באגי PGO 600בתוך שטף הבאגים ורכבי השטח הקלים שמגיע אלינו בשנים האחרונות מהמזרח, עומד הבאגרייסר של PGO כסלע איתן. דגמים אחרים צצים ונעלמים בקצב גבוה, אך הוא איתנו כבר שלוש שנים. הוא לא הכי זול – אבל גם לא הכי יקר. לא הכי חזק – אבל בטח לא הכי חלש. במפגש הקודם איתו, מונע במנוע 460 סמ"ק של פיאג'ו האיטלקית ועם יחידות קפיץ/בולם משופרות, הוא הרשים אותנו מאוד בנימוסי השביל שלו. בעצם, לא בנימוסים כמו ביכולת לכסות שבילים מכל הסוגים בקצב גבוה מאוד, כזה שגרם לנו לתהות במה נהיה יותר מהירים – בו או ברייזר החזק יותר (והיקר משמעותית) של פולאריס. לכן כשפגשנו באנשי זיניקס בתערוכת אוטומוטור האחרונה, כשהם עומדים גאים ליד גרסה חדשה לבאגי של PGO, לא יכולנו שלא לסגור טנטטיבית על מפגש נוסף.

לרע מזלנו, המפגש התקיים דווקא באחד הימים החמים ביותר של הקיץ, כזה שגורם לך לכמוה למזגן, אפילו אם הוא נמצא בתוך קורולה רובוטית במעמקי הפקקים של גוש דן. לא בדיוק היום הנכון לבלות בתוך קסדה על מושבי סקאי שחורים של באגי חשוף לאלמנטים. ואם אין מזגן, יש רק מוצא אחד מהחום – לדאוג לזרימת אוויר מהירה ככל האפשר על פני הגוף. את זה אפשר להשיג, כמובן, רק על ידי נהיגה מהירה – אז עכשיו, כשיש לנו תרוץ לגיטימי לחלוטין לפול-גז שבילים כהלכתו, אפשר לעצור רגע ולהסתכל על החתן.
באגי PGO 600: מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי
במבט ראשון קשה מאוד להבחין בהבדלים בין ה-500 ל-600 שהעמידו אנשי זיניקס לרשותנו. מלפנים בעצם אין שום הבדל. רק מאחור בולט פתאום מיכל דלק גדול (בנפח כפול מבעבר – 30 ליטר) היכן שב-500 יש משטח העמסה בלתי מופרע. מתחתיו נמצא המנוע החדש, מפיתוח וייצור של PGO, וגם תיבת העברה חדשה שאמורה לשפר את אחת מנקודות התורפה של ה-500 – תפעול קשה ולא מדויק לתיבה. המנוע הגדול מביא איתו גם תוספת משקל של כ-20 קילו, שכולם מרוכזים כמובן מאחור, והקפיצים האחוריים מעט קשיחים יותר כדי לפצות על כך. תוספת הכוח קלה יחסית – עוד ארבעה סוסים רשמיים לסך של 44, אבל תוספת המומנט משמעותית יותר. לפי דף הנתונים – כ-20% תוספת לכדי 4.6 קג"מ. ואם כבר הצצנו אל המנוע, קשה שלא להתייחס למיקום הגבוה שלו בשלדה. הצילינדר אומנם שוכב, כמו ב-500, אבל משום מה בחרה החברה להתקין אותו כ-20 ס"מ מעל רצפת הבאגי, מה שמעלה את מרכז הכובד בצורה משמעותית. מוזר... מוזר לא פחות הוא משולש צינורות מגודל שבולט באחורי הבאגי כמו ישבן של בבון זקן במיוחד. מתברר שזו "הנחתה" של אנשי מכון התקנים, שהחליטו שהמשולש המגוחך הזה הוא מה שיתרום לביטחון הנהג, וימנע מהבאגי להתגלגל אחורה. ואנחנו מדברים על באגי עם גג מאסיבי וחגורות ארבע נקודות, כן? מפחיד לחשוב שאלו האנשים שבידיהם מונחת בטיחות הנוסעים בישראל...

שביל – אקשן!
אבל עזבו אתכם מדפי מפרטים – איך המנוע החדש משפיע בשטח? לא בזבזנו יותר מדי זמן, ובשביל הישר והרחב הראשון שמצאנו נעמדנו בקו אחד, ספרנו אחורה משלוש, ומעכנו את הדוושה. ופעם אחר פעם ה-600 הפגין את יתרונו ביציאה מהמקום והאצה עד למהירות בינונית, ומשם והלאה נראה היה שהפער בין הכלים נשאר קבוע. יכול להיות שעם עוד קצת קילומטרים ושעות מנוע ה-600 ישתפר מעט, אך כנראה שבכל מקרה לא יהיה מדובר בפער אדיר, אבל בהחלט מורגש. או.קי, אז מנוע יש. מה עם השאר?

הספקנו לשכוח כמה ההיגוי קל. אתה לא מצפה לזה בבאגי של חצי טון, נטול כל אלמנט הגברה, אבל איכשהו ההגה כאן קל כמו בפונטו במצב סיטי. הקלילות לא מגיעה דרך יחס העברה ארוך, וטוב שכך, כי השלדה קרובה מאוד למרפק שמאל, ובתפעול הגה אינטנסיבי קל לחבוט את המרפק בצינורות השלדה – נעים זה לא... התחושה הראשונית, בהעדר משקל, היא של ניתוק, אך כשהעניינים מתחממים – וכל כך כיף לחמם אותם בבאגרייסר – אתה מגלה פתאום שאתה יודע די טוב מה עושה החרטום, וכמה אחיזה יש לך עוד בצמיגים הקדמיים. התקשורת הזו מצטרפת לשלדה צייתנית וחובבת משחקים, שיודעת לתגמל היטב את מי שינהג בה כראוי. כנסו לפניה סתם, כמו שהתרגלתם מרכב פרטי, ותקבלו תת-היגוי חזק אך צפוי. השכילו לנצל את הדוושות להעברות משקל אל הגלגלים הקדמיים לפני הפניה, תזמנו נכון את החזרה לגז – אחרי שהגלגלים הקדמיים כבר נשכו כראוי והסיטו את החרטום מדרך הישר – ותקבלו זריזות מענגת וסחיפות זנב שיגרמו לכם להרגיש כמו לואב ביום טוב. עם קצת ניסיון השלדה הזו נוסכת בנהג ביטחון שהכול אפשרי, שלא משנה איזו הפתעה יזרוק השביל לעברכם – תצליחו להגיב בזמן ולתמרן סביבה. וגם אם הגזמתם, המתלים חסונים מספיק כדי לספוג את מה שלא תצליחו לעקוף. ואם ממש-ממש הגזמתם – ואני מדבר כאן על טמטום ברמה קולוסיאלית – יש סביבכם שלדה מאסיבית וחגורות (קשות לכיוון, אבל עדיין) שדואגות להדק אתכם למקומכם. במילים אחרות – יש מעט מאוד כלים שיענישו אתכם פחות, בכיס או בגוף, על טעויות נהיגה, ויש מעט מאוד כלים עם הגה שיתגמלו אתכם יותר על נהיגה נכונה.
באגי PGO 600: מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי
ואגב תגמולים והגנה – המתלים לא ממש בקטע של נהיגה איטית. נסו לצלוח שביל משובש במהירות של 20-30 קמ"ש, והאישונים שלכם ירקדו כמו הסמלילים במכונת מזל בווגאס. צריך להעלות את הקצב לפחות למצב תקיפה קל כדי שהם יתחילו לעבוד כראוי, והם ימשיכו לשמור על הקשר עם הקרקע גם כשהקצב יגיע למוד תקיפה מלא. אומנם במלוא הקיטור הם יגיעו מדי פעם לקצה מהלכם או סתם יבעטו בכם, אבל זה יקרה בקצב שהיה תולש מתלים ו\או מפוצץ בולמים בכל "ג'יפ" סדרתי. ורק מילה אחת על תיבת ההעברה החדשה – הללויה! קלה ופשוטה לתפעול מהרגע הראשון, בדיוק כמו שצריך להיות. יאללה, PGO, תדאגו להתאים אותה גם ל-500.

שווה הכסף?
שאלה טובה. מצד אחד, הבאגרייסר 600 מעניק המון פאן לשקל. מצד שני, ככלי טיולים הוא סובל ממתלים נוקשים מדי במהירות רגועה. כדאי ליבואנית להשקיע קצת מאמץ במציאת ערכות מתלים חלופיות שיתנו לכך מענה. מצד שלישי ה-600 אומנם קצת חזק יותר (והזנב קצת עליז יותר) מאשר ה-500 שכבר הוכיח את עצמו ככלי אמין ועמיד, אבל ההבדל לא מהותי. הוא מורגש, אבל לא משנה מקצה אל קצה את חווית הנהיגה – ולכן קשה להצדיק הפרש מחיר של 10,000 שקלים במחיר הקניה (70,000 שקלים ל-600 לעומת מחיר מבצע של 60,000 שקלים ל-500). אבל 500 או 600, אם אתם מחפשים כלי שייתן לכם חווית נהג ראלי בעלויות שפויות – אתם חייבים לעצמכם סיבוב בבאגרייסר של PGO.
באגי PGO 600: מבחן דרכים
צילום: ניצן אביבי
600 PGO מפרט טכני:
מנוע
בנזין, בוכנה בודדת, 558 סמ"ק
תזמון תזמון גל זיזים עילי בודד, 4 שסתומים
הספק: 44 כ"ס ב- 6,000 סל"ד
מומנט: 4.6 קג"מ ב-4,700 סל"ד
הנעה אחורית
הילוכים: אוטו'-רציפה (CVT)

מרכב
מתלה קדמי: עצמות עצה כפולות
מתלה אחורי: זרועות עוקבות
בלמים קידמי/אחורי: דיסקים/דיסקים
צמיגים: קדמי 14 – 9x26, אחורי 14 – 11x26

מידות
בסיס גלגלים 225 ס"מ
אורך: 292 ס"מ
רוחב: 162 ס"מ
גובה: 148 ס"מ
מרווח גחון 19.4 ס"מ
משקל 492 ק"ג
נפח מיכל דלק 30 ליטר

מחיר
מחיר 70,000 שקלים
אחריות 12 חודשים