אחד הדיונים היותר מעניינים בוועידת פסגת הרכב הישראלית 2012 שנערכה בחסות 'אוטו', נסב סביב מצב מנועי הדיזל בישראל בעקבות המיסוי הירוק.

"ישראל מעולם לא הייתה מדינת דיזל, אבל נמכרו כאן לא מעט מכוניות כאלה בייחוד כלי עבודה." הסביר אבי צור מנכ"ל צ'מפיון מוטורס, יבואנית קונצרן פולקסווגן שלה דגמים רבים עם מנועי דיזל. "אין ספק שהמס הירוק לא היטיב עם מנועים אלה והמס הבא רק ירע את המצב". צור שספר שבמדינות מסוימות באירופה מגיע הדיזל לנתח של כ-70% טען שייקור מנוע זה פגע בשכבות החלשות. "יש פלחים שונים של כלי עבודה בארץ שתמיד זקוקים לכלי דיזל והם נפגעו. מדובר כאן דווקא בשכבות אוכלוסיה חלשות שבפירוש נפגעות מהייקור. ויש כאן עוול כי הטכנולוגיה הזו חזקה ונקייה. אני חושב שתהליך שעשה טוב במקומות אחרים פגע בשכבות מסוימות שעבורם הדיזל הוא מאוד חשוב".

האם הדיזל באמת מזהם?
"התשובה לשאלה מה מזהם יותר, דיזל או בנזין היא עניין של טעם" הסביר פרופסור ערן שר מאוניברסיטת באר שבע והטכניון שהשתתף בדיון "אני מצפה שהמחוקק יבחין בין C02 לבין NOX שהרי גם הנהג לא יודע איזה חלקיקים עדיף לו לנשום". שר מנסה לפתור את העימות דרך תקינת יורו 6 שתיכנס לתוקף ב-2014, שקרבה אלינו בצעדי ענק. "יורו 6 מרשה למנוע בנזין לפלוט עד גרם C02 אחד לכל ק"מ ולדיזל עד חצי גרם לק"מ. בתחום ה-NOX התקן מתיר למנועי דיזל לפלוט מעט יותר. ההבדל המשמעותי נמצא בתחום פליטת החלקיקים. חלקיקים גדולים אנו מזהים כעשן וקטנים אנחנו לא מזהים. עד יורו 5 המחוקק האירופאי התעלם מהחלקיקים הקטנים, אבל ביורו 6 הגיעה התובנה שדווקא חלקיקים אלה הם המזיקים יותר לבריאות. הם שוקעים לאט יותר, נכנסים עמוק לריאות וסופחים רעלים. והחלקיקים הקטנים הם מילת הקסם ביורו 6 ואלה דווקא נפלטים יותר ממנועי בנזין מאשר ממנועי דיזל". לפי שר מכניסת יורו 6 יהיו חייבים לתת משקל גדול יותר לדיזל בשוק הרכב המקומי.

בועז סופר, האיש שנחשב לאבי המס הירוק, מסתכל על תחום הדיזל באופן שונה ולטענתו החיבה האירופאית לדיזל נובעת משיקולים שלא צריכים לעניין אותנו. "הסיפור של אירופה שונה משאר העולם". הוא מסביר "אירופאים מכוונים רק ל-C02 נמוך וזו הדרך שלהם להילחם ביבוא מיפן וקוריאה ולייצר חסמים שאינם דרך מיסוי. הם מתמקדים בתחום הדיזל וה-C02 בו המזרח חלש. אבל האם משהו חושב שמשרד האוצר צריך להעדיף את בריאות העולם על פני זו של תושבי הארץ".
בכל מקרה סופר מבטיח שנוסחת המיסוי הירוק תדע לאזן את מצב הדיזל כשתיכנס לתוקף תקינת יורו 6. וזה כאמור לא ייקח עוד זמן רב.
* יזמו והפיקו את כנס ועידת פסגת הרכב:מידע כנסים