מנכ"ל חברת הליסינג אלבר, ינון עמית, מספר על הרצון להרחיב את תחומי העיסוק ומדבר על הסיבות לפניה לתחום הדו-גלגלי שם הפכה החברה ליבואנית. בדרך הוא מסביר כיצד צריך להיראות שוק הרכב הישראלי בעתיד.

אלבר מתחילה בשיווק כלים דו-גלגליים. עד כמה חשובה פעילות זו עבורכם?
"אלבר מתרחבת ומעוניינת להיות חברת רכב ולא רק חברת ליסינג. במסגרת זו רכשנו חברת שירותי דרך, אנחנו מקימים רשת מוסכים ונעשה פעילויות נוספות. יש לנו המון ניסיון בתחום הרכב ומסורת של שירות ואנחנו מעוניינים לגוון את היצע הפעילות שלנו גם לקהל הפרטי. מכאן מגיעים הקטנועים (תוצרת דיאלים daelim הקוראניים א.ש) וכיוון שזה נדבך באותה אסטרטגיה אז זו פעילות מאוד חשובה. אנחנו מעוניינים להיות שחקן מהותי בשוק. זה ייקח זמן אבל אנחנו שחקנים לטווח ארוך".

הזכרת את המוסכים. האם הם יהיו מורשי יבואנית?
"ככל שזה ניתן הם יהיו כאלה, כי זה נכון לנו. יש לנו מוסך מורשה לפורד ולמאזדה בחולון, אנחנו פותחים מוסך מורשה לסוזוקי בירושלים. יש לנו מוסך בהוד השרון ובקרוב נפתח מוסכים בבאר שבע ובחיפה. הכוונה היא להגיע לשישה שבעה מוסכים".

ומדוע דו-גלגלי כן?
"כי זה שוק שאנחנו לא מצויים בו כרגע ולכן לא מתחרים בספקים קיימים. ביבוא מכוניות אני מתחרה בהם ויהיה לזה מחיר בהיצע שלי. דו-גלגלי מאפשר לי לנצל את התשתיות שלנו בדרך דומה בה תוכל לרכוש אצלנו מערכת מולטימדיה או גגון".
 
אז האם תיכנסו גם ליבוא מכוניות?
"אנחנו לא חושבים שזה נכון לנו. ההתמחות שלנו היא בשיווק מכוניות ולא ביבוא, ואנו לא מתכוננים להתחרות בספקים שלנו. יבוא שכזה רק יגביל אותנו. אנחנו כן מתכננים להמשיך ולשווק כלי רכב חדשים. בראייה שלנו לטווח ארוך, השוק הישראלי יהפוך דומה לשאר העולם וייווצר כאן מבנה של 'דילרים' שמוכרים מכוניות של יבואנית. אנחנו רואים עצמנו משתלבים בזה כשחקן מהמובילים ועל כן פתחנו אולמות תצוגה בהן אנו מציעים כלי רכב חדשים. יש לנו מגוון רחב של דגמים, רמות גימור וצבעים. זה ייקח שנים אבל זה המבנה ההגיוני ואנחנו מאמינים שהוא יקרה".
 
האם אתם מחפשים מותגים בחו"ל ובאיזה כיוון?
"אנחנו תמיד כורים אוזניים ובטווח הארוך לא נשלול ייבוא מותג אופנועים נוסף. אבל אנחנו לא מחפשים לייבא מכוניות".

אתם גם יכולים לשתף פעולה עם יבואניות. האם זו אפשרות?
"ראשית אנחנו רוכשים מהן אלפי מכוניות בשנה אז אנחנו משתפים פעולה. יריד 'אוטומניה' שלנו שנערך בסוכות, הוא דוגמא טובה לכך, שם גם יבואניות הרכב מגיעות כדי למכור מכוניות. וכאמור אני מניח שביום מהימים זה יבשיל לשיתוף של 'דילר' רשמי. גם לחברות הליסינג וגם ליבואניות יהיה מה להרוויח מכך ובעיקר לציבור".

הודעתם שתתחילו לרכוש מכוניות משומשות מהציבור, דווקא כאשר השוק נתפס כ"מת". איפה ההיגיון?
"אנחנו חושבים שיש צורך עסקי בשירות כזה. לא כל אחד פנוי לענות לעשרות טלפונים ולכל פרוצדורת המכירה, הבדיקה והעברת הבעלות. אנחנו חושבים שניתן ליצור חוויה שונה: תגיע אלינו לסניף ותמכור את הרכב בצורה הוגנת. זו ההתמחות שלנו – לקנות ולמכור. אנחנו לא מסתכלים על שוק במצב זה או אחר אלא חושבים לטווח הארוך. אם היית גר בניו יורק לא היית חושב פעמיים אלא ניגש לדילר הקרוב".

התחושה היא שבגלל סיפורי "מאזדה 3 בשטח" רכב חברה פחות מבוקש בשוק המשומשות. איך מתמודדים מול זה?
"זה היה נכון לפני עשור אבל כיום משתרשת תפיסה שונה. רכב מליסינג הוא כזה שטופל בזמן, ושיש לו אבא ואמא, ושעבר תהליך מקיף של בדיקות לפני המכירה ועם אחריות. אני חושב שנהג שמקבל רכב ליסינג ל-3 שנים נוהג בו כמו ברכב שלו, רק שכאן ניתן להיות בטוח שהרכב טופל. אנחנו מטפלים במוסכי היבואנית והרכישה נעשית באווירה שהינה נעימה ופשוטה יותר. לכל אחד יש את המקצוע שלו וזה המקצוע שלנו".

איך ישתנה שוק המשומשות בארץ בעתיד?
"ככל שיחלוף הזמן הגופים המוסדיים הלגיטימיים כמו חברות טרייד-אין גדולות, ליסינג וגופי הטרייד של היבואניות יגדלו. המגרשים הפרטיים יתמעטו. נראה מעבר לרכישה מוסדית כמו ברוב המערב.
מכונית הופכת להיות פחות "דירה" ויותר מוצר צריכה שמאבד מערכו. ככל שזה ייתפס כך, יעשה גם מעבר לליסינג פרטי כמו באמריקה. מעט אמריקנים יודעים כמה עולה קורולה. הם יודעים כמה זה עולה להם לחודש, ממש כמו אייפון. המוצר הזה כבר קיים אצלנו: אתה יכול לשלם 7,000 שקלים ראשוניים ו-900 לחודש ולנסוע כל החיים ברכב חדש. והתחום הזה ילך ויגדל".

בשנים האחרונות ראינו יבואניות נכנסות לתחום הליסינג. האם הפעילויות החדשות הן התגובה שלכם?
"שוק הרכב, שהיה מאוד ממוסד עד 2007, חווה תהליך של דיפוזיה בין הפעילויות. בעבר ליסינג היה מוסדי ויבואניות פעלו בתחום הפרטי – היום זה שונה. זה תהליך עסקי נורמאלי וגם בגלל הרפורמות התחום הפך יותר רב-שכבתי. ליסינג מוכר לפרטי ויבואניות מוכרות לליסינג. זה בריא לשוק ועדיין נשמר מצידינו מרקם היחסים. החכמה היא שכל אחד ינהל את העסק של עצמו".

איך אתם מתייחסים למכונית החשמלית? האם אתם מרגישים ביקוש?
"אנחנו מרגישים התעניינות ערה גם בצד הפרטי וגם במוסדי. היינו חברת הליסינג הראשונה שהתקשרה עם בטר פלייס מתוך אמונה שיש למוצר מקום במבחר ומתוך תפיסה שלקוחותינו צריכים ליהנות מכל מגוון המוצרים בשוק. התחייבנו לרכוש עד 500 מכוניות בשנת הפעילות הראשונה, כבר שיווקנו מספר מכוניות והמשוב חיובי הן מהשירות והן מהמוצר. אנחנו גם משווקים אותה לקהל פרטי ושם אנו פותרים את הלקוח מהמכירה כיד שנייה, שזו הדאגה העיקרית ברכב שכזה".
 
האם הצלחת מכוניות המיני פגעה בפעילות המכירה שלכם?
"כמובן שמכוניות המיני הידניות ב-60,000 שקלים הסיטו חלק מהביקוש לרכב משומש, אבל העוצמה נמוכה בהרבה ממה שנדמה. מעשית, בישראל נמכרות כ-500,000 מכוניות משומשות בשנה. והפלח המדובר מוכר כ-20,000 בשנה. חצי מזה בא על חשבון רכב משומש וחצי על חשבון מכונית גדולה יותר. אז כן, זה משפיע אבל לא באופן דרמטי".

עד כמה משפיעות חברות הליסינג על הכתרת יבואנית והבאתה לראשות הטבלה? האם זה מה שגרם ליונדאי לעבור את מאזדה?
"יש קצת הגזמה בהערכת השפעת חברות הליסינג על היקף המכירות. יש יבואניות שהן יותר מוטות ליסינג מאחרות אבל הגורמים שמשפיעים בראש ובראשונה הם המוצר והתמחיר שנגזר משערי מטבע. אחרי זה נכנסים דברים משניים כמו קשר ושירותיות. בשנים של יין חלש, יבואניות של כלי רכב יפנים מוכרות הרבה ובשנים של דולר חלש, אלה של הקוריאנים. יונדאי היא יצרנית גדולה ממאזדה, ובאופן טבעי המבחר שלה רחב יותר. וכאשר יצרנית כזו בוחרת להגדיל נתח שוק זה בהחלט מסייע ליבואנית. אבל לא הייתי ממהר להספיד את מאזדה. עם הגעת מאזדה 6 החדשה (ממנה כבר טעמנו בהשקת הדגם לעיתונאים) וה-3 החדשה (שטרם נחשפה רשמית), תראה היקף מכירות גבוה בהרבה מהנוכחי. כיוון שכשמדובר בשתי יבואניות בעלות יכולת משמעותית תיראה את שתיהן נאבקות".