תאונה זה לא משהו שאנשים נורמטיבים עושים אחרי תכנון מעמיק, זה קורה כמעט תמיד בהפתעה מוחלטת, ובהרבה דרכים שונות. בגלל זה קשה מאוד לקבוע מהי רמת הבטיחות של מכונית מסוימת, כי לכל תאונה מאפיינים שונים ונקודות פגיעה שונות. אך כדי שבכל זאת תהיה דרך לדעת איזו מכונית תשמור יותר על נוסעיה, נבחרו מספר מבחנים שונים שיקבעו זאת. כדי לעזור לאלה שרק עכשיו התחילו להתעניין גם בעניין, נתחיל בהסבר קטן.

אקטיבי או פסיבי
נושא הבטיחות בכלי רכב מחולק לשני גורמים: בטיחות אקטיבית ובטיחות פאסיבית.
בטיחות אקטיבית היא היכולת של המכונית לעזור לנהג להימנע מתאונה. החל משנת 2010, למשל, כל מכונית שאיננה רכב מסחרי בארץ מחוייבת להימכר עם בקרת יציבות. ישנן הרבה מערכות נוספות המסייעות לשיפור הבטיחות האקטיבית כמו זיהוי סטייה מנתיב, בקרת שיוט אקטיבית ועוד, אך מערכות אלה קיימות לרוב רק במכוניות יוקרתיות.

בטיחות פסיבית היא היכולת של גוף המכונית להגן על הנוסעים בזמן התאונה. נושא זה הוא קשה יותר לביצוע מכיוון שאף לקוח לא ירצה לרכוש מכונית משפחתית משוריינת במשקל 3 טון שתשמור על נוסעיה בצורה מושלמת אבל תכשל בכל השאר התחומים. לכן, קיים צורך לפשרה בין משקל המכונית, צריכת הדלק שלה, רמת הבטיחות שלה והכי חשוב – המחיר שלה. מכיוון שרובכם לא יכול לגשת לסוכנות הקרובה ולרכוש מכונית משוריינת, אז האפשרות השנייה למדידת רמת הבטיחות היא מבחני הריסוק.
וולוו V40. ככה זה צריך להיראות

ישנם מספר תקנים למדידת תוצאות מבחן הריסוק, והתקן המקובל אצלנו הוא זה האירופאי, שנקרא יורו NCAP. לאמריקה יש גופים מוכרים משלה המבצעים מבחני ריסוק – ה-NHTSA וה-IIHS – הרלוונטיים יותר למכוניות בתקינה אמריקנית. כל גוף מרסק את המכוניות בצורות מעט שונות (פגיעות צד, פגיעות חזיתיות, זוויות ומהירויות שונות וכו') ומחלק ציונים על יכולת המכונית להגן על נוסעיה לפי פרמטרים שונים, שנקבעים לפי נתונים סטטיסטיים.

כל פיזיקאי מתחיל יודע שעוצמת הפגיעה היא מהירות המכונית בעת הפגיעה כפול משקלה. מהירות הפגיעה שווה בכל מבחן של כל קטגוריה, ולכן התוצאות הן עבור כל קטגוריית משקל. כך שמכונית עם 5 כוכבים מקטגוריית המיני, תהיה פחות בטיחותית ממכונית בקטגוריית המנהלים עם אותו הציון.

את החלוקה אצלנו נעשה לפי הקטגוריות הנפוצות בארץ. חשוב לציין שכיום, עם העלייה המשמעותית במודעות, כמעט כל המכוניות החדשות מציגות רמת בטיחות טובה עד מצוינת. כמו כן, המבחנים ושיטת הניקוד משתנים מעת לעת, ואיתם גם התוצאות והכוכבים בהם זוכות המכוניות. ברבים מהמקרים שנציין בפניכם לא מדובר במכוניות עם רמת בטיחות נמוכה במיוחד – אלא נמוכה (גם אם בקצת), מהסטנדרט המקובל אצל המתחרות. כמו כן, כללנו רק מכוניות המשווקות כיום, שכן המצב בקרב דגמים מעט יותר מיושנים גרוע בהרבה – אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת.

1. מיני: סוזוקי אלטו
הקטנה של סוזוקי, שמגיעה אלינו מהודו, פרצה דרך חדשה בארץ עם המחיר הנמוך ביותר למכונית חדשה, ותיבה ידנית (כזאת שעד לפני 4 שנים לא הייתם קונים). אך רמת הבטיחות שלה היא כרגע הנמוכה ביותר בין מתחרותיה, כשהיא זכאית רק ל-3 כוכבים במבחן הריסוק. לאחרונה הוחמר התקן וגם השלישייה – טויוטה אייגו, פיג'ו 107 וסיטרואן C1 – קיבלה ציון של 3 כוכבים לדגמים של לאחר מתיחת הפנים, אך בשקלול מעמיק של הנקודות, האלטו היא עדיין המכונית הכי פחות בטיחותית בקטגוריה. בקרוב צפויה להגיע לארץ גרסה מחודשת של האלטו עם מנוע חדש, אך לא בטוח שזה ישפר את רמת הבטיחות שלה.

2. סופרמיני: סקודה פאביה
הפאביה הוצגה בשנת 1999, כאשר הדגם המחודש שהוצג בשנת 2007 עושה שימוש באותה שלדה של הדגם הקודם, מה שהופך אותה במובן מסוים לסופרמיני הכי ישנה, ובהפרש ניכר. חשיבות נושא הבטיחות עלתה מאוד בשנים האחרונות, ולכן הפאביה נשארה קצת מאחור עם ציון של 4 כוכבים, וגם אלו הושגו במבחן ישן יותר, עם ניקוד מקל יותר.

3. משפחתיות קומפקטיות: רנו פלואנס Z.E
מאחר וגרסתה הרגילה (והלא-חשמלית) של הפלואנס לא מיועדת לשווקים באירופה, היא מעולם לא נבחנה ביורו NCAP. הפלואנס Z.E החשמלית, לעומת זאת, כן מיועדת ליבשת הישנה ולכן היא נבחנה וקיבלה ציון נמוך יחסית של 4 כוכבי ריסוק.

4. משפחתיות גדולות: סובארו B4
זה כבר באמת כניסה לפרטים הקטנים מכיוון שכיום, לכל החברות בקטגוריית המשפחתיות הגדולות, כמו גם לסובארו B4, יש 5 כוכבי ריסוק. כשמשווים את המספרים, מסיקים של-B4 הציון הנמוך ביותר בהגנה על מבוגרים (79%), ובהגנה על ילדים (73%). לשם השוואה, למכוניות הכי בטיחותיות יש ציון של מעל ל-90% בהגנה על מבוגרים, ומעל ל-80% בהגנה על ילדים. קשה לומר מה המשמעות המדויקת של ההפרשים בכביש, אך לפחות על הנייר יהיו המכוניות האחרות בקטגוריה בטיחותיות יותר – דבר שלא הופך את ה-B4 ללא בטיחותית.

5. רכבי פנאי/שטח: ג'יפ קומפאס
אפשר אולי להכתיר את הקומפאס כבושה הגדולה ביותר, ציון ריסוק של 2 כוכבים ברכב חדש ומודרני הוא לא פחות ממביש. הסיבה לכך היא שלמרות מתיחת הפנים המקיפה לה זכה ב-2011, עדיין מדובר ברכב ותיק. חשוב לציין שגם ג'יפ פטריוט עושה שימוש באותה פלטפורמה, אך הוא לא נבחן במבחן ריסוק ולכן אין לגביו תוצאות חד משמעיות.

6. מיניוואן: קיה קארנס
לפני שנספר לכם על הבטיחות בקארנס, נציין שדור חדש כבר הוצג, והוא צפוי להגיע לארץ בחודשים הקרובים. הדור הנוכחי הוצג כבר בשנת 2006 וקיבל את הציון הפחות מרשים מבין המיניוואנים – 4 כוכבים. כל שאר המיניוואנים בארץ הם בעלי 5 כוכבי ריסוק.

7. סאלון: יגואר XF
בעולם שבו 5 כוכבי בטיחות זה הסטנדרט המתבקש בכל הקטגוריות, ניתן לצפות ממכוניות הסאלון היוקרתיות, שעולות מאות אלפי שקלים, שיעמדו בסטנדרטים ואף מעבר לכך. לכן, ציון של 4 כוכבים במבחן ריסוק למכונית שמחירה ההתחלתי הוא 389,000 שקלים נחשב נמוך. מיותר לציין שלכל המתחרות בקטגוריה יש ציון של 5 כוכבים (פרט ללקסוס GS החדשה, שטרם נבחנה).

8. המספר הנוסף: כלי רכב מסחריים
מקובל כיום לומר שציון סביר במבחני הריסוק מוגדר כ-4 כוכבים ומעלה. בסדרת המבחנים האחרונה שערך היורו NCAP נבחנו גם כלי רכב מסחריים – כאלה שנעשה בהם שימוש גם כמובילי נוסעים – וכמעט כולם זכו לציונים של 3 כוכבים ומטה, פרט לפורד טנזיט החדש שאמור להגיע לארץ רק לקראת סוף השנה, ולפולקסווגן טרנספורטר, שקיבל 4 כוכבים במבחן עם תקנים ישנים יותר. זו נקודה למחשבה לאלה שמחפשים את דרך ההובלה הזולה ביותר למשפחתם.