היא אמנם לא לבדה, אבל רוסיה הפכה בשנים האחרונות לכוכבת הבלתי מעורערת של תופעת רשת שנויה במחלוקת. יותר ויותר נהגים מציבים מצלמה על לוח המחוונים (המוצא הישר של תרגום טוב ל-Dash cam מתבקש למסור אותו להנהלה) ומתעדים את חוויותיהם בכבישים, ככל הנראה בתקווה לתפוס רגע מכונן – אולי מצחיק, אולי מטריד, אולי מפחיד – אבל הכי חשוב – ויראלי.

יש גם צד רציני בעניין. אם לוקחים את רוסיה כמייצגת התופעה ונוברים מעט בפרטים, מגלים נתונים מאוד לא מעודדים של קטל בכבישים, כאשר בשנת 2011 נרשמה עלייה במספרי ההרוגים והנפגעים. זה לא שהמצב ברוסיה גרוע ביחס לעולם – להיפך, המצב שם גרוע ביחס לרוב מדינות המערב אך טוב בהרבה משל אחרות. הרוסים הם פשוט מספר אחת בתיעוד.

התיעוד במצלמות זו הסיבה שבגללה הרשת נטפלת לרוסיה. אתרי אינטרנט רבים מוקדשים לתופעה ואחרים מעדכנים בקביעות על המתרחש בכבישים. אבל רוסיה לא לבד – הסרטונים מגיעים מכל רחבי תבל וכוללים אינספור מקרי זוועה, תאונות קשות, אלימות וכמובן גם בידור לא נורמלי.

קצרה היריעה מלהכיל את אלפי הסרטונים שמציפים את הרשת, לכן נתחיל בקומפילציה. ראו הוזהרתם – יש כמה קטעים קשים לצפייה, אבל גם חלק שעושה טוב על הלב, עד כמה שאפשר.

זעם בכבישים
רק לאחרונה דיברנו על זעם בכבישים, הסיבות שגורמות לתופעה וההשלכות שיש לזה על החיים שלנו. אבל שום סקר או מחקר לא יכינו אתכם לתקרית כמו זו שלפניכם. הרבה מהסרטונים כוללים נהגים עצבניים במיוחד, ובצדק. להיות מעורבים בתאונת דרכים זה מעצבן כמו שזה מסוכן.
רובנו מקללים בכבישים, אבל שום דבר לא יכין אתכם לתגובות שכאלו. בסרטון הבא נראית מכונית, ספק חותכת-ספק נחתכת, עם תגובה תואמת מצד הנהג המצלם. בדיוק כשנדמה שהכל נגמר וכולם המשיכו הלאה, נראה נהג המכונית החותכת יוצא מרכבו ומגיע להראות לנו מה הוא חושב. ואז – המצב מחמיר. במזל נגמרת התקרית ללא נפגעים (אולי בנפש).

גם אנחנו יודעים
ישראל לקחה חלק בתופעת הרשת גם כן, עם סיפורו של מתנדב במשטרה שהצילום ממכוניתו עלה לרשת והפך לפופולרי במיוחד. בסרטון נראית תקרית דומה לזו שראינו קודם, למעט מאזן כוחות הפוך. כאן הבריון הוא המפסיד שבחר לאיים על האדם הלא נכון. גם כאן נשלף אקדח שמראה לנער המאיים מי הבוס וגם כאן, תודה לאל, נגמר הסיפור ללא נפגעים.

לסיכום, תופעת הרשת לא פוסחת גם עלינו. למרות שלא ניתן לקשר בינה לבין המצב בכבישים, כי התיעוד לא מוסיף ולא גורע, קשה לעודד אותה כאמצעי בידור. אולי למען יראו וייראו. ייתכן שאופנת המצלמות על לוח המחוונים תמשיך ותתפשט, אולי גם אצלנו, וסביר להניח שמצבים מטורפים רבים יתועדו. וזה לא משנה מה דעתכם והאם הייתם מציבים מצלמה שכזו במכונית שלהם כי הכי חשוב – קודם כל תירגעו.