שוק הרכב בישראל הינו אחד מהשווקים בעלי חשיפה גבוהה במיוחד לשינויים בשערי חליפין – כמו כל ענף שמתבסס בעיקר על ייבוא. כמובן, שברמה העסקית אין הבדל מהותי בין יבואנית רכב ליבואנית מכשירי כתיבה, מוצרי אלקטרוניקה או כל יבואנית אחרת. העניין הוא שיבואניות הרכב פועלות בתעשייה עתירת הון, שמחייבת אותן לרתק סכומים נכבדים של כסף שיגן אליהן מפני השינויים בשערי החליפין, ולא כולן עושות זאת כראוי.
בשנים האחרונות מיובאים לישראל בסביבות 200,000 כלי רכב מדי שנה, כשאליהם מצטרפים חלקי חילוף תואמים בסכום נכבד גם כן. מחירן של רוב המכוניות המיובאות לישראל צמוד לדולר האמריקני, לאירו או ליין היפני. ב-4 השנים האחרונות ראינו שינוי סדרי עולם בענף הרכב הישראלי שנבע בין היתר בשל השינויים בשערי המט"ח. השינויים העיקריים בענף הרכב הישראלי הם החלשות כללית של מכירות כלי רכב תוצרת יפן כמו למשל: מאזדה (שגם איבדה את הבכורה כמותג הנמכר בישראל), מיצובישי וסובארו, והתחזקות של מכירות כלי רכב מקוריאה (יונדאי, קיה ושברולט), אשר המחירים שלהם צמודים לדולר האמריקני.
השפעות המט
צילום: מנהל
יונדאי i35 (רונן טופלברג)
משנת 2008 ועד היום, בעוד שהדולר שמר על יציבות יחסית (על אף התנודתיות הגבוהה), האירו רשם ירידה של כ-10% ביחס לשקל ואילו היין היפני, רשם זינוק חד של כ-30% אל מול השקל. התגובה בשוק הרכב לא איחרה לבוא כתוצאה מהפגיעה ביכולת של יבואניות הרכב היפניים להעניק הנחות משמעותיות לחברות הליסינג (לקוחותיה הגדולים ביותר). לכן ניתן היה לראות את מותג מאזדה מאבד את הבכורה בשוק הרכב הישראלי לאחר כמעט עשור שבה הוביל. במקביל, מכירותיהן של מכוניות אירופיות החל להתחזק, בעיקר של מכוניות בסיסיות ממותגי יוקרה. פתאום במחיר של מכוניות מנהלים יפנית (ואף במחיר נמוך מזה), ניתן היה לרכוש מכונית בעלת ניחוח יוקרתי. דבר שרק לפני שנים אחדות, נראה היה לחובבי הגה ישראלים כחלום בלתי אפשרי.
אצל יבואניות גדולות דוגמת 'דלק מוטורס' ו'כלמוביל', שמייבאות מספר מותגים, ראינו שינוי בתמהיל המכירות. דלק עברה למכור יותר פורד ממאזדה, וכלמוביל צמצמה בהדרגה את מכירות מיצובישי לטובת יונדאי. חשוב לציין כי לא מדובר רק בהשפעת שערי מטבע, כי אם היצע דגמים מתאים לישראל אצל היצרנית ותמהיל ייבוא מתאים בהתאם לחשיפה המטבעית שלהם. דוגמה לכך ניתן לראות ביפנאוטו, יבואנית של מותג אחד בלבד, סובארו, שמתקשה להתמודד עם היצע דגמים מצומצם של היצרנית וגם עם עלייה בשער היין.
למרות ההשפעה הקריטית של שערי המטבע על פעילות יבואניות הרכב, נראה כי רובן בוחרות שלא להגן עליה מפני שינויי שער החליפין ונותרים עם החשיפה הטמונה בשינויי שערי המט"ח אל מול השקל הישראלי. אילו הן היו מגדרות את החשיפה הפיננסית שלהן, הן היו יכולות להגביר את כושר התחרותיות של דגמיהן, דבר חשוב מאוד דווקא בשוק כה תחרותי. יש לציין כי במקרה של ייסוף השקל אל מול מטבע החשיפה, מהווה הדבר עבור היבואניות רווח נוסף ולעיתים אף רווח משמעותי, שכן במצבים אלו יכולות היבואניות לרכוש את המט"ח בשערים נמוכים במיוחד. אך דווקא בזמנים אלו צריכות היבואניות לזכור לגדר את החשיפה הקיימת שכן "לא לעולם חוסן" והשקל שהתחזק עלול לעבור מהלך של פיחות מחודש. הרווח הנוכחי עלול להישחק ואף לעבור להפסד ומכאן חשובה ההגנה הפיננסית. בעולם שבו מחיר המכוניות ליבואניות יהיה יציב יותר, נוכל לראות שוק תחרותי יותר.
הכותבת היא: ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים