קיה אופטימהקיה ישראל מעולם לא הצליחה בתחום המשפחתיות הגדולות בשוק הרכב הישראלי. למעשה אף יצרנית קוריאנית, בין אם זו קיה, יונדאי, דייהו או מחליפתה, שברולט (עם האפיקה), לא הצליחו להציג נוכחות בולטת בתחום המעט יוקרתי יותר של השוק. תחום שהיה שייך בדרך כלל לדגמים כמו מאזדה 6 ואולי גם פולקסווגן פאסאט כשלאחרונה מובילות אותו פורד מונידאו וגם סקודה סופרב. אבל בטלקאר יבואנית קיה בטוחים שהפעם הם יכולים לשנות זאת, והתקווה שלהם היא האופטימה שיורשת את המג'נטיס האפרורית והנשכחת, שלמעט בתחום המוניות, לא הצליחה להותיר חותם כלשהו בשוק המקומי.

אם לשפוט על פי הסימנים הראשונים, נתוני האופטימה בהחלט מבטיחים. תחת שרביטו של פיטר שרייר, ראש מחלקת העיצוב שהגיע היישר מאימפריית פולקסווגן-אודי, מביאה לנו קיה את אחת ממכוניות הנוסעים היפות ביותר שראינו מימנה מאז ומעולם. החזית, אותה מכנים בקיה "לוע הטיגריס", מקבלת כאן תרגום אגרסיבי יותר, ומשתלבת היטב בצללית הארוכה והנמוכה ביחס לעבר. הרושם שמתקבל ספורטיבי ויוקרתי למדי. קו שמשת הצד האחורית שמטפס למעלה (בסגנון לקסוס) יחד עם השמשות הצרות והמותניים הגבוהות, תורם לתחושה האגרסיבית. כך גם פסי הלד מלפנים (תאורת יום) וכונסי האוויר בצדדים.
קיה אופטימה: מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג
המשך מבטיח
אין ספק האופטימה מאוד בולטת על הכביש ולכך תורם גם גג הזכוכית השחור שמביא אותנו היישר לנקודת החוזק הבאה: אבזור. קיה תוקפים את התחום עם מכונית מצוידת ביותר ביחס למקובל. כבר לגרסה הרגילה בה אנו נוהגים (164,0000 שקל) נמצא גג זכוכית כפול (הקדמי נפתח), תפעול חשמלי למושב הנהג, תפעול הילוכים מההגה וחישוקים קלים. וזה מתלווה למערכת שמע מקורית, בלוטות' עם פיקוד קולי ושליטה מההגה, בקרת אקלים וצג מידע עשיר. לגרסה היקרה (180,000 שקל) גם עור מלא, תפעול חשמלי גם למושב הנוסע ואיוורור למושב הנהג, מפתח חכם, מערכת חניה אוטומטית ועוד…

על רקע זה כניסה למכונית ההדגמה חסרה משהו מאפקט ה"וואו", שיש למראה החיצוני. הכל בסדר והחלק המרכזי מוטה באופן נאה לכיוון הנהג, אבל התחושה, בייחוד אם בוחרים בגווני הריפוד הכהים, קודרת וקצת אפרורית. איכות החומרים טובה בחלק העליון אך לא אחידה בתחתון, המחוונים הברורים נראים מעט שגרתיים ומערכת השמע כמו גם חלק מהמתגים ובייחוד מנופי האיתות/מגבים מוכרים מדי ונראים מיושנים. אני גם לא מתלהב מבלם היד רגל שרומז שלמרות דיבורים על אירופה, בכל זאת קיה אופטימה תוכננה לאמריקה. צג המידע עליו מוקרנת תמונת המכונית מרגיש עמוס ולא קריא. גם גג הזכוכית לא מצליח ליצור את מלוא האפקט המיוחד היות ובתוך תא הנוסעים הוא מחולק לשני חלונות לא גדולים במיוחד ולא פתח אחד גדול.
תנוחת הנהיגה מעט אמריקנית (הגה קרוב רגליים רחוקות) אבל מה שעלול להפריע יותר, בייחוד לגבוהים, היא קרבת הגג (כנראה בשל הגג הנפתח). זו גם המגבלה העיקרית בחלק האחורי של המכונית שמציע מרחב מצוין לרגליים אך מוגבל לראש. זהו כנראה מחיר המראה הנמוך בשילוב עם גג הזכוכית.
קיה אופטימה: מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

מנוע וביצועים
קיה מתייצבת בשוק המקומי עם גרסה חדשה למנוע ה-2.0 ליטר של הקונצרן הקוריאני. זו חמושה בתזמון והרמה משתנים לשסתומים. לפי אנשי קיה זוהי הגרסה החדשה יותר למנוע, אבל בניגוד לזה המשרת את יונדאי i40 אין כאן הזרקה ישירה וההספק נמוך יותר: 165 כ"ס לעומת 177. (אגב באירופה מדורג מנוע האופטימה כמפיק 170 כ"ס). כך או כך, התחושה באופטימה אינה זריזה במיוחד. המנוע שמשודך לתיבת ששת ההילוכים מצליח לייצר את הסחורה והביצועים מספקים, אבל איך שהוא התגובות אינן חדות מכיוון המצערת, התיבה אינה מרגישה זריזה ולא פעם יש צורך לאמץ את המנוע כדי לייצר את היכולת המצופה ממכונית כזו. במצבים כאלה המנוע גם רועש למדי (בשיוט ובעמידה הוא שקט). צריכת הדלק מרשימה למדי עם יותר מ-11 ק"מ לליטר בממוצע בתנועה עירונית והרבה פקקים.

לפחות בטעימה הראשונה התחושה המעט כבדה ממשיכה ללוות את האופטימה גם בהתנהגות כאשר להגה תחושה מאוד מלאכותית ושינויי משקל יוצרים חוסר ביטחון וגורמים לתיקונים תכופים גם בקו ישר. מבחינת התנהגות היא מציעה אופי בטוח כאשר רכינת המרכב וחוסר הריסון רומזים שהיא לא ממש מתלהבת מפניות מהירות. אין לה את הפן הדינאמי שיש למובילות הקבוצה ותחת עומס היא קצת מאבדת את הצפון. מצד שני האופי הכבד מביא, לפחות מחוץ לעיר, לנוחות ועידון נאותים עם כושר נאה בספיגת מפגעים קטנים אך קצת פחות מוצלח על שיבושים וגלים גדולים.
קיה אופטימה: מבחן דרכים
צילום: רונן טופלברג

סיכום
זוהי רק טעימה ראשונה מהאופטימה וברגעים אלה ממש עמלים כתבינו הבכירים על המשך המבחן המעמיק לקריאת התיגר המעניינת מקוריאה. ואולם הסימנים הראשונים מעידים שקיה ממשיכה לצעוד קדימה ושהאופטימה עדיפה משמעותית על המג'נטיס המוחלפת. וגם אם נראה לנו שהיא תתקשה מול מובילות הקבוצה עדיין בזכות רשימת האבזור והמראה היא יכולה לזכות הפעם בנתח מכירות ממשי.
עוד על קיה אופטימה במגזין אוטו הקרוב.