פולקסווגן ג'טה 1.2 ליטר
עקב אילוצי ייצור ואספקה, הושקה פולקסווגן ג'טה בארץ בסוף השנה שעברה בלי גרסה "סטנדרטית", אלא רק עם מנוע 1.4 ליטר, 122 כ"ס, ומחיר שהציב אותה מעל הגרסאות החזקות והמאובזרות של המתחרות. עכשיו הגיע הזמן להיכרות עם גרסת הבסיס של הג'טה, זו שאמורה להילחם פנים אל פנים בזירה הקשוחה והגדולה ביותר בשוק הרכב הישראלי, ובעיקר בשוק המוסדי – ה-1.2 ליטר עם תיבה כפולת מצמד.

מצא את ההבדלים
אל תאמצו את העיניים – אין הבדלים חיצוניים בין גרסה זו לגרסת ה-1.4 ליטר הבסיסית. זה אותו מראה מכובד ונאה, אבל לא ממש מקורי או בולט. תא הנוסעים מזוהה מיד כתא של מכונית מבית היוצר של פולקסווגן – תפעול ברור ופשוט, עיצוב מעט קודר ותחושה איכותית למדי. אולם ירידה לפרטים תגלה איכות מעט פחות טובה – הן של החומרים והן של ההרכבה – מהמקובל אצל היצרנית הגרמנית, אולי בגלל שהג'טה מיועדת בעיקר לארה"ב ומגיעה מהמפעל במקסיקו.
צילום: מערכת אוטו

המרווח נדיב מאוד, מלפנים ובמיוחד מאחור. המושבים רכים ונוחים אך חסרים תמיכה הן לירכיים והן למותניים, והתוצאה הסופית לא נוחה לאורך זמן. עוד תלונה נוגעת למושב הנוסע, או ליתר דיוק – לגובהו. אשתי קיבלה המחשה מתמשכת למה שהרגיש השגריר הטורקי בשיחה ההיא עם סגן שר החוץ, ואהבה את התחושה עוד פחות ממנו.

מאחור, כאמור, מרווח מאוד, גם לארוכי רגליים. מסעד המושב מעט קצר, ובמושב האמצעי יהיה פחות נוח בגלל הבליטה ברצפה. לפחות היושב שם יקבל משב אוויר קריר מפתחי המיזוג האחוריים (סטנדרט).
למרות אבזור לא רע – בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע עם 8 רמקולים, מחשב דרך, הגה מצופה עור ועוד, משהו בכל זאת מרגיש חסר. תמורת 129,000 שקלים – כ-6,000-8,000 שקלים יותר מהמתחרות – הייתי מצפה לקבל יותר, כמו למשל שליטה מההגה על מערכת השמע, דיבורית בלוטות' ובקרת שיוט, ציוד סטנדרטי היום בלא מעט משפחתיות.

193 סמ"ק, 17 כ"ס, 2.5 קג"מ

זה ההבדל ביחידת ההנעה בין גרסת הבסיס לזו שמעליה, ובמציאות, ההפרש קטן בדיוק כמו שזה נראה על הנייר. יש הבדל בביצועים, אבל לא כזה שמצדיק את פער המחיר. אנחנו כבר מכירים היטב את יחידת הכוח ואת שילובה לתיבת ההילוכים כפולת המצמד עם 7 הילוכים, כך שהרבה הפתעות אין – זמינות כוח טובה, ביצועים יותר ממספקים לאדם מן השורה וכבונוס תצרוכת דלק שעם נהיגה נכונה יכולה להיות יותר מטובה – 10.3 ק"מ לליטר בממוצע במבחן ועד 18.1 ק"מ לליטר בשיוט על 120 קמ"ש. יפה. החיסרון, וזה לא חדש, הוא פעולת התיבה בתנועה עירונית עמוסה, עם הרפרטואר המוכר של השתהות בזינוק ומעט רעידות.
צילום: מערכת אוטו

במפתיע, נראה לנו שיש שיפור קל בנוחות הנסיעה, למרות שהיצרנית לא מדווחת על שינויים במפרט המתלים. אולם מדובר על הבדלים דקים – על שיבושים קטנים ובינוניים בעיר המצב עדיין יכול להיות טוב יותר, אולם העניינים משתפרים ככל שעולה המהירות. אולם על גלים ושיבושים גדולים במהירות בין עירונית המתלים רכים מדי והמרכב נע יותר מהרצוי.
הגה מדויק עם משקל סביר אך אילם למדי, ותגובות שלדה צפויות ובטוחות יתנו לכם את האפשרות להיות מהירים בכביש מפותל, בעיקר אם אתם חוליגנים. אך התהליך לא ישעשע אתכם במיוחד.

ביסוס הבסיס
הג'טה 1.2 היא מכונית טובה לכשעצמה, אבל התמחור הגבוה שלה מעמיד אותה מול מכוניות טובות ממנה. אומנם יש לה מראה ומותג מכובד (אבל אבזור חסר), מרווח טוב ותא מטען ענק – אך זה לא מספיק לה כשהיא צריכה להתמודד מול מתחרות חזקות כמו הפוקוס 2.0 ליטר שעולה כמוה או ה-i35 הזולה והמאובזרת ממנה.