אתם רוצים לקנות רכב משומש. אולי מטעמי תקציב, אולי משיקולי עלות-תועלת, או אולי כי סתם בא לכם. עשיתם סקר שוק, קיבלתם ייעוץ ממומחה, החלטתם מה הרכב המתאים לכם וסרקתם את לוחות המודעות. קניית רכב היא מהגדולות שבהוצאות שאנו עושים במהלך חיינו, ועל כן עלינו לבחון היטב את כל האפשרויות העומדות בפנינו לפני קניית הרכב, ובמיוחד לדעת ממה להיזהר, למה לשים לב, ואיך לא "ליפול בפח" באיזושהי רמאות או עקיצה.

קניית רכב משומש היא אמנם תהליך מסובך יותר הכרוך גם בסיכונים, בייחוד עבור רוכש לא מנוסה. לכן, יש כמה נקודות חשובות שחשוב לבדוק לפני ביצוע העסקה. לגזור ולשמור (קודם להדפיס, שלא תגידו שלא אמרנו) – ושלא יעבדו עליכם.
 
המפורט להלן נסמך על הניסיון, אם כי אין ודאות ש"נוכלים" לא יפתחו שיטות חדשות למרמה, שלא ייחשפו על ידי האמצעים המוצעים. מומלץ לפעול לפי הרשימה, להפעיל שיקול דעת, והכי חשוב – להתחדש וליהנות.
 
בדיקת רכב: איך להימנע מרמאויות
צילום: מנהלצילום: יח"צ 

1. פגישה ראשונה:
כדאי לפגוש את המוכר בביתו או במקום עבודתו, כדי שיהיה קל יותר לאתרו בהמשך. רצוי לראות את הרכב באור יום כמובן ולהגיע עם אדם נוסף שיספק נקודת מבט נוספת.

2. האם המוכר הוא בעל הרכב הרשום?
יש לוודא התאמה בין הפרטים השונים (שם, מספר תעודת זהות, כתובת מגורים) שתעודת הזהות, לבין אלו המופיעים ברישיון הרכב.

3. אם המוכר אינו בעל הרכב הרשום:
יש לדרוש הצגת ייפוי כוח המסמיך את המוכר למכור את הרכב. מומלץ לרשום את פרטי בעל הרכב הרשום (נותן ייפוי הכוח), ולוודא שמיופה הכוח הוא אכן המוכר הניצב לפניך (ניתן לבקש לראות תעודה מזהה).
מומלץ לברר מה טיב הקשר בין הבעל הרשום למיופה הכוח.
מומלץ ליצור קשר עם בעל הרכב הרשום באופן עצמאי (שלא בעזרת המוכר) ועדיף פנים אל פנים, לא טלפונית, וזאת על-מנת לאמת שהוא אכן מוכר את הרכב באמצעות המוכר שפגשת.

בדיקת רכב: איך להימנע מרמאויות
צילום: מנהלצילום: יח"צ

4. פרטים נוספים ברישיון הרכב:
שימו לב לתאריך הרישום של הרכב על שם בעליו הנוכחיים. מומלץ להיזהר מקניית רכב שנרשם לפני זמן קצר. אנשים בדרך כלל אינם מוכרים רכב שקנו לפני ימים או שבועות אחדים.

5. מכון בדיקה:
לאחר שביררנו ואימתנו את הפרטים הללו, ניגש יחד עם המוכר לבדיקה במכון בדיקה. יש לקחת את הרכב למכון בדיקה אותו אתם, רוכשי הרכב, בחרתם, גם אם המוכר מנסה לשכנע אתכם אחרת. רצוי גם לקחת את הרכב למכון בדיקה מרוחק ממקום מגוריו של מוכר הרכב.
שימו לב – קחו את הרכב רק למכון בדיקה מורשה של משרד התחבורה, אשר נותן לכם אחריות על הבדיקה הנעשית. אל תתפתו להזמין את הבדיקה "אליכם הביתה" כפי שמציעות מספר חברות, מכיוון שגורמים אלה אינם מכונים מורשים בעלי רישיון ממשרד התחבורה, ואינם מורשים לבצע בדיקות לרכב על פי משרד התחבורה.

הבדיקה במשרדי הרישוי נעשית רק עם תעודת זהות של בעל הרכב.
בנוסף לבדיקה המכאנית, ירשמו במכון גם את מספר השלדה והמנוע הקיימים בגוף הרכב. יש לשמור את הרישום ולוודא שיש התאמה מלאה בין הנתונים הרשומים לאלו שיופיעו בשטר המכר.

בדיקת רכב: איך להימנע מרמאויות
צילום: מנהלצילום: יח"צ 

6. טופס הסיכום של בדיקת הרכב:
בטופס סיכום של בדיקת רכב מצוין כי את הליקויים הנרשמים בטופס הבדיקה, עלותם וערכם יש לקבל ממוסך מורשה או משמאי רכב. אל תוותרו על שלב זה – במידה וקיימות בעיות מכאניות שהתגלו בבדיקה – גשו למוסך ודרשו הצעת מחיר לתיקונם. במידה והוחלפו חלקים במרכב או בשלדת הרכב, או שישנה מכה או מעיכה, גשו לשמאי או בדקו במחירון הרכב את ירידת הערך לליקוי הנרשם.

7. לסיכום ולפני העברת הבעלות:
האחריות לבירור ולגילוי הפרטים המהותיים הנוגעים לרכב, לרבות זיהוי הרכב, בעלויות, שיעבודים ועיקולים וכל פרט רלוונטי אחר (שלרוב מתגלים לאחר ביצוע הבדיקות בשלבים הקודמים) – מוטלת על הצדדים לעסקה. אין להסתמך על רישומי רשות הדואר בלבד לבירור עניינים אלה – המידע הנמצא ברשות הדואר אינו מלא ולכן יש לפנות לרשות הרישוי. אין זה מתפקידו של פקיד בנק הדואר להשוות נתונים טכניים.

שימו לב – אין די בהשוואת שטר המכר לרישיון הרכב – רישיון הרכב עלול להיות מזויף. בכל ספק שיתעורר בליבכם בדבר נכונות הנתונים, יש לגשת עם המוכר למשרד הרישוי – אם יסרב לבדיקה כזו, יש בכך כדי להטיל ספק באמינותו.

כמו כן, יש לבדוק בלשכת רשם המשכונות, השייכת למשרד המשפטים, האם הרכב ממושכן.

8. העברת בעלות:
לאחר שעברנו את שלב הבדיקה, התמקחנו והסכמנו על המחיר ניגש לשלב העברת הבעלות. העברת הבעלות חלה באחריות מוכר הרכב – אין רשות הרישוי אחראית לכך.

לידיעתכם, כל עוד לא נחתם שטר המכר ואגרת ההעברה לא שולמה – לא שונתה הבעלות וניתן לעצור את תהליך הקנייה.

בדיקת רכב: איך להימנע מרמאויות
צילום: מנהלצילום: יח"צ