הימים הם ימי מחאה חברתית, שוב, סוג של. כולם מסתכלים לכיס של כולם, והדשא של השכן תמיד ירוק יותר. שכר הבכירים עושה לכולנו צביטה בלב, קצת מקנאה, קצת מהרצון לחלק משהו מההון המופלג של חלקם לאלו שאין להם. זאת הזדמנות מצוינת להעיף מבט מעבר לים ולגלות שגם שם הבכירים מרוויחים הרבה, שלא לומר אפילו המון. מסתבר שגם לבכירים בארץ יש עוד לאן לשאוף.

חברת התקשורת הפיננסית בלומברג מפרסמת נתוני שכר של כמה מבכירי תעשיית הרכב ביפן מהן עולה כי הזוכה הגדול הוא קרלוס גוהן (Ghosn), מנכ"ל ניסאן (וגם רנו). גוהן בן ה-58, הרוויח בשנת הכספים של 2011, לא פחות מ-987 מיליון ין יפני, שהם 12.42 מיליון דולר, שהם קרוב ל-50 מיליון שקלים. אחריו נמצא נשיא טויוטה, אקיו טויודה (Toyoda), שנאלץ להסתפק ב-136 מיליון ין, או 1.71 מיליון דולר, או 6.73 מיליון שקלים. נשיא הונדה, איטו טקאנובו (Takanobu) צנוע אף יותר, עם 123 ין בלבד, שהם 1.54 מיליון דולר או 6 מיליון שקלים (המשקפים ירידה של 5% בשכר). הנתונים זמינים לכל בזכות חוק יפני שמחייב חברות בורסאיות לפרסם שכר של בכירים המרוויחים למעלה מ-100 מיליון ין.
כמה מרוויח מנכ
צילום: מנהל
את הפער הגדול ניתן להסביר עם ההתמודדות המצוינת של ניסאן עם אסונות הטבע שפקדו את אסיה בשנים האחרונות, החל מהצונאמי ביפן ועד לשיטפונות בתאילנד שפגעו קשות במפעלים של היצרניות היפניות. שכן למרות כל אלה, ניסאן רשמה את הרווחים הגדולים ביותר בקרב יריבותיה מבית – לראשונה מזה כ-20 שנה. מדובר ברווח של כ-4.3 מיליארד דולר, שהם כ-20% יותר מטויוטה ו-60% יותר מהונדה. לאור ההצלחה של גוהן להוציא את ניסאן מהבוץ בצורה יעילה (לאורך תקופה), המומחים בתעשייה מציינים כי שכרו זעום ביחס להצלחה שהביא לחברה היפנית.
מה יקרה בשנה הבאה? ההערכה היא שהפער בין היצרניות יצטמצם. כך לפחות על פי טויוטה והונדה שפרסמו תחזיות רווחים של 9.5 ו-5.9 מיליארד דולר בהתאמה.
יש כאלה שמרוויחים יותר
אז מנכ"לי הענקיות היפניות אולי מרוויחים הרבה, אבל ישנם כאלו בתעשייה שיכולים לגרום גם להם לקנא. מהצד השני של האוקיינוס, בארץ האפשרויות האינסופיות, נמצא למשל מנכ"ל פורד, אלן מולאלי (Mulally) שהרוויח בשנת הכספים האחרונה – אנחנו מקווים שאתם יושבים – 29.5 מיליון דולר, או 116 מיליון שקלים. מנכ"ל המתחרה, ג'נרל מוטורס, דניאל אקרסון (Akerson), הרוויח לפי דיווחים של סוכנות הידיעות רויטרס "רק" 9 מיליון דולר, אחרי שענקית הרכב נאלצה להתמודד עם כמה שנים קשות.
כמה מרוויח מנכ
צילום: מנהל
נחצה את האוקיינוס ונגלה שגם למנכ"לי ענקיות הרכב של אירופה אין על מה להתלונן. יו"ר קונצרן פולקסווגן, מרטין וינטרקורן (Winterkorn), הרוויח למשל 17.5 מיליון יורו, שהם 23 מיליון דולר או 90.5 מיליון שקלים (מדיווח של רויטרס). מנכ"ל הגרמנית השנייה, ב.מ.וו, נורברט ריית'ופר (Reithofer), מרוויח עלפי בלומברג רק מיליון יורו, אבל עם בונוס של 5 מיליון נוספים, מה שמעמיד את שכרו הסופי על 6 מיליון יורו, או 29.5 מיליון שקלים. דוגמאות אחרונות לסיום הסבב יוסיפו לרשימה גם את סרג'יו מרקיונה (Marchionne), מנכ"ל פיאט וקרייזלר, עם 14.5 מיליון יורו – 71.4 מיליון שקלים, ואת דיטר זטשה (Zetsche), מנכ"ל דיימלר (מרצדס) ששכרו דווקא קוצץ, למרות רווחי שיא בשנה שעברה, ל-8.65 מיליון יורו – 42.6 מיליון שקלים (לפי שבועון חדשות הרכב מדטרויט, אוטומוטיב ניוז).