תראו, זה רכב שטח והוא על הצד
יכול להיות שכבר שמעתם על חברה בשם באולר (Bowler), שקיימת כבר משלהי שנות ה-80' והתפרסמה בשנים האחרונות בזכות גרסאות משופרות, די מוטרפות אבל גם חוקיות לכביש (לפחות בבריטניה) של ריינג' רובר. רובנו נחשפנו ליצירה המוכרת יותר שלהם, הוויילד קאט (Wild Cat – חתול פראי) באחד הפרקים של טופ גיר, בו רכב השטח מרובה הסוסים נראה גומע דרכי עפר כמו מכונית ראלי לכל דבר ועניין מחד, ומציג גם ביצועים לא פחות ממרשימים על האספלט מאידך. כעת אנחנו זוכים ליהנות ממבחן דרכים שעשה כתב הרכב המפורסם, כריס האריס, לדגם האחרון של החברה, באולר EXR, ובעיקר לגרסת הכביש שלו, EXR-S, שנמצאת במבחנים וניסויים בימים אלו עקב ביקוש מצד הלקוחות.

מתחת למכסה המנוע של ה-EXR-S שוכן מנוע ה-V8 בעל מגדש-העל שמוכר לנו מדגמי יגואר ומדגמי לנד רובר האחרים. לאחר הטיפול של באולר, הוא מספק 550 כ"ס, כ-96 קג"מ של מומנט וכל זה עם משקל שהופחת לכ-1,730 ק"ג (ריינג' רובר רגיל שוקל למעלה מ-2.5 טון). ברכב שבסרטון ישנם צמיגים שמתאימים לכביש (על חישוקים בקוטר 21 אינץ') ומתלים שעדיין מותאמים דווקא לשטח. ההנעה, כמובן, כפולה עם חלוקת כוח של 50-50 בין הגלגלים האחוריים לקדמיים.

לאחר שלל גיבובים טכניים ודיבורים על חוסר ודאות שבנהיגה בכלי רכב לא הגיוני בעליל שגם מגיע עם תג מחיר הולם, מתחיל קטע הנהיגה בכביש. אלו מכם המעוניינים לזרז תהליכים ימצאו את קטע הנהיגה הראשון בדקה ה-3 של הסרטון. בתחילה נראה ה-EXR-S כרכב שימושי והגיוני בנסיעה רגועה ועם תיבה אוטומטית. מהר מאוד עובר המצב לרעשי מנוע עוצמתיים וחריקות צמיגים (דקה 3:45 לממהרים). על הכביש הצר והקצר שבסרטון, מגיע האריס ל-200 קמ"ש ללא מאמץ. בתמציתיות – הוא מדבר על אחיזה מעולה והרבה היגוי יתר, ובעיקר על כמה שהרכב הזה מטורף.
באולר EXR-S: חיית שטח, כביש ובעיקר חיה (וידאו)
צילום: מנהל

לאחר מכן (דקה 7 בשבילכם) עובר הכתב לבחון את גרסת מרוצי השטח, ה-EXR. למעשה, מדובר ברכב ראלי מגודל אשר מונע על-ידי גרסה אטמוספרית של מנוע ה-V8. לנו הוא נראה כמו לא פחות מכיף חיים לא נורמלי, ואין ספק שהיינו רוצים לראות כל אחת מהגרסאות האלה בשבילים, בכבישים וגם בחנייה שלנו.

לפני מספר שבועות הודיעו לנד רובר ובאולר על הסכם שיתוף פעולה רשמי, כאשר יצרנית רכבי הפנאי והשטח המוכרת תתמוך בחברת השיפורים עם מתקנים מתקדמים וגישה לחלקי החילוף שלה. שיתוף הפעולה יכלול מכירה של ה-EXR-S בארצות שונות ובהמשך אף פיתוח משותף של מכוניות ורכבי שטח. זהו סיפור דומה לסיפור של מרצדס ו-AMG, כאשר סדנת השיפורים המפורסמת נקנתה לבסוף על-ידי היצרנית משטוטגרט ורבים מדגמיה מגיעים גם בגרסאות AMG מיוחדות.