לפני מעט יותר משבוע השיקה חברת הסטארט-אפ הישראלית 'נרשם' (Nirsham) אפליקציה חדשה המאפשר לנהגים לדווח בזמן אמת על עבירות תנועה באמצעות הסמארטפון. מדובר בשרות המיועד הן להולכי רגל והן לנהגים (באמצעות מתקן ייעודי) אשר בו הם יצלמו אירועים המתרחשים בדרכים באמצעות האפליקציה. בסיום הצילום יעמדו בפניהם ארבע קטגוריות לשיוך העבירה: עבירת תנועה, בריונות בכביש, תאונה, מפגע בדרך. עם סיום השיוך יעבור התיעוד למערכת המידע של חברת נרשם לסינון ראשוני על ידי צוות האתר. בשלב הבא יעלה התיעוד לאתר החברה ויועמד לשיפוט הציבור במשך שבוע. במהלך שבוע זה יוכלו גולשי האתר להצביע אם אכן העבירה או מעשה הבריונות מחייב טיפול, או שכלל לא מדובר בעבירה. במידה ובתום השבוע יוחלט שבוצעה עבירה המחייבת מענה, יעבירו מפתחי האפליקציה את התיעוד לצד שלישי כמו משטרה, מנהל ציי רכב וכו'.

אתם קולטים מה קורה כאן? תוכנית ריאליטי בכבישים בו אתה ואני משתתפים בו בלי ידיעתנו ומבלי שהסכמנו לכך. אני גם לא זוכר שהסכמתי לוותר על הפרטיות שלי ולהפוך אותה לציבורית. עד לאן נרחיק עם "תוכניות הריאליטי" שכעת גם חשדות לעבירות תנועה יועמדו למבחן ולדרוג הציבור. מה השלב הבא? שיפוט מהיר ברשת? חלוקת פרסים למנחשים נכונה את חומרת הענישה, או אולי גם קביעת העונש עצמו?
תוכניות הריאליטי מגיעות לכביש הישראלי / טור אישי
צילום: מנהל
בתאום כמעט מושלם ולא מתוכנן, באותו שבוע בו פורסמה האפליקציה אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הרחבת תקנות חוק המלשינון. לא עוד הדבקה התנדבותית של פלסטר קטנטן, לא ברור או מטושטש – כעת הכל מוגדר ומעוגן בפקודות התעבורה: גודל המדבקה, צבעה וכמובן את הסנקציות שיוטלו על המשתמטים. תקנות אלה יחולו על כל חברה בה מועסק קצין רכב ויכנסו לתוקף בעוד פחות מחודש (ספטמבר). כדי להקל על "הנשמות הטובות", ועדת הכלכלה אישרה כי המדבקות יפנו למספר טלפון אחיד שיוביל למוקד ארצי שיהיה פעיל במשך כל השנה (פרט ליום כיפור). למזלנו, היא החליטה לוותר על חלק מהסעיפים הדרקוניים אותם דרש להוסיף משרד התחבורה. כך הוועדה הסכימה לאשר כי במקרים חמורים יעבור הדיווח גם למשרד התחבורה (מהדיווח החמישי לאותו נהג), אבל השכילה לא לאשר את דרישת המשרד שביקשה לחשוף את זהותו של הנהג ולהכניסו למאגר "הנהגים השחורים" במשרד התחבורה.

אז אולי הודות לוועדת הכלכלה, הצלחנו להיפטר מהבקשה ההזויה של משרד התחבורה, אבל כעת כולנו – גם אלה שאינם מחויבים להדביק את מדבקת 'איך אני נוהג' – נאלצים להתמודד עם חוק המלשינון בדלת האחורית – באמצעות האפליקציה החדשה. אתם יודעים מה? אולי כדאי שאשנה אסטרטגיה, או כפי שאמרו חכמים: אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם. החלטתי להתכונן לאופנה הנוכחית ולהתחיל בגיוס חברים שיגבו אותי בעת צרה. כאלה שיפציצו את המוקד הארצי שיוקם בעשרות טלפונים שיעידו על יושרי, שימלאו את המרכזיות במסרונים אשר יהללו את כישורי בדרכים ושיעמיסו את מנהלי האפליקציה במידע כללי חיובי אודותיי. ומי יודע אולי בסוף עוד אזכה בפרס.