פיג'ו 301 80 שנה אחרי שהופיע הכינוי 301 בארסנל הדגמים של פיג'ו, חוזרת היצרנית עם שם זהה לאחד מדגמיה. וכמו אותו דגם היסטורי, גם זה החדש נושא את אותה בשורה בגלגולו המודרני: משפחתית המבוססת על סופרמיני.

פיג'ו 301 המקורית יוצרה בין השנים 1932-1936 וסימנה את חזרתה של היצרנית לשוק המשפחתית ממנו נעדרה כמה שנים. היעדרות שנבעה בין היתר בשל המשבר הכלכלי של 1929 אשר גרם לפיג'ו לקפוא על שמריה ולא להציג יורשת ל'טייפ 117', (שסיימה את חייה ב-1928). כשחלפה לה תקופת השפל, פיג'ו הציגה את ה-301. היא הוגדרה כמשפחתית קומפקטית, אבל התבססה על מכלולים מתוחים של ה-201 – הסופרמני דאז. היא הוצעה במספר תצורות מרכב, מקופה וקבריולה, דרך משפחתית עם או בלי תא מטען נפרד ועד מסחרית בגובה 240 ס"מ. בחרטומה של ה-301, לאורך כל חייה, שכנה יחידת כוח אחת שגם הופיעה ב-201 הקטנה יותר: מנוע בנפח 1,465 סמ"ק מקורר מים שהפיק 35 כ"ס ב-4,000 סל"ד ותיבת הילוכים ידנית בעלת שלושה יחסים. אלה הספיקו להאיץ את המכונית למהירות מרבית של 80 – 100 קמ"ש (תלוי בתצורת המרכב כשהמסחרית רושמת 70 קמ"ש מקסימליים).
אחרי 80 שנה פיג'ו חוזרת ל-301
צילום: מנהל
פיג'ו 301 בגרסת Eclipse מ-1934
בכל הנוגע לחדשנות, ה-301 לא נשאה בשורה מיוחדת מלבד העובדה כי היא צויידה עם סטרטר חשמלי (בנוסף למנואלה) וכי היא הייתה מהמכוניות הסדרתיות הראשונות שהציגו מתלה קדמי נפרד לאורך כל חיי הדגם. לא דברים שיגרמו למכונית להשאיר חותם על תעשיית הרכב העולמית. כמובן שייצורה אחרי המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-30' והתחרות העזה גם מבית עם דגמים כמו ה-201 הקטנה יותר והמצליחה או ה-302 המעט גדולה יותר והמודרנית לתקופתה, לא עזרו למכירותיה לנסוק. סה"כ יוצרו 70,497 דגמים לאורך כל התקופה כשמרביתם בתצורה המשפחתית.
אחרי 80 שנה פיג'ו חוזרת ל-301
צילום: מנהל
פיג'ו 301 החדשה
אם כך, מדוע בחרה פיג'ו לחזור לכינוי הזה אחרי 80 שנים, על אף שהוא לא ממש תרם לגדולתה? את זאת, כמו גם כיצד מרגישה ומתנהגת ה-301 החדשה, נגלה בהשקה של המכונית הנערכת בימים אלה ממש. בינתיים נציג לכם מספר קווים מקבילים בין ה-301 החדשה לזו המקורית. בשני המקרים מדובר במשפחתית המבוססת על מכלולים של סופרמיני. בשני המקרים מדובר בחזרתה של היצרנית לשוק ממנו נעדרה מספר שנים. בפעם האחרונה שפיג'ו ייצרה למערב "משפחתית" בעלת תא מטען נפרד היה עם ה-306 שיוצרה בין השנים 1993 ל-2002. בשני המקרים הודיעה היצרנית בסמוך להצגת המכונית על שינוי שמות הדגמים: אז היה המעבר מ'טייפ X' לסדרות מספרים (המכונית הראשונה שחשפה עם הכינוי החדש הייתה ה-201 כשה-301 הופיע אחריה). הפעם פיג'ו הודיעה על מעבר לסדרות מספרים שיאפיינו את הקטגוריה ושיוך הרכב. כך שספרת המאות תתאר את הקטגוריה, וספרת האחדות את שוק היעד כשהספרה 1 מייצגת את השווקים המתפתחים (באמצע תמיד תופיע הספרה 'אפס'). במבט היסטורי אפשר גם לומר כי ה-301 המקורית הוצגה אחרי משבר כלכלי עמוק שדרדר את כל העולם תקופה ארוכה וכי המכונית גם הושקה בפתחה של מלחמת עולם נוספת. אבל אולי כאן, הלכתי רחוק מדי.