כלי הרכב המודרניים מציעים כיום אינספור מערכות עזר לבטיחות, חיישנים ומצלמות. זה טוב וזה יפה, וברור לכולם שזה מועיל ומשפר את הבטיחות במכוניות שמצוידות בעזרים. עכשיו נסו לדמיין – מה יקרה אם המכוניות יוכלו לתקשר ביניהן ולדווח אחת לשנייה על סכנות ומפגעים בכביש שעשויים לסכן מכוניות נוספות? מחקר-ענק הכולל גם ניסוי שדה של משרד התחבורה האמריקני בשיתוף עם אוניברסיטת מישיגן שיצא לדרך אתמול (יום ד'), ינסה לבחון את היתרונות שהטכנולוגיה יכולה לספק לנו בכל הנוגע לדו-שיח בין כלי רכב במהלך הנסיעה.

אוניברסיטת מישיגן שוכנת בעיר אן ארבור (Ann Arbor) הסמוכה לדטרויט, ושם גם יתקיים המחקר המקיף. במסגרת המחקר, שיעלה 25 מיליון דולר, יותקנו רכיבי תקשורת אלחוטית (Wifi) בכ-3,000 כלי רכב מתנדבים, בנוסף לרכיבים דומים שיושתלו בצידי הדרך – בעיקר במחלפים ובצמתים מרכזיות. אלו יאפשרו לכלי הרכב השונים לתקשר ביניהם ולדווח על מצבים בכביש, כמו למשל האטות ועומסים תנועה, התחלפות צבעים ברמזור (מאדום לירוק ומירוק לאדום) ואפילו סטייה של כלי רכב כתוצאה ממפגע או סכנה אחרת כלשהי. רכיבי התקשורת מסוגלים "לדבר" אחד עם השני בטווחים קצרים של עד כ-300 מטרים ומיועדים למכונית "לדעת" טוב יותר את מצב הכביש בסביבה הקרובה, ולהתריע בפני הנהג במקרה הצורך בעזרת צפצוף או רטט.
סרטון של פורד שמסביר על הטכנולוגיה

בין החברות שמשתתפות בניסוי, שיאפשרו למערכות העזר שלהן לתקשר, תמצאו את ג'נרל מוטורס, פורד, הונדה, טויוטה, ניסאן, פולקסווגן, מרצדס, יונדאי וקיה. כל אחת מהן תקבל תחום אחריות משלה במחקר. הונדה, למשל, תבחן את היכולת לדווח על מיקומן של מכוניות בנתיבים שונים ולהתריע בפני הנהג במידת הצורך; בנוסף היא גם תחקור כיצד ניתן לקבל מידע כה רב מכלי רכב סובבים ואיך לקבוע את סדר העדיפויות בין ההודעות הרבות שיתקבלו. ניסאן תעבוד על תחום אבטחת המידע, שכולל בתוכו ככל הנראה גם את השמירה על הפרטיות. פורד תיצור סטנדרטים לשפה אחידה שכלי הרכב ישתמשו על-מנת לדבר אחד עם השני. חברות נוספות שאינן מתחום הרכב, גופי תקשורת ברובן, יבנו התקנים שניתן יהיה לחבר לכלל המכוניות, גם אם לא מדובר במכוניות חדשות.

אם כל הרעיונות הללו נשמעים לכם מוכרים, זה כי הניסוי האמריקני לא מנסה להמציא את הגלגל מחדש. ניסויים קודמים בעולם כבר בחנו את יכולתם של כלי רכב לתקשר זה עם זה, בין השאר במחקרים שהיוו את הבסיס לרבים מהחידושים הקיימים כיום במכוניות אוטונומיות (ללא נהג). כמו כן סביר להניח שכולנו משתמשים או שלפחות נתקלנו בתוכנות ניווט שמסוגלות להתריע על עומסי תנועה, מפגעים ואף יותר מזה. למעשה מנסים האמריקנים להשתמש ביכולות הרבות של הטכנולוגיה המודרנית על-מנת ליצור מערכת בטיחות אחת שתהיה זמינה לכל ותכלול מגוון רב של יכולות לשיפור הבטיחות בדרכים ולהפחתה משמעותית במספר ההרוגים והנפגעים.

המטרה הסופית – לבחון את האפשרות להפוך את מערכת העזר המתקשרת בין מכוניות לחובה עד לשנת 2020. שר התחבורה האמריקני, ריי לאהוד (Ray LaHood), אמר במסיבת העיתונאים בנושא שמערכת שכזו עשויה להשפיע על עד ל-80% מסוגי התאונות, להפחית את חומרתן ואף למנוע אותן. לדבריו, הם בוחנים את קפיצת המדרגה המשמעותית הבאה בתחום הבטיחות בדרכים.