לאחרונה התבשרתי על קיומו של מכשיר לגילוי מכמונות מהירות חדש המתחיל בימים אלה את דרכו בישראל – ה- iRoad. מדובר במכשיר מסקרן מפיתוח מקומי שמגלם בתוכו, לדברי היבואן, את כל הטוב שבגלאי מכמונות סטנדרטיים כגון ה'וולנטיין 1', ביחד עם יכולת זיהוי מצלמות גאטסו ואיומים אחרים הנמצאת בתוך מכשיר ה'צ'יטה' המוכר. אותי זה עניין מאוד, ולכן הצלחתי לשים באופן בלעדי את ידי על מכשיר iRoad ולקחתי אותו לסדרת בדיקות מקיפה. הרי התוצאות לפניכם.
 

עריכה: מישל דור

קצת רקע היסטורי – פרויקט א-3
אם במקרה התעוררתם מתרדמת לאחרונה, אתם בוודאי צריכים תזכורת: במהלך 2011 ו- 2012 החלה משטרת ישראל, משרד התחבורה והמשרד לבטחון פנים בפריסה ארצית הולכת ומתרחבת של מערכת מצלמות אכיפה אלקטרונית (המכונה "א-3"). במסגרת הפרויקט הוצבו עשרות מצלמות המהירות על כבישי המדינה.
רובנו רוצים לחשוב על עצמנו כאזרחים שומרי חוק (בכל הקשור לנהיגה), אבל עיון קצר במפת פריסת מערכת האכיפה האלקטרונית של מצלמות הגאטסו מגלה שהן הותקנו ברובן במקומות כאלה שבהן אין כל קשר בין המהירות להגנה על שלום הציבור.
 
הבעיה עם מצלמות הגאטסו
בעוד שמערכות אכיפת המהירות הקודמות של המשטרה היו ניתנות לגילוי ע"י אמצעי גילוי שונים כגון ה-וולנטיין 1 או ה'פספורט 9500' הנחשבים כמובילים בקטגוריה, הרי נכון להיום הבעיה הגדולה המתעוררת עם מצלמות הגאטסו שאינן משדרות שום אות אלקטרוני, ולכן הן בלתי ניתנות לגילוי באמצעות אותם גלאים. קיימת רק טכנולוגיה אחת שמסוגל לגלות בצורה אפקטיבית את מצלמות הגאטסו – מערכת מבוססת GPS שעושה שימוש בבסיס נתונים המכיל את כל "נקודות האיום". כמובן שיעילותה של מערכת כזו טמון באלמנט מפתח אחד – רמת העדכניות והדיוק של בסיס הנתונים. וכאן יש הבדל משמעותי בין רמת האמינות והעדכניות של הספקים השונים.
מערכת גילוי כזו נמצאת בגלאי הצ'יטה, או בשמה המלא Cheetah C50i. היתרון המשמעותי של הצ'יטה בישראל הוא בסיס הנתונים המעודכן שנכון לרגע כתיבת שורות אלה כולל את כל מצלמות הגאטסו, וכן נקודות איום אחרות כגון אזורי מלכודות ממל"ז, אזורי אכיפה מוגברים ועוד. בסיס הנתונים של הצ'יטה מתוחזק בצורה מקצועית ע"י גיא ברלס, יבואן המכשיר, ומעודכן ברמה שוטפת.
גם הצ'יטה וגם הגלאים הסטנדרטיים – וולנטיין 1 ופספורט 9500, נסקרו על ידי בעבר. אבל בעוד שהשילוב של הצ'יטה יחד עם הוולנטיין היה שילוב שניצח בבדיקות, עדיין נותרה הבעיה הכרוכה בסירבול של תפעול שתי מערכות נפרדות, התקנה נפרדת ברכב, וכמובן תפעול מסורבל יותר עבור אופנוענים. מכשיר הפספורט 9500ix אמור היה לתת מענה לבעיה זו ע"י שילוב יכולת GPS עם גלאי מצוין, אבל למרות שבתחום הרדאר והממל"ז הפספורט לא נופל בהרבה מהוולנטיין 1, הרי שבהשוואה בין יכולת ה-GPS שלו מול הצ'יטה, קיים חיסרון אחד משמעותי ומכריע – בסיס הנתונים. בעוד שבסיס הנתונים של הצ'יטה הוכח כאמין ועדכני, העדכונים של בסיס הנתונים של הפספורט נעשים בתדירות פחותה, ואינם כוללים, לדעתי, את מלוא האיומים האמיתיים (נשמח לדווח על שינוי מהותי בדרך העדכון של הפספורט בעתיד).
הצורך בשימוש בשני מכשירים שונים המגדיל את ההוצאה ואת הסרבול בתפעול לא נעלמה מעיניו של גיא ברלס, יבואן מכשירי הצ'יטה והוולנטיין בישראל וה-CTO של אתר 'מלכודות מהירות בישראל', הובילה אותו לפתח במשך השנתיים האחרונות מכשיר אחד שיהיה מסוגל לתת מענה מלא לכל ה"איומים" העומדים בפני הנהג הישראלי:
1. טווח גילוי מקסימלי כנגד מערכות רדאר כגון הדבורה והמולטנובה.
2. לתת מענה התראתי כנגד מערכות אופטיות מבוססות לייזר כגון הממל"ז.
3. לספק התראה על קיומן של מצלמות גאטסו או איומים קבועים אחרים בנתיב הנסיעה.
בתום אותו פיתוח נולד מכשיר חדש – ה-iRoad – המותאם ותפור לצרכי הנהג הישראלי, והמתאים בדיוק לאיומים שמולם אנו עומדים כאן בישראל.
 
מבחן דרכים לגלאי מצלמות מהירות: iRoad (וידאו)
צילום: מישל דור 
iRoad, קטן וקומפקטי
 
לקחתי אותו לסדרת בדיקות ארוכה בתנאים המדמים בצורה מלאה את האיומים השונים מולם עומדים הנהגים בישראל. המטרה הייתה לאשר או לשלול את יכולותיו של המכשיר בגילוי איומים, ואת נוחות התפעול שלו. כדי להשוות את יכולותיו של ה-iRoad אל מול גלאים אחרים, הוספתי לבדיקה גם שני מכשירי וולנטיין 1 בגרסאות שונות (אחת מהן – האחרונה), מכשיר פספורט 9500ix, ומכשיר צ'יטה עם בסיס נתונים מעודכן.
 אל מול הגלאים העמדנו את שני אמצעי האכיפה העיקריים של משטרת ישראל – ה"דבורה" והממל"ז. כמו כן ערכתי בדיקה אל מול מספר מיקומים מוכרים של מצלמות גאטסו באזור המרכז, אבל מכיוון שמדובר בסופו של דבר באותו בסיס נתונים מוכח ומהימן של הצ'יטה, די היה לי בבדיקת שתיים או שלוש מצלמות כדי לבדוק כיצד המכשיר עובד (והוא עבד!).
 
המכשיר
ה-iRoad הוא מכשיר קטן ועבה במקצת העשוי פלסטיק, קטן יותר במימדיו מהוולנטיין והפספורט. בחלקו הקדמי של המכשיר קיימת עינית אופטית, כשמאחוריה מסתתר הגלאי עצמו. בחלקו העליון 3 כפתורים עגולים המשמשים לגישה לפונקציות השונות. בחלק הפונה לנהג תצוגה דיגיטאלית קטנה אך שנראית היטב, המראה את מהירות וכיוון הנסיעה, וכן אייקונים המציגים את סוג האיום. בצד שמאל קיימת כניסת אודיו סטנדרטית, ואילו בצד ימין קיים שקע מתח וכן חיבור USB לצורך עדכון בסיס הנתונים.
 
התקנה ותפעול
המכשיר מתחבר לשמשת הרכב באמצעות צמד כוסיות וואקום, ובבדיקה שערכתי נראה שהחיבור עמיד למדי ללא רעידות או היחלשות התפסנים על השמשה. הגלאי צריך להיות ממוקם ברכב בצורה כזו שהוא "יראה" שמיים כדי שיקלוט את לוויני ה-GPS ממש כמו בצ'יטה. בשימוש ארוך טווח לא הראה המכשיר סימני התחממות, אם כי הייתי ממליץ להסירו משמשת החלון בעת חניה ארוכה בשמש הישראלית הקופחת. כבל המתח ארוך דיו כדי להגיע אל תקע המצת (המצויד במתג On/Off). בערכה קיים גם כבל להתקנה קבועה, וכן כבל USB ודיסק להתקנת התוכנה.
ה-iRoad נדלק ברגע שתקע המצת מחובר, או שלוחצים על מתג ההפעלה המוטמע בתקע המצת. לאחר מספר שניות נוצר חיבור לווייני ואנחנו מוכנים לנסיעה. לערכה מצורף חוברת הפעלה בעברית פשוטה המסביר את תהליך ההגדרה של המכשיר. העובדה שהמכשיר מדבר בעברית מקלה מאוד על ציבור הנהגים הישראלי. ההתראות נעשות בקול נשי, קבוע ויציב אך רדום משהו.
 
מבחן דרכים לגלאי מצלמות מהירות: iRoad (וידאו)
צילום: מישל דור 
פספורט 9500ix וצ'יטה
 
גילוי גאטסו
בדקתי את ה-iRoad על כמה מכבישי המרכז בהם מותקנות מצלמות גאטסו. בהגדרת ברירת המחדל של המכשיר מרחק ההתראה של מול מצלמות גאטסו עומד על כ-750 מטר, די והותר לתגובה רגועה של הנהג. לקראת התקרבות אל המצלמה, כ-400 מטר לפניה, ההתראה חוזרת על עצמה וכל עוד הנהג ממשיך לנסוע במהירות מעל למותר, המכשיר יתריע על כך שוב ושוב עד שהמהירות תרד לחוקית. לאחר המעבר על פני הנקודה נשמע קול נוסף ש"סוגר" את האירוע.
בהשוואה אל מול הצ'יטה עומד ה-iRoad במשימה, ואף מספק התראה מוקדם יותר. יחד עם זאת יש לציין כי מרחק זה ניתן לשינוי בהתאם להעדפותיו של הנהג. בהשוואה מול הפספורט ה-iRoad מספק התראה טובה בהרבה וזאת בזכות העובדה שבסיס הנתונים המבוסס על זה של הצ'יטה מעודכן בצורה מלאה, מדויקת ובתדירות גבוהה. כמו כן, משפך ההתקרבות אל נקודת האיום יעיל יותר כיוון שמתקבלות אך ורק התראות על התקרבות אל המצלמה, ולא על מצלמות הנמצאות למשל בנתיב הנגדי או בכביש שחוצה את כיוון הנסיעה. בנוסף ולמען גילוי נאות, אציין שמכשיר הפספורט שנמסר לי ע"י היבואן (אפריל טקליין) לא היה מעודכן בבסיס הנתונים העכשוי, ולדבריו של היבואן מדובר בעדכון מינואר 2012. למרות בקשתי לקבל עדכון מסודר שאותו אוכל לבדוק בצורה רשמית, נעניתי ע"י היבואן שהדבר לא אפשרי כעת, ולכן נותר לי להשאיר פה סימן שאלה גדול שימשיך לרחף על רמת מהימנות בסיס הנתונים של הפספורט.
 
גילוי דבורה
ביצענו מספר בדיקות אל מול מכשיר דבורה תקני זהה לחלוטין לזה הנמצא בשימוש במשטרת ישראל. לידע כללי – לדבורה שתי אנטנות – קדמית ואחורית – ושתיהן מסוגלות ללכוד תנועה מתקרבת או מתרחקת. בתנאים אופטימאליים של כביש ישר ושטוח, יכולה מכמונת הדבורה "לנעול" על רכב או אופנוע בודד ממרחק של למעלה מק"מ. כדי להילחם בכך, מכשיר הגילוי חייב לתת התראה לנהג שמגיעה בטווח ארוך יותר מטווח הנעילה, וכך מצאתי שהוולנטיין 1 מסוגל למשל להוציא התראה ראשונה נגד דבורה כבר ממרחק של למעלה מ-2 ק"מ. גם הפספורט מציג נתונים דומים.
הכביש בו נסענו היה מפותל ובעל שינויי גובה, מה שכמובן הפחית את טווח הגילוי של הדבורה מצידו של כל גלאי, אבל חשוב לציין שתנאים שכאלה גם מפחיתים משמעותית את יכולת הלכידה של המפעיל, דהיינו השוטר. בקטעי הכביש שנבדקו, ה-iRoad גילה את הדבורה מטווח של כ-700 מטר, כמה עשרות מטרים פחות מאשר הוולנטיין 1. גם הפספורט הצטרף לחגיגת הגילוי בערך באותו טווח, כך שמבחינתי המכשיר אכן עומד במשימה בצורה טובה. אגב, מצידו של השוטר, באותם תנאי כביש נעילת המהירות על הרכב שבו נהגתי נעשתה מטווח של כמה מאות מטרים בלבד, כך שגם בטווח מקוצר זה הספיקה ההתראה שקיבל הנהג להפחתת מהירות מיידית ובצורה רגועה.
אהבתי את העובדה שה-iRoad דובר עברית ומצביע בצורה ברורה על כך שמדובר בדבורה, זאת בניגוד לפספורט שרק צועק "Ka Band" ומתחיל לצפצף, מותיר לנהג לנחש במה בדיוק מדובר. מצד שני, החיסרון שמצאתי ב-iRoad הוא העובדה שבניגוד לוולנטיין המתריע בצפצופים הולכים וגוברים על ההתקרבות או התרחקות ממוקד האיום (הדבורה), ה-iRoad אינו עושה זאת ואינו מספק את חיווי ההתקרבות או התרחקות. לאחר שהעליתי את הנקודה בפני המפתחים, הובטח לנו שמדובר בפיצ'ר שישתנה בגרסאות תוכנה עתידיות.
גילוי ממל"ז
ביצענו מספר בדיקות אל מול מכשיר ממל"ז תקני כמו זה שנמצא בשימוש משטרת ישראל. הממל"ז עושה שימוש בטכנולוגית לייזר על מנת למדוד את המרחק ואת המהירות של רכב המטרה. בניגוד לדבורה או מולטנובה המשדרות קרינת רדאר בכל עת שהן פועלות, מכשיר הממל"ז אינו משדר דבר עד שהשוטר מכוון אותו למטרה ולוחץ על ההדק. כיוון שכך, בלתי אפשרי לגלות מראש ממל"ז שאינו מכוון אליך, והצרה היא שמרגע שהשוטר לחץ על ההדק מדובר על נעילה בטווח של שנייה או שתיים. לפיכך, מרגע שהגלאי מתחיל לצפצף ברכב, לנהג לא נותר כמעט זמן להגיב ולהפחית את מהירותו.
בכביש בו בוצעה הבדיקה ה-iRoad גילה את הממל"ז בדיוק באותו טווח של הוולנטיין והפספורט, כך שמבחינתי מדובר בהצלחה.
הערה: טקטיקת ה"לוחמה" היעילה ביותר כנגד ממל"ז הינה שילוב של תוכנת Waze ביחד עם גלאי מכמונות איכותי כמו אלה שמוזכרים פה.
 
גילוי מולטנובה
מכיוון שכל מצלמות המולטנובה 6F הקבועות אינן פעילות יותר (נכון לרגע כתיבת שורות אלה) לא התייחסנו אליהן במהלך הבדיקה. יחד עם זאת חובה להזהיר מפני מכמונות המולטנובה הניידות המותקנות עדיין בחלק מהניידות הגלויות והסמויות של המשטרה, אך הן לא נבדקו במהלך סקירה זו. בשיחה עם היבואן נמסר כי המכשיר כן נבדק מול מולטנובות ניידות והציג טווחי גילוי "דומים לזה של הוולנטיין". אני, כאמור, לא ביצעתי בדיקה כזו, אבל לאור התוצאות הטובות שהציג ה-iRoad מול הדבורה העושה שימוש באותו תדר Ka אני רק יכול להניח שדבריו של היבואן מהימנים.
 
התראות שווא
במהלך הבדיקות שערכתי לא הוציא ה-iRoad שום התראות שווא, כולל כאלה המוכרות לבעלי מכשירים מקבילים הנוסעים בכביש 6. בנוסף לכך, בשיחה עם היבואן נמסר כי ניתן להפעיל את מנגנון סינון המהירות שלמעשה מונע קבלת התראות כשהמהירות בקטע הכביש הרלוונטי נמצאת בתחום החוקי, כך שמקטינים עוד יותר את מספר התראות השווא הקטן ממילא. יחד עם זאת, לדעתי מדובר בפיצ'ר שאינו מומלץ להפעלה בגלל העובדה שבעת התקרבות במהירות חוקית למצלמת גאטסו לא תתקבל כל התראה, אך אם מסיבה כלשהי יגביר הנהג את מהירותו כמה מטרים לפני המצלמה הוא עלול לפספס את ההתראה.
 
 
מבחן דרכים לגלאי מצלמות מהירות: iRoad (וידאו)
צילום: מישל דור
השוואת גדלים בין הפספורט 9500ix לבין ה-iRoad
 
התאמה לאופנוענים
אין ספק שמידותיו והעובדה שמדובר בשני גלאים במכשיר אחד תקסום לרוכבי אופנוע שמחפשים הגנה מצד אחד וקלות תפעול והתקנה. בשיחה עם היבואן נמסר כי באמצעות פין האודיו הסטנדרטי (2.5), ניתן לחבר בתקשורת בלוטות' בין דונגל לבין דיבורית קסדה סטנדרטית. בנוסף, תהיה אפשרות לחבר סוללת אורות LED שאותה ניתן להתקין בתוך חופת המכשירים של האופנוע, ובכך לקבל את החיוויים גם בצורה ויזואלית. לידע כללי, תכונה זו כבר קיימת במכשיר הפספורט 9500ix, וכן בוולנטיין (הדורש מתאם אודיו נוסף).
כדי לחבר את המכשיר לאופנוע ניתן להשתמש בחיבור החשמל הקבוע המסופק עם האריזה, או להתקין שקע מצת סטנדרטי ולהשתמש בכבל המקורי. יש לתת את הדעת לענייני רטיבות, קורוזיה וכניסת אבק.
מומלץ לרכוש זרוע חיבור מסוג RAM Mount או אחרת המתחברת לנקודה נוחה בסביבת הרוכב, כך שלמכשיר יהיה "שדה ראייה" לפנים וכלפי מעלה. במידה ומעוניינים לוותר על יכולת גילוי הממל"ז (ולהסתמך על Waze לדוגמה – לא מומלץ!) ניתן להכניס את המכשיר לתוך תיק מיכל, ולחבר אליו כאמור התקן אודיו או סוללת לדים.
 
שימוש בחו"ל
מכיוון שמכשיר ה-iRoad פותח בישראל הוא מתאים לשימוש אך ורק בישראל, מתוקף העובדה שסוגי האיומים שמולם הוא תוכנן להתמודד טיפוסיים אך ורק לסביבה הישראלית. כמו כן, בסיס הנתונים הזהה לזה של הצ'יטה משתמש בגרסה הישראלית בלבד, ולא ניתן לעדכן אותו עם גרסה בינלאומית אירופאית או אמריקנית.
הפספורט 9500ix גם הוא מכשיר שמיועד אך ורק לשימוש במדינת ישראל, ובסיס נתונים בינלאומי לא יכול להיות מוטען לתוכו (והפוך – מכשיר שנרכש בחו"ל לא יוכל לעשות שימוש בבסיס נתונים ישראלי).
לעומתם, הוולנטיין 1 ביחד עם הצ'יטה בהחלט שימושיים מאוד לנהיגה בחו"ל (אם כי יש צורך לבצע התאמות בהגדרת הוולנטיין בהתאם למדינת היעד, לדוגמה הפעלת תדרי K או X לפי הצורך, או שימוש ב'יורו מוד'). את הצ'יטה ניתן כמובן לעדכן בבסיס הנתונים הבינלאומי.
 
מבחן דרכים לגלאי מצלמות מהירות: iRoad (וידאו)
צילום: מישל דור 
iRoad
 
לסיכום
מכשיר ה-iRoad הוא מכשיר מפיתוח ישראלי מקומי, דובר עברית, התפור לדברי היבואן בדיוק לפי צרכי הנהג הישראלי. המכשיר עושה שימוש ברכיבי גילוי רדאר איכותיים העומדים בקנה אחד מבחינת רמת הביצועים וטווח הגילוי אל מול גלאים מצוינים כמו הוולנטיין 1 והפספורט 9500. ביחד עם יכולת גילוי הרדאר, מכיל ה-iRoad רכיב GPS העושה שימוש בבסיס הנתונים המצוין של הצ'יטה, כך שניתנת התראה מעולה כנגד מצלמות גאטסו. המכשיר ניתן לעדכון בצורה פשוטה מכל מחשב ביתי, וכולל עדכוני תוכנה שיאפשרו, בעתיד, אופציות נוספות וקבלת התראות על סכנות בכביש כגון חציית מסילות ברזל, עקומות מסוכנות ועוד.
ה-iRoad מספק לדעתי חבילת הגנה מצוינת בפני כל האיומים העומדים בפני הנהג הישראלי, אם כי רצוי תמיד להשלים את ההגנה באמצעות שימוש בתוכנת Waze.
נכון להיום, המחיר לצרכן עומד על כ-3,000 שקלים, זול יותר מהפספורט וגם מהוולנטיין + צ'יטה. אהבתי אותו מאוד ואני בהחלט שמח להמליץ עליו לקוראי.
 
* אין הכותב מציע או ממליץ או מעודד נהיגה או רכיבה במהירות הגבוהה מהמהירות החוקית. סעו כחוק