סוזוקי סוויפטבסוף 2009 סוזוקי זרקה את גפרור לתוך שוק הרכב המנומנם שלנו בדמות סוזוקי אלטו ידנית ב-60,000 שקל. היום יש שפע של מתחרות במחיר לא רחוק (אם כי האלטו עדיין מחזיקה בתואר הזולה ביותר), אבל אז היא הייתה שם לבדה לגמרי בפער ענק מהמתחרים. שנתיים וקצת אחרי, ועם 8,416 יחידות של אלטו שעלו על הכביש בשנתיים האחרונות (לא כולל המכירות של השנה הנוכחית), אין ספק שמדובר בהצלחה, במיוחד לאור העובדה כי כמעט כולן נמכרו עם תיבת הילוכים ידנית. אבל היום הסגמנט המתעורר הוא דווקא זה של הסופרמיני, שם את הגפרור זרקה רנו קליאו ואחריה הגיעו שפע מתחרים שמציעים סופרמיני במחיר שפוי, כאשר גבולות הגזרה הם ב-70,000 שקלים ועד הריו שהיא היקרה מבין הזולות עם 82,000 שקל. ועכשיו החבר'ה בסוזוקי נזכרו שהם מחוץ למסיבה וקצת אחרי פורד עם הפיאסטה הידנית, הם משגרים לזירה באיחור אופנתי גרסה ידנית לסוויפט החדשה ב-77,000 שקלים.
ממדים ואבזור
כחלק מהמהלך זכתה סוזוקי סוויפט לגרסת בסיס חדשה שעונה לשם GLS אשר תוצע בגרסה ידנית (77,000 שקלים) ולצידה גרסה אוטומטית ב-96,000 שקלים כאשר המנוע משותף בכל הגרסאות, 1.2 ליטר. חיצונית עדיין תמצאו מכונית נאה עם מראות וידיות בצבע הגוף כשההבדל בין גרסת הבסיס לזו המאובזרת מסתכם בסעיף זה בצלחות פלסטיק במקום חישוקים קלים וזהו. כניסה לתוך תא הנוסעים מפגישה אותנו עם התא המוכר של הסוויפט, הוא נאה עם כי מעט שחור אבל מרגיש מודרני. חבל שאיכות החומרים לא טובה יותר, אם כי איכות ההרכבה טובה. רשימת האבזור נאה, ולמעשה הדבר היחידי שחסר כאן הן חלונות חשמליים מאחור, מחיר הגיוני לשלם תמורת החיסכון. מה שכן תמצאו זה מערכת קול מקורית עם חיבור USB ושליטה מההגה.
סוזוקי סוויפט (1.2 ליטר, ידנית): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
בכל הקשור למקום הסוויפט מרגישה מאוד מרווחת מלפנים הודות לעיצוב החיצוני הרבוע. החלון הקדמי רחוק מהנהג וגם נהגים מגודלים ימצאו שפע של מקום בכל המדדים. נציין לטובה את מושב הנהג המתכוונן לגובה, אך ההגה מתכוונן רק מעלה-מטה. ובכל זאת, אף אחד מהבוחנים לא התקשה למצוא תנוחת נהיגה טובה, אם כי גבוהים מאוד אולי היו רוצים שהמושב ירד נמוך יותר. מעבר למושב האחורי מפגיש אותנו עם מושב נוח, אבל מרווח ברכיים וראש בסדר לבעלי גובה ממוצע בלבד. תא המטען קטן יחסית, והיא תתאים פחות כתחליף למשפחתית זולה. נציין לטובה שלא בוצע כאן וויתור על אבזור בטיחותי ותמצאו במכונית 7 כריות אוויר וציון ריסוק של 5 כוכבים במבחן של E-NCAP.

מנוע וביצועים
מנוע בנפח 1.2 ליטר נשמע אולי מעט חלש, אבל זה של הסוויפט מציע הספק נאה של 94 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-12 קג"מ ב-4,800 סל"ד. אל המנוע משודכת תיבת הילוכים ידנית עם חמישה יחסי העברה. נתוני הביצועים של הגרסה הידנית נאים עם 12.3 שניות למאה קמ"ש, שיפור של 1.2 שניות מול הגרסה האוטומטית, ויש גם 5 קמ"ש נוספים למהירות המרבית שעומדת עכשיו על 165 קמ"ש. הסוויפט הידנית מרגישה זריזה למדי, במיוחד כאשר מגיעים לסל"ד גבוה. למרות הנפח הקטן לא מרגישים מחסור בכוח, ואם לא מפריע לכם לשמוע את קולו של המנוע המעט לא מרוצה בסל"ד גבוה, תהיה מרוצים מקצב ההתקדמות. תיבת ההילוכים מאוד נעימה לתפעול עם תחושה של "קלאק" עם כל העברת הילוכים. גם הידית עצמה קטנה ונאה למראה.

ממפגשי עבר עם הגרסה האוטומטית של הסוויפט התרשמנו לטובה מצריכת הדלק הנמוכה, והגרסה הידנית ממשיכה את הקו החיובי. בשיוט מחוץ לעיר במהירות ממוצעת פלוס נרשמה צריכת דלק של 19.2 ק"מ/ל' ובכל ימי המבחן שכללו לא מעט קטעים מאומצים לצד קטעי שיוט עמדה צריכת הדלק על 14.7 ק"מ/ל'. נתון מרשים מאוד.
סוזוקי סוויפט (1.2 ליטר, ידנית): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

התנהגות ונחות
בכל הקשור לנוחות גרסה הבסיס רושמת שיפור על הגרסאות המאובזרות בזכות מידת צמיגים פחות קרבית עם 175/65-15. הנוחות בעיר טובה יותר באופן מורגש, אם כי עדיין מדובר במכונית מעט נוקשה, שמעבירה לתא הנוסעים שיבושים קטנים ומתמודדת טוב יותר עם שיבושים גדולים. נדיר שהיא מתרסקת על שיבושים כמו אחותה עם הצמיגים המגודלים יותר. מחוץ לעיר המצב מעט טוב יותר, עם נסיעה נעימה למדי ברוב הזמן. מה שמפריע מחוץ לעיר הוא נושא הרעש, כאשר מעבר לרעשי הכביש המורגשים נוכח גם קולו של המנוע. עד 100 קמ"ש הוא שקט, מסתובב לו ב-2,750 סל"ד, ב-110 קמ"ש קולו נשמע יותר אבל בצורה שלא ממש מפריע ומ-120 קמ"ש וצפונה תשמעו הימהום בתא הנוסעים. לא נורא, אבל שם.

בכל הקשור להנאה מנהיגה, סוזוקי סוויפט הרשימה אותנו לטובה. הגרסה הידנית מציעה צמיגים מעט צרים יותר ובחתך גבוה יותר, שפוגמים מעט בהנאה. ראשית המכונית הראתה זוויות גלגול גדולות מהזכור לנו, ולהגה במרכזו יש משקל מעט מוזר ואם תנהגו בה מהר באמת תרגישו גם לא מעט תת היגוי. אבל כחבילה זו עדיין מכונית מהנה לנהיגה; זה מתחיל עם מנוע ותיבה שמשתפים פעולה עם הנהג, ותחושה מערבת שמגיעה דווקא מהעובדה שהמכונית דורשת ממך לעבוד קצת יותר בשביל לקבל מה שתרצה בכביש המפותל. בכלל
יש משהו נחמד בלנהוג במכונית קצת יותר חלשה שאפשר להרגיש שמוצאים ממנה 100%. בנוסף החוליגאנים ישמחו לפגוש בקרת יציבות מתנתקת לגמרי שתאפשר סחיפה קלה של המכונית והיגויי יתר קלים בכבישים יותר חלקים. חבל רק שהבלמים היו בסדר ולא יותר, והתעייפו מעט בנהיגה מהירה בירידה.
סוזוקי סוויפט (1.2 ליטר, ידנית): מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
עסקת חבילה
החיסכון האמיתי בסוויפט הידנית דומה למתחרותיה והוא מגיע בדמות מחיר קניה מול הגרסה האוטומטית. במקרה של הסוויפט הפער עומד על 18,000 שקל מהגרסה האוטומטית. למעשה היום, מי שקונה סופרמיני אוטומטית מקבל תמורה חלקית מאוד לעומת הגרסאות הידניות. אז נכון שזה לא יתאים לכל אחד, אבל לאלו שזה כן יכול להתאים, יש כאן רווח אמיתי. במקרה של הסוויפט הידנית, מדובר במכונית טובה מאוד. זה מתחיל עם מפרט בטיחותי מלא, רשימת אבזור טובה לצד מנוע שמציע כוח מספק וחיסכון אמיתי בצריכת דלק. רשימת המינוסים קצרה מאוד, ועיקרה תא מטען קטן יחסית שלא יתאים לכולם. אז נכון שהיא מעט יותר יקרה ממתחרותיה, אבל פער המחיר הזה מגיע עם יתרונות מורגשים שמציב את הסוויפט הידנית כאחת מהטובות בקבוצתה.