי מבין כל יצרניות היוקרה וסמי-יוקרה, רק השלישייה הגרמנית, לקסוס ולנד רובר רושמות עליות. ביואיק היא זו שרושמת את הירידה החזקה ביותר (44%-) בין היתר היות והמותג נשען על דגם בודד ובהמתנה לשני דגמים חדשים (וראנו וריגל) המבוששים לבוא; וולוו (29%-) שנמצאת ללא היצע דגמי כניסה למותג כמו ה-C30 וה-S40; ואלפא רומיאו (25%-) שחווה שנה קשה ללא משפחתית גדולה.
מסירות 2012*:
צילום: מנהל
* על פי נתוני איגוד יבואני הרכב