מחלקת הייעוץ שלנו מבצעת מאות שיחות מדי יום. כל שיחה ממוקדת בהתאם לדרישת המתקשר, אך יש מספר פרמטרים בסיסיים שמתאימים לכולם ללא הבדלי דת גזע ומין. במדור זה נציג לכם פרמטרים אלה גם כדי שתהיו ממוקדים יותר בשיחות וגם כדי שהשירות שלנו יהיה יעיל יותר. הפעם, נדבר על כמה מהדברים שהיו נכונים פעם וכבר מזמן לא רלוונטים היום.

אז הרכב יעלה לירושלים?
זו שאלה שאנחנו עדיין נתקלים בה, ולא מעט פעמים. בואו נכנס רק לרגע למתמטיקה של חטיבת ביניים, אולי זה ישכנע אתכם. סובארו לאונה (DL בשפת העם) הייתה המכונית המשפחתית הלאומית בשנות השמונים ואף אחד לא פקפק ביכולתה לעלות לעיר הקודש. משקלה היה 930 ק"ג ולמנוע 1,300 האלמותי (לטענת רבים) היו 65 כ"ס, מה שאומר שיחס משקל הספק עמד על 14.3 ק"ג לכל כ"ס. סוזוקי אלטו, המכונית הזולה בישראל, שלא מעט פעמים נשאלה לגביה השאלה הנדונה, נושאת על צמיגיה 880 ק"ג ואוצרת במנועה 68 כ"ס. לכן, יחס משקל הספק מפיק נתון של כמעט 13 ק"ג לכ"ס, טוב יותר מהמכונית שכולם היו בטוחים שתוכל לצלוח את הקסטל ללא מפריע. אגב, ללאונה 1,600 סמ"ק יש יחס משקל הספק של 12.5 ק"ג לכ"ס, גם זה נתון קרוב מאוד לאלטו. לכן, תסמכו עלינו, כל מכונית חדשה ומודרנית היום – וב-20 השנים האחרונות – יכולה לעלות לירושלים בלי לעצור בדרך (אם היא תקינה...). בנוסף, כל מכונית יכולה להגיע לאילת, כשלאחרונה אפילו רנו פלואנס Z.E. החשמלית של בטר פלייס יכולה לגמוא את המרחק.
לכל המכוניות היום יש יותר כוח ממה שצריך, תודו שלא ציפיתם לשמוע את זה מאיתנו, אבל זה נכון. זה כיף כשהמכונית חזקה, היא מאיצה מהר יותר, היא משייטת במהירות גבוהה בקלילות, קל יותר לעקוף איתה והיא עולה לירושלים מהר יותר, אבל אין בזה צורך אמיתי. לכן, כאמור, השאלה אינה רלוונטית, כל מכונית תיסע לכל מקום בארץ וגם תחזור מיד לצור מחצבתה ללא בעיות מיוחדות. חלקן יעשו זאת בנוחות ובחלקן יהיה פחות נוח, אבל זה כבר עניין אחר.
ועוד דבר אחד שזקוק להבהרה: העלייה מכביש הבקעה לדימונה ארוכה ותלולה יותר מזו שמובילה מהמרכז לבירה. אז די עם האפליה.
אני קונה רק מכוניות עם פח עבה!
תתפלאו, אך גם בשאלה הזאת אנו עדיין נתקלים לעתים תכופות. רמת הבטיחות הפסיבית (מה שקורה לרכב ולנוסעים בזמן התאונה) נבחנת במבחני ריסוק, זו לא שיטה מושלמת, אך זו השיטה הטובה ביותר שיש כרגע. מבחני הריסוק הנפוצים ביותר למכוניות המשווקות בארץ הם של ארגון בשם Euro NCAP, אשר מבצע סדרה של מבחני ריסוק לכל דגם חדש. כל מבחן ריסוק שמבוצע בארגון זוכה לדירוג של נקודות ואחוזי הצלחה כאשר סיכום כלל המבחנים מזכה בכוכבים. מספר הכוכבים הגבוה ביותר שניתן להשיג כיום במבחני הריסוק של הארגון הוא 5. לכן, בבדיקת רמת הבטיחות של המכונית אותה אתם מעוניינים לקנות יש לבדוק את ציונה במבחני הריסוק, ולא לבחון את עובי הפח שלה באמצעים מוזרים כאלה ואחרים, ואז לגלות שחלקים מסוימים בכלל עשויים מפלסטיק. נקודה חשובה נוספת הראויה לאזכור היא שכל מכונית מקבלת ציון ביחס לקטגוריה שלה. כלומר, מכונית מיני עם 5 כוכבים לא תהיה בטיחותית כמו אחת עם ציון דומה, אך מקטגוריה כבדה יותר, למרות שסביר להניח שעובי הפח שלהן זהה.