סיטרואן C4 מול טויוטה קורולהמדי שבוע נציג לכם שתי דוגמאות למכוניות. האחת – דוגמא למכונית שנותנת תמורה טובה למחיר. השנייה – דוגמא למכונית שנותנת תמורה לא מספקת למחיר בו היא מוצעת.
הפעם נשווה מכוניות משומשות. האחת צרפתייה מעוצבת, השנייה נצר לשושלת ארוכה של מכוניות משפחתיות בסיסיות ואמינות. מיד תדעו מי מהן מקבלת צל"ש ומי טר"ש.

מי מול מי: סיטרואן C4 בגרסת SX שנת 2008 מול טויוטה קורולה SUN שנת 2008.
קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות.
מחיר תחרותי לקבוצה: 60-70,000 שקלים (מחיר מחירון).

צל
צילום: מנהל

מקבלת צל"ש: סיטרואן C4 הוצגה בשנת 2004, כמחליפתה של הקסארה. בדגם זה סיטרואן החליטה לחזור (במעט) למקורות ולעצב תא נוסעים שונה מכל שאר המתחרות, כמו למשל: גלגל הגה עם מרכז סטטי כאשר רק החישוק ניתן לסיבוב או לוח שעונים דיגיטלי שקוף במרכז הקונסולה (שגם עוזר ליצור תחושה מרווחת יותר לנהג ולנוסע שלצידו). למרות מוניטין הנוחות שיש לסיטרואן (ובצדק) ה-C4 אינה מצטיינת בתוך העיר, אך ככל שהמהירות עולה הנוחות משתפרת. המרווח בתא הנוסעים ממוצע לקטגוריית המשפחתיות, תא המטען קטן יותר מהממוצע אך נוח לשימוש עם פתח גדול ואפשרות לקיפול מושבים והגדלה לנפח גדול מאוד. למרות תדמית האמינות הלא טובה שיש לסיטרואן, ערכנו לפני מספר חודשים בדיקה ל-C4 משומשת (במדור אוטו משומש בגיליון 312) ולא מצאנו תקלות נפוצות פרט לתלונות קטנות ורגילות.
בשנת 2008 הוצגה מתיחת פנים שמי שמוצא את ההבדלים שנעשו במסגרתה בעיצוב יכול לטפוח לעצמו על השכם, אך ההבדל העיקרי הוא שמשנה: בקרת יציבות תקנית בכל הדגמים, שמצטרפת אל 6 כריות אוויר וחמישה כוכבי ריסוק בכל הגרסאות.
מחיר המחירון שלה לפי לוי יצחק הוא 58,000 שקלים; לפי יד2: 63,600 שקלים.
צל
צילום: מנהל

מקבלת טר"ש: טויוטה קורולה הוצגה לראשונה בשנת 1966, כאשר הדור שהוצג בשנת 2007 הוא העשירי בשושלת. בניגוד לעבר ולהלכי השוק, טויוטה החליטה להחליף את התיבה האוטומטית הסטנדרטית בתיבה רובוטית עם מצמד יחיד. כדי להמחיש את התחושה המתקבלת בנסיעה עם תיבה רובוטית, דמיינו את עצמכם בשיעור נהיגה ראשון, מעבירים הילוכים באוטו ידני. זאת התחושה, רק שרובוטים מחליפים את פעולת היד והרגל שלכם. מיותר להוסיף שעם הזמן, אין מגמת שיפור בביצוע העברת ההילוכים אצל הרובוטים בקורולה, כמו שאנחנו מקווים שהיה אצלכם. לקורולה צריכת דלק טובה, אך הטענה לשימוש בתיבה רובוטית בשם החיסכון בצריכת הדלק, חסרת ביסוס בשטח. במבחן שערכנו לה בשנת 2007 היא השיגה צריכת דלק טובה יותר מהקורולה הקודמת במאית הליטר – 1/100 ליטר או 0.01 ליטר – איך שלא נכתוב את זה, זה הפרש לא משמעותי. תא הנוסעים של הקורולה העשירית מרווח מאוד ובעל עיצוב מודרני עם פסי פלסטיק בצבע ניקל ומערכת מובנית תקנית, אך איכות ההרכבה והחומרים פחות טובה מהדור התשיעי. היא גם הוצעה עם חבילה בטיחותית פחות טובה מרוב מתחרותיה באותן שנים – 4 כריות אוויר וללא בקרת יציבות, לכן באותן השנים היא אינה זכאית לדרוג חמישה כוכבים של יורוNCAP (שם היא נבחנה עם 7 כריות אוויר).
תיבה אוטומטית רגילה שולבה בקורולה הנוכחית רק בסוף שנת 2009, ואבזור בטיחותי מלא שולב רק בשנת 2012.
מחיר המחירון שלה לפי לוי יצחק הוא 65,000 שקלים; לפי יד2: 65,700 שקלים.

הפעם העמדנו שתי מכוניות שכל שכן שלכם ומכר מיד יזרוק בביטחון שהאחת יותר טובה מהשנייה. קל לנחש שהרוב יגידו שהאחת היא טויוטה קורולה. בחינה מדוקדקת יותר של דפי הנתונים ומבחני הדרכים שביצענו בעבר מצביעים על יתרון ברור דווקא לסיטרואן C4. גם לאחר כמעט ארבע שנים ה-C4 עדיין מוזכרת לטובה במבדקי יד שנייה שביצענו. לכן ברור שה-C4 עדיפה על הקורולה, אך השוק עדיין חושב אחרת, מה שבכל זאת יגרום לרוב האנשים להעדיף דווקא את הרכב הנחות יותר והיקר יותר לרכישה.