מנועי טורבו מודרניים, תיבות כפולות מצמדים ומרובות הילוכים, עיצוב אווירודינמי והנחות מיסים על פליטת מזהמים נמוכה. כל אלה יעזרו למכוניות בכתבה אחרת. זאת רשימת המכוניות המשפחתיות הגדולות (מכונית מנהלים, אם אתם מתעקשים) הכי צמאות, גזלניות ובזבזניות בדלק. לחלקכם זה בונוס, לאחרים זה משהו שיש להימנע ממנו.

נתוני צריכת הדלק של היצרניות נמדדים במעבדה, לכן הם ייראו אופטימיים למדי עבור אלה שמדדו צריכת דלק בעצמם באותו רכב. קיימים שני תקנים למדידת צריכת דלק. הראשון הוא תקן אירופאי, ECE-15, השני הוא התקן האמריקני, EPA, המחמיר יותר, שנכנס לתוקף רק בשנת 2006. נתונים אלה אולי לא יעידו על צריכת הדלק האמיתית של הרכב, אך הם כן יעידו על ההפרשים בין צריכות הדלק בין מכוניות שונות. כך למשל, אם צריכת הדלק בנתוני מעבדה של מכונית א' טובה יותר ב-10% ממכונית ב', אז גם בנתוני אמת צפויים להיות אותם הפרשים. ברשימה זו התרכזנו בגרסאות הבסיס של המכוניות השונות ולא בגרסאות ספורט קיצוניות או כאלו בעלי מנועים גדולים במיוחד.
מאמי, האוטו צמא: המשפחתיות הגדולות הכי בזבזניות בישראל
צילום: מנהל

1. אופל אינסיגניה
צריכת דלק במעבדה: 10.4 ק"מ לליטר
מחיר: 179,990 שקלים
מנוע 2.0 ליטר טורבו עם תיבה אוטומטית פלנטרית רגילה לגמרי זה לא מה שהרופא רשם בשביל צריכת דלק טובה, והאינסגניה אכן לא מקיימת. אנחנו אהבנו את המנוע על כל 220 סוסיו ו-35.7 קג"מיו, וגם תיבת ההילוכים פועלת טוב. במבחן שערכנו לה גם היכולת הדינאמית התגלתה כטובה. מה שלא אהבנו, וכנראה שגם רובכם, זה את צריכת הדלק. במבחני המעבדה, שגם הם יחסית אופטימיים, צריכת הדלק היא הכי גבוהה בקטגוריה. במבחן המאומץ-באופן-יחסי שלנו צריכת הדלק שהשגנו היא 5.7 ק"מ לליטר. במילים אחרות: ממטולה לאילת על מיכל אחד (של 84 ליטר...)!
מאמי, האוטו צמא: המשפחתיות הגדולות הכי בזבזניות בישראל
צילום: מנהל

2. שברולט מאליבו
צריכת דלק במעבדה: 11.6 ק"מ לליטר
מחיר: 159,900 שקלים
כשהמשבר הכלכלי פרץ בארה"ב, הם התחילו להבין גם שם שצריכת דלק טובה יכולה לקדם מכירות. בעקבות המסקנה מרחיקת הלכת הזו, הם ייצרו מנוע צנוע בנפח של 2.4 ליטר (יותר גדול מכל גרסת בסיס של כל משפחתית גדולה אירופאית) שהחליף בהדרגה את המנוע הגדול יותר (3.5 ליטר). לקראת סוף השנה צפוי להגיע דגם חדש של המאליבו עם מנועים חדשים ומודרניים יותר, וכמו בכל השקה, של כל כלי רכב, גם פה מבטיחים שיפור בביצועים ובצריכת הדלק. נחכה ונראה.
מאמי, האוטו צמא: המשפחתיות הגדולות הכי בזבזניות בישראל
צילום: מנהל

3. סקודה סופרב
צריכת דלק במעבדה: 12.3 ק"מ לליטר
מחיר: 167,990 שקלים
סקודה וכל קונצרן פולקסווגן אליו היא שייכת מתגאים בצריכת דלק טובה במכוניות שלהם, ולרוב הם גם צודקים. אז מה קרה לנו כאן? הרי שהמנוע הוא אותו מנוע TSI חסכוני שיש באחרות. לפי היבואנית, עקב מחסור בתיבות כפולות מצמד (DSG) היא נאלצת לשווק בארץ באופן סדיר את הדגם עם התיבה האוטומטית הרגילה, 6 הילוכים. תיבת ההילוכים ששירתה את הסופרב החדשה בתחילת דרכה. לכן צריכת הדלק היא פחות טובה ב-1.8 ק"מ לליטר מהדגם המקביל בעל תיבת הילוכים כפולת מצמדים.
מאמי, האוטו צמא: המשפחתיות הגדולות הכי בזבזניות בישראל
צילום: מנהל

4. סובארו B4
צריכת דלק במעבדה: 12.5 ק"מ לליטר
מחיר: 169,900 שקלים
מצד אחד סובארו B4 מדורגת רביעית ברשימת הכי בזבזנית בדלק, מצד שני היא המשפחתית הגדולה הכי חסכונית עם הנעה כפולה. טוב, היא גם המשפחתית הגדולה היחידה שנמכרת עם הנעת 4x4 בגרסת הבסיס. הדגם החדש של ה-B4, שיצא בשנת 2010, הוא שינוי מהותי מהדגם הקודם לו. הדגם החדש פונה יותר לשוק האמריקני עם מרווח רב, מתלים רכים וכפי שרואות עינכם גם צריכת דלק גבוהה יחסית. כך, למרות תיבת ההילוכים הרציפה (שתכליתה בין היתר, מציאת יחס העברה האופטימלי בכל רגע נתון), המנוע האטמוספרי (ללא טורבו) וההנעה לכל הגלגלים, מרעים עם צריכת הדלק.
מאמי, האוטו צמא: המשפחתיות הגדולות הכי בזבזניות בישראל
צילום: מנהל

5. מאזדה 6
צריכת דלק במעבדה: 12.6 ק"מ לליטר
מחיר: 161,000 שקלים
המשפחתית הגדולה הבזבזנית, הכי חסכונית, היא מאזדה 6. אנחנו לא יודעים אם זה תואר טוב או לא, את זה תחליטו אתם. בכל אופן, אנחנו אהבנו את היכולת הדינאמית הטובה ואת המנוע הזריז. היום אנחנו פחות מעריכים את המנוע, כי המגמה היא כרגע לעבור למנועים צנועי-נפח עם מגדש טורבו שנותנים תחושה חזקה יותר מהמנועים הקודמים, ומשלבים גם צריכת דלק טובה. הדגם החדש, שצפוי לצאת בסוף השנה ובינתיים נחשף רק בשמועות ובקדימונים, צפוי להציג (ותודו שאתם מופתעים) שיפור בביצועים ושיפור בצריכת הדלק. כמו תמיד, אנחנו מקווים לטוב אך נחכה ונראה.